Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del
Offentligt
1750443_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2016 - 7802
Doknr.
460410
Dato
02-05-2017
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 20. oktober 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 38 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares
endeligt.
Spørgsmål nr. 38:
”Ministeren bedes indhente oplysninger om, hvordan man i Storbritannien og Tyskland
håndterer problemstillingen vedr. personer, der f.eks. pga. trusler om æresrelateret
vold eller partnervold, har behov for en særlig form for adressebeskyttelse. Ministeren
bedes desuden redegøre for, om der er gode erfaringer fra disse lande ift. særlige
former for adressebeskyttelse, som med fordel kan overføres til Danmark. Spørgsmå-
let stilles på baggrund af samrådet den 13. oktober 2016 om reglerne for særlig
adressebeskyttelse, jf. SOU alm. del – samrådsspørgsmål D og E.”
Svar:
1. Økonomi- og Indenrigsministeriet har fra Udenrigsministeriet modtaget følgende
oplysninger om mulige ordninger for særlig adressebeskyttelse i Tyskland:
Indledningsvist bemærkes, at der i Tyskland ikke eksisterer et centralt personregister
som det kendes i Danmark, men udelukkende lokale folkeregistre, såkaldte ”Einwoh-
nermeldeämter”.
I modsætning til dansk praksis angives bopælsadressen altid i de tyske lokale folkere-
gistre. Inden for registreringsretten tages der højde for behovet for beskyttelse på
følgende måde:
Blokering af oplysninger:
Ved fare for liv, sundhed, personlig frihed eller andre lignende legitime interesser er
det ifølge § 51 i Forbundsregistreringsloven (fork. BMG) på anmodning eller på myn-
dighedens eget initiativ tilladt at foretage en oplysningsblokering. En sådan blokering
medfører ikke et absolut oplysningsforbud, men der vil blive indledt en undersøgelse
af, om risici i det konkrete oplysningstilfælde kan udelukkes. Oplysninger til privatper-
soner eller virksomheder om bopælsregistrering er ikke tilladt, hvis der efter høring af
den pågældende person ikke kan udelukkes en risiko, jf. BMG § 51 afsnit 2, sætning
1. Hvis oplysningerne ikke udleveres, gives der et neutralt svar, som er passende i
forhold til den pågældende persons særlige behov for beskyttelse. Hvis en myndighed
foretager en automatisk søgning efter personlige data på en person, hvor der forelig-
ger en oplysningsblokering, overgår behandlingen til manuel praksis, jf. BMG § 34.
Folkeregistret undersøger og afgør herefter, om den spørgende myndighed har et
tungtvejende informationsbehov. Hvis oplysningsblokeringen er indrettet på opfordring
af en privatperson eller af en myndighed, som ikke er en sikkerhedsmyndighed, må
data om personer principielt gerne udleveres til en anden myndighed. Der henvises
ved udleveringen samtidig til, at der foreligger en oplysningsblokering på personen.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm. om at indhente oplysninger om, hvordan man i Storbritannien og Tyskland håndterer problemstillingen vedr. personer, der f.eks. pga. trusler om æresrelateret vold eller partnervold, har behov for en særlig form for adressebeskyttelse, til social- og indenrigsministeren
1750443_0002.png
Yderligere muligheder for blokering af data ifølge de Almindelige Forvaltningsforskrif-
ter til Gennemførelse af Forbundsregistreringsloven:
Når Folkeregistret indføjer en oplysningsblokering, gøres den berørte person endvide-
re opmærksom på andre muligheder, hvorpå en tredjepart kan granske efter oplysnin-
ger, således at den berørte person kan træffe egne, yderligere beskyttelsesforanstalt-
ninger. Formålet er også at gøre ansøgeren bevidst om, at hans/hendes personlige
data muligvis er lagret hos andre offentlige myndigheder, f.eks. hos skatteforvaltnin-
gen, børne- og ungdomsforvaltningen og ved domstole, og at der i givet fald eksisterer
yderligere muligheder for at blokere disse oplysninger. Der er bl.a. mulighed for at
blokere data i andre offentlige registre, f.eks. i udlændingeregistret og i køretøjsregi-
steret. Hvis der foreligger forhold, der udgør en trussel for en kvinde, f.eks. vold i
hjemmet, tvangsprostitution eller ”æresbetinget” vold, skal Folkeregistret henvise til
den landsdækkende telefonrådgivning ”Vold mod Kvinder”, som drives af Styrelsen for
Familie og Civilsamfund (www.hilfetelefon.de).
Betingede påtegninger om blokering:
Ud over de ovenfor nævnte oplysningsblokeringer er der også mulighed for betingede
påtegninger, jf. BMG § 52, hvis en person bor på en særlig institution, f.eks. på et
kvindecenter. Den betingede påtegning foretages dog kun i forhold til personens bo-
pæl.
Gældende oplysningsblokeringer ifølge BMG § 51
Der foreligger ikke en landsdækkende evaluering af gældende oplysningsblokeringer.
