Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del
Offentligt
1764162_0001.png
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 386: Spm. om i hvilket omfang videoafhøringer af børn foretages af politifolk, som er specialuddannede hertil, til justitsministeren, kopi til børne- og socialministeren
Spørgsmål nr. 386 (Alm. del) fra Folketingets Social-, Indenrigs- og
Børneudvalg:
”Ministeren
bedes redegøre for, i hvilket omfang videoafhø-
ringer af børn foretages af politifolk, som er specialuddannede
hertil. Spørgsmålet ønskes besvaret senest 2 dage inden samråd
om SOU alm. del samrådsspørgsmål AH.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Videoafhøring
af børn må alene foretages af polititjeneste-
mænd,
der har gennemført uddannelsen ”Videoafhøring af
børn”,
som blev revideret i 2016. En forudsætning for at blive
optaget på denne uddannelse er, at polititjenestemanden har er-
faring som sagsbehandler på området og har bestået såvel ud-
dannelsen ”Overgreb mod børn” som uddannelsen ”Afhøring
Niveau II”.
”Videoafhøring af børn” foregår over 11 undervisningsdage og
har til formål at sikre, at polititjenestemanden kan afhøre til vi-
deo i målgruppen af børn under 15 år og voksne med en varig
funktionsnedsættelse under hensyntagen til afhørtes adfærd,
udsagn og tarv samt retssikkerhedsmæssige anliggender, så der
skabes størst mulig sikkerhed for en klar og sandfærdig forkla-
ring.
Afhøringen skal foretages efter gældende regler og under iagt-
tagelse af objektivitetsprincippet, professionel etik, politifaglig
viden om afhøringslære og vidnepsykologi samt beherskelse af
relevante afhøringsteknikker på diplomniveau.
Det har været målet med den reviderede uddannelse ”Videoaf-
høring af børn”, at polititjenestemanden selvstændigt
og i sam-
arbejde med andre skal kunne planlægge og gennemføre vi-
deoafhøringer under særligt vanskelige forhold. Disse kan in-
volvere tidspres, traumatisering, fysiske skader, mediebevå-
genhed, alvorlig psykisk lidelse hos den afhørte eller medlem-
mer i afhørtes familie, varig funktionsnedsættelse, mistanke
om vanrøgt m.v.
Polititjenestemanden skal efter endt uddannelse kunne video-
afhøre med sikkerhed og professionalisme, herunder selvstæn-
digt kunne redegøre for og begrunde de metodologiske valg,
der træffes i processen op til og under gennemførelse af video-
afhøringen. Polititjenestemanden skal desuden kunne samar-
2
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 386: Spm. om i hvilket omfang videoafhøringer af børn foretages af politifolk, som er specialuddannede hertil, til justitsministeren, kopi til børne- og socialministeren
bejde tværfagligt med sagsbehandlere, jurister, psykologer og
andre faggrupper i politiet, anklagemyndigheden, kommuner-
ne, børnehusene, Socialstyrelsen m.v.
Uddannelsen er i høj grad baseret på problemorienteret læring
med caseopgaver, selvstudium, aktiv deltagelse i øvelser, eks-
kursioner og enkelte forelæsninger.
Gennem uddannelsen til videoafhører skal polititjenesteman-
den bl.a. tilegne sig følgende kompetencer:
-
-
Indgående kendskab til planlægning og gennemførelse
af en videoafhøring
Kendskab til teorier om hukommelse, perception og
påvirkelighed, udviklingspsykologi, normal udvikling
af kognitive funktioner og funktionsnedsættelse
Kendskab til børn og andre sårbare personers fysiske
og psykiske reaktionsmønstre umiddelbart efter et
overgreb og langtidseffekter af overgreb i form af
traumer
Kendskab til relevante teorier om ungdomsliv samt
børn og unges psykoseksuelle udvikling
Viden om omfanget af sager med videoafhøring af børn
og voksne med varig funktionsnedsættelse, herunder
viden om fordelingen af typer af sager (seksuelle over-
greb, vold, kønsfordeling, aldersfordeling og regionale
forskelle)
Kendskab til teorier om kulturforståelse og sociokultu-
relle teorier om misbrug, social arv, marginalisering
m.v. af relevans for gennemførelse af videoafhøringen
-
-
-
-
En uddannet videoafhører skal derudover selvstændigt kunne
redegøre for og reflektere løsningsorienteret over udfordringer
i afhøringen, f.eks. anvendelsen af tolkebistand, den lovgiv-
ningsmæssige ramme, organisatoriske og tværfaglige forhold,
etiske dilemmaer samt videnskabelige undersøgelser af rele-
vans for videoafhøring og efterforskningsdisciplinen generelt.
En videoafhører skal endvidere demonstrere evnen til selv-
stændigt at kunne rette henvendelse til interne og eksterne
samarbejdspartnere, som kan assistere politiet i sager om over-
greb mod børn.
Uddannelsen afsluttes med en mundtlig eksamen med ud-
gangspunkt i en case. Der benyttes ekstern censur ved eksami-
nationen, og polititjenestemanden bedømmes efter 7-trins ska-
laen.”
3