Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del
Offentligt
1788275_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
.dk
Sagsnr.
2017 - 2596
Doknr.
500269
Dato
13-09-2017
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 2. maj 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 389 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra MFU Stine Brix (EL).
Spørgsmål nr. 389:
”Ministeren bedes, jf. Socialstyrelsens midtvejsnotat juni 2016 (af Deloitte) om ”Socia-
le akuttilbud til mennesker med psykiske lidelser i egen bolig” redegøre for følgende:
- de 14 deltagende kommuners foreløbige forventede årlige nettodriftsudgifter
for den fælles models tre kerneydelser (akuttelefon, døgnåben og overnat-
ningsmulighed, evt. udkørende funktion) fordelt på kommuner.
- de forventede årlige nettodriftsudgifter, hvis modellen opregnes til landsplan
på baggrund af indbyggertallet. Tallene bedes fordelt på landsplan og på
kommune.
Der henvises til https://socialstyrelsen.dk/filer/handicap/psykiske-
vanskeligheder/akuttilbud_midtvejsevaluering.pdf”
Svar:
Som en del af satspuljeaftalen for 2014 (Aftale om satspuljen på psykiatriområdet for
2014-2017) blev der på baggrund af tidligere forsøg med sociale akuttilbud afsat 71
mio. kr. over fire år til at udbrede sociale akuttilbud til borgere med psykisk lidelse i
egen bolig.
Projektets slutevaluering foreligger nu og er vedlagt som bilag 1. Der er i evalueringen
ikke foretaget en beregning af de årlige nettodriftsudgifter fordelt på de tre ydelser og
de forventede årlige udgifter på landsplan. Men det fremgår af evalueringen, at:
Størstedelen af projektkommunerne har brugt mellem 200.000 kr. og 250.000
kr. på etablering af tilbuddet.
De gennemsnitlige udgifter per borgerhenvendelse er 1.800 kr. Udgifterne af-
hænger af organiseringen af tilbuddet (se nedenfor).
En borger i tilbuddene koster i gennemsnit for et
samlet
forløb 13.700 kr. (be-
grundet i gennemsnittet i antal henvendelser per borger).
De sociale akuttilbud har gennemsnitligt haft driftsudgifter på 2,1 mio. kr. om året.
Omkostningerne til den løbende drift udgøres helt overvejende af lønudgifter (cirka 90
pct.).
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 389: MFU spm. om de 14 deltagende kommuners foreløbige forventede årlige nettodriftsudgifter for den fælles models tre kerneydelser (akuttelefon, døgnåben og overnatningsmulighed, evt. udkørende funktion), til børne- og socialministeren
Kommunerne i projektet har kunnet vælge mellem to modeller for de sociale akuttil-
bud:
-
Den integrerede model, hvor akuttilbuddet er etableret i fysisk og organisato-
risk sammenhæng med et socialpsykiatrisk botilbud (servicelovens §§ 107 el-
ler 108).
Den semi-integrerede model, hvor akuttilbuddet fysisk og organisatorisk er
etableret som et selvstændigt tilbud.
-
Der ses generelt en tendens til, at de semi-integrerede akuttilbud har højere udgifter
end de integrerede akuttilbud. Det ses således, at de gennemsnitlige udgifter for de
integrerede akuttilbud ligger på 1,5 mio. kr., mens de gennemsnitlige udgifter er godt
2,8 mio. kr. for de semiintegrerede akuttilbud.
De gennemsnitlige udgifter pr. henvendelse i 2016 er ca. 1.500 kr. for de integrerede
akuttilbud mod knap 2.000 kr. for de semi-integrerede tilbud.
Akuttilbuddene peger selv på, at mulige forklaringer på forskellene kan være, at døgn-
dækningen af akuttelefonen, muligheden for personligt fremmøde døgnet rundt samt
muligheden for overnatning, stiller store krav til bemandingen af akuttilbuddet, og her
har den integrerede model fordel af at være etableret i fysisk sammenhæng med et
eksisterende botilbud.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
Bilag:
Bilag 1: Udbredelse af sociale akuttilbud til mennesker med psykiske lidelser i egen
bolig. Afsluttende evaluering.
2