Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del
Offentligt
1694658_0001.png
Finansudvalget 2015-16
FIU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 483
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
16. september 2016
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 483 (Alm. del) af 2. sep-
tember 2016 stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL)
Spørgsmål
Ministeren bedes skønne over effekten af 2025-planen og finansloven på ind-
komstuligheden målt ved hhv. Gini-koefficienten og opgjort som ændringen i
indkomstandele for indkomstdeciler efter disponibel indkomst. I sit svar bedes
ministeren foretage skønnet ud fra tre scenarier: (1) Ud fra de umiddelbare prove-
nu- og fordelingsvirkninger af de forskellige initiativer, (2) virkningerne efter tilba-
geløb med uden adfærd/dynamiske effekter – herunder antagede prisændringer
som følge af ændring i skatter og afgifter på erhvervslivet, og (3) efter tilbageløb
og adfærd.
Svar
Formålet med regeringens Helhedsplan er at gøre vores samfund stærkere, trygge-
re og mere robust. Den vil bidrage til øget beskæftigelse og øget produktivitet.
Det er godt for den enkelte og for samfundet.
Når tilskyndelsen til at arbejde styrkes med initiativerne i Jobreform fase II m.v.,
bidrager det til, at indkomstforskellene øges en smule. Fordelingsvirkningerne af
JobReform fase II skønnes at svare til en stigning i indkomstforskellene på 0,4
pct.-point målt ved Gini-koefficienten. Danmark vil også efter gennemførelse af
initiativerne i Jobreformen være et af de lande i OECD, hvor indkomstforskellene
målt ved Gini-koefficienten er mindst.
Regeringen har koncentreret opmærksomheden om fordelingsvirkningerne af
Jobreformen. Det skal ses i lyset af, at Vækstudspillet og forlængelse af skatte-
stoppet for visse afgifter vurderes at være omtrent fordelingsneutrale, og fordi
fordelingsvirkningerne af SU-udspillet og den obligatoriske pensionsopsparing
skal ses i sammenhæng med virkningen over en længere tidshorisont. Det giver
derfor ikke mening at sammenholde de umiddelbare effekter af SU-udspillet og
den obligatoriske pensionsopsparing med fx fordelingsvirkningerne af Jobreform
fase II. Set over et livsforløb forventes effekterne at være omtrent neutrale.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm. om, hvor mange flere personer, herunder børn, der forventes at komme under den af den tidligere regering fastsatte fattigdomsgrænse som resultat af den nuværende regerings 2025-plan, til skatteministeren, kopi til social- og indenrigsministeren
1694658_0002.png
Side 2 af 4
Initiativerne til
Et mere robust SU-system
skønnes at bidrage til lidt større indkomst-
forskelle målt på fordelingen af de årlige indkomster. SU-udspillet skønnes således
at bidrage til en stigning i indkomstforskellene på 0,2 pct.-point,
jf. tabel 1.
Den umiddelbare fordelingsvirkning af SU-udspillet skal imidlertid ses i sammen-
hæng med, at SU er en overførselsindkomst til personer, som i kraft af deres ud-
dannelse typisk vil have en relativt høj indkomst senere i livet. Baseret på tidligere
beregninger
1
kan det skønnes, at fordelingsvirkningen af lavere SU målt på livs-
indkomsten udgør omkring 1/8 af den opgjorte virkning i et enkelt år. Målt på
fordelingen af befolkningens livsindkomster skønnes virkningen på Gini-
koefficienten således at være beskeden.
Det skal derudover bemærkes, at den øgede mulighed for at optage SU-lån på
yderst favorable vilkår ikke indgår i opgørelsen af de studerendes disponible ind-
komster. Reelt er de studerendes forbrugsmuligheder under studiet dermed bedre
end det umiddelbart fremgår af de opgjorte virkninger. Dertil kommer mulighe-
den for i højere grad at kunne supplere SU’en med arbejdsindkomst, idet der med
det forhøjede fribeløb gives større frihed for den studerende til at arbejde mere
uden at blive modregnet i SU’en.
