Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2017 - 2653
Doknr.
468886
Dato
13-06-2017
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 18. maj 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 405 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besva-
res. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Johanne
Schmidt-Nielsen (EL).
Spørgsmål nr. 405:
”Det fremgår af artiklen ”Kommunalforsker: Slå dog stillingen op” i Fyns Amts Avis den
3. juli 2016, at Langeland Kommunes borgmester i en længere periode har haft en
dobbeltrolle som borgmester og fungerende kommunaldirektør. Vil ministeren redegø-
re for, i hvilket omfang en borgmester lovligt kan have denne dobbeltrolle
–
herunder
om der er tidsmæssige begrænsninger herfor, og om det begrænser borgmesterens,
kommunaldirektørens eller kommunens handlemuligheder?”
Svar:
Tilsynet med kommunerne varetages af Ankestyrelsen med Økonomi- og Indenrigs-
ministeriet som overordnet tilsynsmyndighed. Det er således Ankestyrelsen, der fører
tilsyn med Langeland Kommune. Jeg kan derfor ikke udtale mig om den konkrete sag,
men kan generelt vejledende oplyse følgende:
Det følger af § 6, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse, at ingen, der er ansat i kom-
munen, kan være formand for kommunalbestyrelsen, dvs. borgmester. Den kommu-
nale styrelseslov udelukker således, at der i en kommune kan være personsammen-
fald mellem kommunaldirektør og borgmester.
Borgmesteren har efter § 31, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse den øverste dag-
lige ledelse af kommunens administration. Det følger heraf, at borgmesteren over for
kommunalbestyrelsen er ansvarlig for alle forhold, der vedrører den kommunale orga-
nisation, særligt vedrørende sagernes ekspedition og personalet, dvs. forhold, der
sikrer, at kommunen er funktionsdygtig og kan fungere hensigtsmæssigt.
Borgmesteren har derimod ikke i sin egenskab af øverste daglige leder af forvaltnin-
gen nogen kompetence med hensyn til sagernes indhold. Borgmesteren har således
ikke nogen instruktionsbeføjelse eller omgørelsesret med hensyn til indholdsmæssige
spørgsmål, der hører under økonomiudvalget eller de stående udvalg.
At en beslutning kan eller skal træffes administrativt, indebærer således ikke, at admi-
nistrationens kompetenceudøvelse sker under borgmesterens ledelse således, at
borgmesteren kan instruere administrationen om beslutningens indhold eller kan træf-
fe beslutningen på administrationens vegne. Dette vil kun være tilfældet, hvis borgme-
steren er kompetent hertil i sin egenskab af formand for kommunalbestyrelsen eller
økonomiudvalget, eller hvis borgmesteren selv har fået overladt kompetence til at
træffe afgørelsen af kommunalbestyrelsen eller økonomiudvalget. Det bemærkes, at
delegation af kompetence til borgmesteren antages at kræve enighed. Se i den for-