Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del
Offentligt
1694674_0001.png
Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 657
Offentligt
14. oktober 2016
J.nr. 16-1445305
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 657 af 20. september 2016 (alm. del).
Karsten Lauritzen
/ Peter Bach-Mortensen
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm. om, hvor mange flere personer, herunder børn, der forventes at komme under den af den tidligere regering fastsatte fattigdomsgrænse som resultat af den nuværende regerings 2025-plan, til skatteministeren, kopi til social- og indenrigsministeren
1694674_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren opgøre, hvor meget den såkaldte afdæmpede regulering af overførselsind-
komsterne mellem hhv. 2016-2023 og 2024-2025 udgør i mindre rådighedsbeløb for en
kontanthjælpsmodtager i 2025?
Svar
Overførselsindkomsterne reguleres som udgangspunkt med satsreguleringsprocenten, der
i store træk følger lønudviklingen, dog med et fradrag til satspuljen, jf. satsreguleringslo-
ven. I
Aftale om skattereform
fra 2012 (mellem den daværende regering (S, R, SF), V og K)
indgår en afdæmpet regulering for perioden 2016-2023. Den afdæmpede regulering vide-
reføres i 2024-25 som led i helhedsplanen. Helhedsplanen øger samlet set rådighedsbelø-
bet for de typiske familier med overførselsindkomst, jf. nedenfor.
Den afdæmpede regulering af overførselsindkomsterne betyder, at overførselsindkom-
sterne opreguleres mindre, end hvad satsreguleringsmekanismen ellers ville tilsige. Den
afdæmpede regulering udgør ifølge
Aftale om skattereform
fra 2012 0,3 pct.-point i 2016, 0,4
pct.-point i 2017 og 0,75 pct.-point årligt frem til 2023. Regeringen foreslår at videreføre
den afdæmpede regulering på 0,75 pct.-point årligt i 2024 og 2025.
Den isolerede virkning af den afdæmpede regulering er opgjort i 2017-niveau. Det be-
mærkes, at opgørelsen ikke er et skøn over den faktiske udvikling i de pågældende familie-
typers rådighedsbeløb, men alene viser den isolerede virkning af den afdæmpede regule-
ring.
For en enlig kontanthjælpsmodtager indebærer den afdæmpede regulering for perioden
2016-2023 isoleret set, at rådighedsbeløbet stiger med ca. 4.200 kr. mindre end ellers,
svarende til ca. 7,6 pct. af rådighedsbeløbet. Den afdæmpede regulering i 2024-25 indebæ-
rer isoleret set, at rådighedsbeløbet stiger med ca. 1.100 kr. mindre end ellers, svarende til
2,1 pct. af rådighedsbeløbet. Helhedsplanen (JobReform fase II, Vækst 2016 og skatte-
stop) medfører samlet set en forøgelse af den enlige kontanthjælpsmodtagers rådigheds-
beløb på 700 kr.,
jf. tabel 1.
2012-skatteaftalen indebærer, at folkepensionister uden større supplerende indkomst
kompenseres for mindrereguleringen. For folkepensionister indeholder den afdæmpede
regulering, at det kun er folkepensionens grundbeløb, der mindrereguleres, mens pensi-
onstillægget og den supplerende pensionsydelse (ældrechecken) ikke mindrereguleres.
Folkepensionens pensionstillæg opreguleres derimod svarende til mindrereguleringen af
grundbeløbet
1
. Regeringens udspil til afdæmpet regulering i 2024 og 2025 viderefører
denne kompensationsordning.
1
Yderligere forhøjedes den supplerende pensionsydelse (”ældrechecken”) med 4.500 kr. årligt i 2013-niveau, svarende til en
forhøjelse fra 12.200 kr. til 16.900 kr. i 2017-niveau.
Side 2 af 3
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm. om, hvor mange flere personer, herunder børn, der forventes at komme under den af den tidligere regering fastsatte fattigdomsgrænse som resultat af den nuværende regerings 2025-plan, til skatteministeren, kopi til social- og indenrigsministeren
1694674_0003.png
Tabel 1. Isoleret virkning på rådighedsbeløbet af den afdæmpede regulering samt af regeringens
helhedsplan for udvalgte familietyper (2017-niveau).
Afdæmpet regule-
ring 2016-2023
kr.
Enlig kontanthjælpsmodtager
Par på kontanthjælp
Pensionist, høj suppl. indk.
Pensionistpar, høj suppl. indk
Pensionist u. suppl. indk
Pensionistpar u. suppl. indk.
Enlig førtidspensionist
Førtidspensionistpar
Enlig dagpengemodtager
Dagpengemodtagerpar
-4.200
-9.600
-1.800
-4.700
0
0
-4.900
-11.800
-6.600
-13.200
Pct.
-7,6
-5,0
-0,5
-1,1
0
0
-4,2
-5,6
-6,9
-5,9
Afdæmpet regule-
ring 2024-2025
kr.
-1.100
-2.800
-500
-1.300
0
0
-1.300
-3.200
-1.800
-3.700
Pct.
-2,1
-1,4
-0,2
-0,3
0
0
-1,1
-1,5
-1,9
-1,7
Helhedsplan (ekskl.
obligatorisk opspa-
ring)
kr.
700
1.900
9.800
5.200
2.700
3.700
1.400
1.000
1.000
1.300
Pct.
1,4
1,0
3,1
1,2
2,4
2,1
1,3
0,5
1,2
0,6
Anm.: Førtidspensionisten og førtidspensionistparret antages at være tilkendt førtidspension efter 1.1.2003. Parret på
kontanthjælp har to børn; et i børnehave og et i SFO. Høj supplerende indkomst for pensionister er sat til 500.000 kr.,
svarende til to gange 90 procentsfraktilen for udbetalinger fra private pensioner i 2014 (fremskrevet til 2017 på baggrund af
pensionsforeningen JØPs samlede forrentning af pensionsformuen 2013-2015), afrundet. Den høje supplerende indkomst
medfører fuld aftrapning af pensionstillægget. Dagpengemodtagerne modtager maksimal dagpengesats. Den obligatoriske
opsparing, der medfører, at alle, der ikke i forvejen sparer op, skal opspare to pct. af deres indkomst til pension, er ikke
indregnet. Det vil isoleret set give en reduktion i rådighedsbeløbet efter opsparing her og nu, men også en tilsvarende
forøgelse af rådighedsbeløbet ved pensionering.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af Skatteministeriets Familietypemodel.
Den afdæmpede regulering har således ingen betydning for folkepensionister uden sup-
plerende indkomst,
jf. tabel 1.
For en pensionist med høj supplerende indkomst (uden
pensionstillæg, der er fuldt aftrappet) bidrager den afdæmpede regulering til at reducere
rådighedsbeløbet med 1.800 kr., svarende til 0,5 pct. i 2016-2023, og med 500 kr., svaren-
de til 0,2 pct. i 2024-2025. Samlet set medfører helhedsplanen en gevinst for pensionist-
parret på 5.200 kr., svarende til 1,2 pct.
Side 3 af 3