Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del
Offentligt
1753078_0001.png
Børne- og socialminister Mai Mercados talepapir
Anledning
Samrådsspørgsmål AE, AF og AG om
pædagogers alenetid med børn i dagtilbud
2. maj 14.30-.15.30
10 minutter
Folketinget
Dato / tid
Talens varighed
Sted
Det talte ord gælder
Samrådsspørgsmål AE
Ministeren bedes forholde sig til BUPL’s alenetidsundersøgelse
blandt 8006 pædagoger, der bl.a. viser, at tre ud af fire
pædagoger i løbet af en dag står alene med den samlede
børnegruppe på i gennemsnit 17 børn, og at alenetiden varer
knap 1 time, jf. artiklen på bupl.dk den 27. marts 2017 ”Ny
undersøgelse bekræfter: 3 ud af 4 pædagoger er alene med alle
børnene”.’
Samrådsspørgsmål AF
På baggrund af ministerens
udtalelse: ”Der må ikke opstå
situationer i vores daginstitutioner, hvor der er så få voksne, at det
pædagogiske personale oplever det som utrygt. Hvis de
situationer forekommer, er det fuldstændig uacceptabelt”
(jf. artiklen på bupl.dk den 27. marts 2017
”Ny undersøgelse
bekræfter: 3 ud af 4 pædagoger er alene med alle børnene”),
mener ministeren da, at det er uacceptabelt, når 4 ud af 10
pædagoger har oplevet uforsvarlige situationer som følge af
alenetiden, og hvor går grænsen efter ministerens opfattelse?
Samrådsspørgsmål AG
Hvordan stemmer ministerens ambitioner for læringsmiljøerne i
vores dagtilbud overens med en situation, hvor en pædagog står
alene med en gruppe på f.eks.17 børn?
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Lotte Rod (RV), Ane
Halsboe-Jørgensen (S).
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 391: Spm. om oversendelse at talepapiret fra samrådet den 2/5-17 om pædagogers tid alene med en børnegruppe i daginstitutionerne, til børne- og socialministeren
[Generel indledning]
Tak for spørgsmålene.
Jeg vil starte med at slå fast, at dagtilbudsområdet er et højt
prioriteret område for regeringen. Vi har netop fremlagt et udspil,
der har fokus på at understøtte læringsmiljøer i dagtilbuddene,
styrke kvaliteten og sikre, at alle børn
også de udsatte børn
får
den støtte og omsorg de har brug for. Det vil vi bruge 580 mio. kr.
på over de næste fire år.
Jeg vil nu gå over til at besvare de tre spørgsmål.
Svar på samrådsspørgsmål AE
Regeringens holdning er, at børn skal være i et trygt og
omsorgsfuldt miljø, der understøtter deres trivsel og læring.
Generelt er dagtilbudsområdet velfungerende. Undersøgelser
viser, at børn er glade for deres dagtilbud, og at forældrenes
tilfredshed med dagtilbuddene er høj
og faktisk er stigende. Det
skyldes i høj grad et dygtigt og engageret pædagogisk personale i
vores dagtilbud.
1
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 391: Spm. om oversendelse at talepapiret fra samrådet den 2/5-17 om pædagogers tid alene med en børnegruppe i daginstitutionerne, til børne- og socialministeren
Jeg er enig i, at der kan være situationer, hvor man lokalt må
overveje, hvorvidt kvalitet, rammer og organisering fungerer godt
nok.
Jeg har en klar forventning om, at kommunerne, der er ansvarlige
for den konkrete tilrettelæggelse af dagtilbuddene, sørger for
rammer, så børnene oplever tryghed og omsorg, og at der er
fokus på børnenes trivsel, udvikling og læring
som der skal efter
dagtilbudsloven.
Vi ved, at det er af afgørende betydning, at der er god og
tilstrækkelig kontakt mellem barn og voksen, så der er nogen til at
trøste, understøtte leg og til at igangsætte lærende aktiviteter.
Men jeg mener godt man kan nuancere det lidt. Jeg er fx er ikke
enig i, at det, at pædagoger er alene med en gruppe børn, isoleret
set er et problem. Hvis en enkelt voksen holder opsyn med en
større børnegruppe, der leger på legepladsen, mens en anden er
indenfor og fordybe sig i en aktivitet med fire-fem børn, som
kræver nærvær og meget barn/voksen kontakt, kan det være en
god måde at organisere sig på. Det er selvfølgelig centralt, at det
ikke er en konstant tilstand.
2
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 391: Spm. om oversendelse at talepapiret fra samrådet den 2/5-17 om pædagogers tid alene med en børnegruppe i daginstitutionerne, til børne- og socialministeren
Jeg må også sige, at jeg ikke er tilhænger af at drage alt for
håndfaste konklusioner på baggrund af undersøgelser, hvor under
halvdelen af de adspurgte har svaret, og det er derfor svært at
vide, om undersøgelsen tegner et reelt billede af den virkelighed,
der er ude i institutionerne, eller om det primært er de mest
utilfredse, der har svaret.
Og så synes jeg, at det er lidt ærgerligt at få lavet en
undersøgelse, der kun kan komme frem til en ting - nemlig, at der
skal være flere pædagoger. Det er fx relevant at få belyst, om der
er institutioner eller kommuner, der lykkes med mindre alenetid på
baggrund af den måde, de organiserer sig på, bliver ledet på eller
bruger de fysiske forhold på mv.