Tabel 1
Umiddelbare fordelingsvirkninger i 2025 af elementerne i DK 2025 – Et stærkere Danmark
Direkte virkning for
husholdningerne
Gini, pct.-point.
Jobreform fase II
Et mere robust SU-system
Vækst 2016
Obligatorisk pensionsopsparing
Videreførelse af nuværende skattestop for punktafgifter
0,39
0,21
-0,01
0,03
-0,02
Virkning inkl. nedvæltning
fra erhverv
Gini, pct.-point.
0,39
0,21
-0,02
0,03
-0,02
Anm.: Regnet med udgangspunkt i fordelingen af befolkningens familieækvivalerede disponible indkomster i
2014, dvs. med et udgangspunkt for Gini-koefficienten på 26,6 pct. De disponible indkomster er herefter
fremskrevet til 2017-niveau, hvilket ikke påvirker fordelingen. Endelig er virkningen af udspillene på
den disponiponible indkomst i 2025 i 2017-niveau tillagt den disponible indkomst i udgangspunktet og
fordelingsvirkningen er herefter beregnet.
Kilde: Egne beregninger på basis af en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen.
Vækst 2016
vurderes samlet set at være omtrent fordelingsneutral, hvilket skal ses
i lyset af, at nedsættelse af kapital- og aktieindkomstbeskatningen samt indførelse
af investorfradraget skønnes at øge indkomstforskellene med samlet 0,06 pct.-
point, mens den direkte virkning af lavere udgifter til forsyning for husholdnin-
gerne skønnes at have en fordelingsvirkning svarende til en reduktion i Gini-
koefficienten med 0,07 pct.-point.
1
Fordeling og incitamenter 2013 (side 124), Økonomi- og Indenrigsministeriet.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm. om, hvor mange flere personer, herunder børn, der forventes at komme under den af den tidligere regering fastsatte fattigdomsgrænse som resultat af den nuværende regerings 2025-plan, til skatteministeren, kopi til social- og indenrigsministeren
1694658_0003.png
Side 3 af 4
Lempelserne for erhvervslivet og andre produktivitetsfremmende initiativerne i
Vækst 2016
antages på sigt at afspejle sig i lønningerne
2
. På grund af satsregule-
ringsprincipperne vil virkninger på de private lønninger endvidere afspejle sig i
reguleringen af overførselsindkomsterne. Endvidere vil lønreguleringsordningen i
de offentlige overenskomster sikre en høj grad af parallelitet mellem udviklingen i
lønnen i offentlig og privat sektor. Samlet set indebærer det, at lempelser for er-
hvervslivet og produktivitetsfremmende initiativer i øvrigt kan antages at blive
overvæltet proportionalt i indkomsterne.
På den baggrund vurderes fordelingsvirkningerne af initiativer, der påvirker virk-
somhedernes omkostninger og produktivitet, at være omtrent neutrale.
Det er meget vanskeligt at angive et retvisende billede af fordelingsvirkningerne af
den obligatoriske opsparing. Det skyldes, at der i en meget lang indfasningsperio-
de næsten udelukkende vil være tale om øgede indbetalinger til pension, mens
udbetalingerne først kommer på længere sigt. I 2025 vil virkningen af den obliga-
toriske opsparing således stort set alene afspejle sig i en reduktion i befolkningens
disponible indkomster. Fordelingsvirkningen af dette fald i de disponible indkom-
ster – dvs. efter skat og afledte virkninger på evt. boligstøtte – skønnes at svarer til
en stigning i Gini-koefficienten med 0,03 pct.-point.