Som eksempler kan nævnes byen Hamborg og delstaten Brandenburg. Her må det
formodes, at forholdet mellem registrerede indbyggere og gældende oplysningsbloke-
ringer forholder sig repræsentativt i forhold til hele landet.
I Hamborgs Folkeregister er der i øjeblikket lagret 2227 oplysningsblokeringer
med et samlet indbyggertal på 1.846.652 mio. Det svarer til 0,121 pct.
I Brandenburgs Folkeregister er der lagret 9357 gældende oplysningsbloke-
ringer med et samlet indbyggertal på 2.519.637 mio. Det svarer til 0,37 pct.
2. Økonomi- og Indenrigsministeriet har fra Udenrigsministeriet modtaget følgende
oplysninger om mulige ordninger for særlig adressebeskyttelse i Storbritannien:
Indledningsvist bemærkes, at der i Storbritannien ikke på samme måde som i Dan-
mark findes et centralt personregistreringssystem. På baggrund af kontakter til de
britiske myndigheder kan følgende oplyses:
I familieretssager kan en part, som ønsker at beskytte sine kontaktoplysninger, f.eks.
kontaktdetaljer på et barn, adresser eller telefonnumre, ansøge retten herom. De på-
gældende oplysninger vil kun være bekendt for retten eller Cafcass (The Children and
Family Court Advisory and Support Service) men kan ikke fremlægges for andre par-
ter uden rettens godkendelse.
Derudover oplyser det britiske Udenrigsministerium, at sager om bl.a. æresrelateret
vold vil blive behandlet af UK Protected Persons Service, UKPPS, under hver politi-
kreds. UKPPS leverer autoriseret beskyttelse af personer, som er udsat for trusler om
vold.
Som eksempel kan nævnes, at Metropolitan Police Service afhængigt af sagen kan
tilbyde et offer for ”domestic abuse”, ”honour based abuse” eller ”forced marriage” en
række løsninger.
2
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm. om at indhente oplysninger om, hvordan man i Storbritannien og Tyskland håndterer problemstillingen vedr. personer, der f.eks. pga. trusler om æresrelateret vold eller partnervold, har behov for en særlig form for adressebeskyttelse, til social- og indenrigsministeren
1750443_0003.png
Midler, der kan tages i brug, er eksempelvis ”static alarms” i hjemmet og synlig eller
ikke synlig videoovervågning. Derudover kan opsætning af et ”sikkert rum” i eget
hjem, der kan tages i brug, indtil politiet når frem, være en mulighed.
Derudover kan der implementeres særlige foranstaltninger, der gør, at alle opkald fra
udvalgte personer behandles som hasteopkald. Der kan også udleveres en TecSOS-
telefon (et mobilt håndsæt), der giver udsatte individer bedre adgang til politiet i en
nødsituation.
Der findes en række påbud og tilhold: ”Non molestation Orders”, ”Occupation Orders”,
”Residence Order”, ”Forced Marriage Protection Orders” samt ”Domestic Violence
Protection Orders”. Sidstnævnte er en nyere beføjelse, der gør politiet i stand til at
sikre beskyttelse af et offer kort efter samlivsrelateret vold. Gerningsmanden kan her-
under forbydes at komme tilbage til en adresse og have kontakt til et offer i op til 28
dage, hvilket giver plads til at overveje offerets muligheder med støtte fra et støtte-
værn.
3. Som bekendt indebærer den særlige adressebeskyttelse i Danmark, at truede per-
soner omfattet af målgruppen kan registreres i CPR som værende uden fast bopæl til
trods for, at de pågældende har en bopæl eller et fast opholdssted.
Den særlige adressebeskyttelse har til formål at yde den bedst mulige beskyttelse af
den faktiske adresse i forhold til personer, som på grund af persontrusler i forbindelse
med æresrelaterede eller samlivsrelaterede konflikter befinder sig i en meget udsat
situation.
Særlig adressebeskyttelse indebærer – modsat almindelig navne- og adressebeskyt-
telse – at den faktiske bopælsadresse ikke fremgår af CPR og ikke herfra videregives
til myndigheder og virksomheder, som aftager oplysninger om adresser fra CPR. Ord-
ningen medfører derved en effektiv beskyttelse af de pågældendes faktiske bopæls-
adresse.
Som det fremgår af de indhentede oplysninger, findes der i Tyskland og Storbritannien
ikke en tilsvarende central beskyttelsesordning. Derimod tilbydes truede personer,
f.eks. i Tyskland, alene en oplysningsblokering i lokale folkeregistre, som umiddelbart
svarer til den almindelige danske navne- og adressebeskyttelse, og hvor den truede
person derudover selv skal sørge for, at vedkommendes adresse blokeres i andre
offentlige systemer.
Jeg finder på denne baggrund ikke, at de indhentede oplysninger, som gengivet under
punkt 1 og 2, har afdækket erfaringer i forhold til særlige former for adressebeskyttel-
se, som med fordel kan overføres til Danmark.
Med venlig hilsen
Simon Emil Ammitzbøll
3