Svar på samrådsspørgsmål AF
Spørgerne beder mig forholde mig til, at fire ud af 10 pædagoger
har oplevet uforsvarlige situationer som følge af alenetiden, og
spørger mig, hvor grænsen går efter min mening.
Til det kan jeg sige, at det er ikke godt nok, hvis der er situationer,
der er utrygge. Ingen skal føle sig utrygge på deres arbejde, og
slet ikke når de arbejder med børn. Det er ikke godt for hverken
børn eller voksne, hvis der opstår en utryg stemning.
3
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 391: Spm. om oversendelse at talepapiret fra samrådet den 2/5-17 om pædagogers tid alene med en børnegruppe i daginstitutionerne, til børne- og socialministeren
Jeg har en klar forventning om, at kommunerne sørger for, at
personale og børn oplever tryghed og omsorg, og at der er fokus
på børnenes trivsel, udvikling og læring
som de skal efter
dagtilbudsloven.
Jeg har ingen intentioner om at diktere, hvordan pasningen
konkret skal foregå i den enkelte daginstitution eller regulere ned i
mindste detalje, hvordan personalet fordeles eller ledes. Her har
kommuner og ledere både en forpligtigelse, men også den
nødvendige, lokale indsigt, som gør det muligt at tilrettelægge
arbejdet på en hensigtsmæssig måde. Herunder også for at
undgå, at der opstår en situation, hvor der er en pædagog med en
stor børneflok i længere tid.
Der er fra forskellig side peget på, at en løsning kunne være
minimumsnormeringer. BUPL ønsker en normering, der betyder,
at der skal være mindst 1 medarbejder til 3 vuggestuebørn og
mindst 1 medarbejder til 6 børnehavebørn.
Det Radikale Venstre har peget på en lidt anden model med
mindst 2 pædagoger og 1 medhjælper pr. 10 vuggestuebørn og
pr. 19 børnehavebørn.
Forslagene vurderes at koste mellem 1,5 og 2,5 mia. kr. årligt. Det
er nok også grunden til, at der ikke tidligere er blevet indført
4
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 391: Spm. om oversendelse at talepapiret fra samrådet den 2/5-17 om pædagogers tid alene med en børnegruppe i daginstitutionerne, til børne- og socialministeren
minimumsnormeringer. Det er nemlig enormt dyrt og en rigid
måde at bruge midlerne på.
Selvfølgelig betyder antallet af hænder noget. Men vi ved også, at
normeringer langt fra er det eneste, der har betydning for
kvaliteten i dagtilbud.
God kvalitet handler bl.a. om god organisering af arbejdet, god
ledelse og engagerede dygtige medarbejdere. Og ikke mindst
handler det om et styrket og vedvarende fokus på læring og
læringsmiljøer. Vi skal have fokus på høj faglighed og
vidensdeling gennem kompetenceudvikling, ved at styrke
pædagoguddannelsen og ved at formidle den nyeste viden på en
let tilgængelig og praksisnær måde til det pædagogiske personale
og ledere, der arbejder med børnene til daglig.
Svar på samrådsspørgsmål AG
Og så til det sidste spørgsmål. Jeg har store ambitioner, når vi
taler om gode og stimulerende læringsmiljøer, som det også
fremgår af regeringens dagtilbudsudspil. Med den styrkede
læreplan bliver der nu sat en klar og fælles retning for, hvad et
godt læringsmiljø er, og hvad forstår vi ved læring, når vi taler om
små børn.
5
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 391: Spm. om oversendelse at talepapiret fra samrådet den 2/5-17 om pædagogers tid alene med en børnegruppe i daginstitutionerne, til børne- og socialministeren
Ud over en klar retning for læringsmiljøer, har vi også tiltag i
udspillet om mindre papirarbejde og dokumentation og bedre
anvendelse af de ressourcer der er i lokalområdet. Derudover har
regeringen afsat en varig pulje til flere pædagoger i institutioner
med mange børn i udsatte positioner. Den skal være med til at
sikre, at alle børn
også de børn der har forældre, der ikke har så
mange ressourcer
får den støtte og omsorg, de har brug for i
dagtilbuddene.
Regeringen vi prioriterer dagtilbudsområdet højt, og vi vil gerne
sikre en høj standard på området.
Som nævnt ovenfor vi ved også, at det ikke kun er et spørgsmål
om flere penge og antallet af hænder, men derimod kvaliteten af
kontakten mellem det pædagogiske personale og børnene. Vi
ved, at det er centralt, at der er god og tilstrækkelig kontakt
mellem barn og voksen, så der er nogen til at trøste, understøtte
leg og til at igangsætte lærende aktiviteter.
Derfor har regeringen med dagtilbudsudspillet haft fokus på at
understøtte, at de 30 mia. kr., vi allerede bruger på området, bliver
brugt bedst muligt.
6
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 391: Spm. om oversendelse at talepapiret fra samrådet den 2/5-17 om pædagogers tid alene med en børnegruppe i daginstitutionerne, til børne- og socialministeren
Jeg synes, at udspillet med al tydelighed afspejler, at regeringen
har høje ambitioner for vores dagtilbud. Det er jeg stolt af.
7