Det må antages, at den obligatoriske opsparing, der omfatter personer som kun i
beskedent omfang indbetaler til pension, vil bidrage til øget pensionsformue for
pensionister, som uden den obligatoriske pensionsindbetaling ville have relativt
lave pensionsudbetalinger i pensionsalderen. Udbetalinger fra den obligatoriske
pensionsopsparing må dermed forventes at bidrage til en reduktion i indkomstfor-
skellene og den umiddelbare fordelingsvirkning på 0,03 pct.-point i 2025 er med
andre ord et overkantsskøn for den fuldt indfasede fordelingsvirkning. Tilsvaren-
de gælder for de foreslåede ændringer i aldersopsparingen, som på kort sigt (her-
under i 2025) ikke har nogen fordelingsvirkning, men som på længere sigt kan
have en betydning for fordelingen af indkomsterne blandt fremtidens pensioni-
ster.
Afgifter og dermed virkningen af videreførelse af det nuværende skattestop for
punktafgifter påvirker ikke umiddelbart de opgjorte indkomstforskelle. Tilsvaren-
de med de overfor nævnte udgifter til forsyning. Men da en afgiftsændring påvir-
ker forbrugsværdien af den disponible indkomst har afgiftsændringer en forde-
lingsvirkning svarende til en ækvivalent indkomstændring. På den baggrund kan
fordelingsvirkningen af videreførelsen af det nuværende skattestop skønnes at
svare til en reduktion i Gini-koefficienten med 0,02 pct.-point.
Den relative virkning på husholdningernes forbrugsmuligheder fordelt på ind-
komstdeciler af de enkelte hovedelementer i Helhedsplanen fremgår af
tabel 2
ne-
denfor.
2
Indregning af produktivitetsstigningen i lønningerne følger af, at lønningerne historisk har fulgt med produktiviteten.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm. om, hvor mange flere personer, herunder børn, der forventes at komme under den af den tidligere regering fastsatte fattigdomsgrænse som resultat af den nuværende regerings 2025-plan, til skatteministeren, kopi til social- og indenrigsministeren
1694658_0004.png
Side 4 af 4
Tabel 2
Virkning på husholdningernes forbrugsmuligheder i 2025 af hovedelementerne i Helhedsplanen
Direkte virkning for husholdningerne
JR II
SU Vækst Pension Skattestop
Indkomstdecil
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
-1,43
-0,69
-0,29
-0,03
0,20
0,36
0,55
0,73
0,98
1,41
Pct. af disponibel indkomst
-3,51
-0,66
-0,20
-0,04
-0,01
-0,01
0,02
0,02
0,01
-0,01
0,85
0,52
0,44
0,42
0,39
0,36
0,34
0,33
0,32
0,57
-0,47
-0,35
-0,25
-0,26
-0,23
-0,20
-0,18
-0,17
-0,15
-0,18
0,23
0,17
0,15
0,14
0,14
0,13
0,13
0,12
0,12
0,09
-1,01
-0,26
0,14
0,39
0,63
0,79
0,98
1,16
1,41
1,84
Virkning inkl. nedvæltning fra erhverv
JR II
SU Vækst Pension Skattestop
Pct. af disponibel indkomst
-3,51
-0,66
-0,20
-0,04
-0,01
-0,01
0,02
0,02
0,01
-0,01
2,30
1,97
1,89
1,86
1,83
1,81
1,79
1,77
1,76
2,02
-0,47
-0,35
-0,25
-0,26
-0,23
-0,20
-0,18
-0,17
-0,15
-0,18
0,26
0,19
0,17
0,17
0,16
0,16
0,16
0,15
0,14
0,12
Anm.: Inddeling på indkomstdeciler og virkningen på forbrugsmulighederne er baseret på personernes
familieækvivalerede disponible indkomster. Dvs. familiens samlede disponible indkomst fordelt ligeligt
på familiens medlemmer, idet der i den samlede disponible indkomst indregnes en stordriftsfordel ved at
være flere om at dele de fælles udgifter.
Kilde: Beregninger på basis af en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen.
Fordelingsvirkningerne er efter normal praksis opgjort med udgangspunkt i de
umiddelbare virkninger før adfærd, herunder også eksklusive virkningen af forhø-
jelsen af folkepensionsalder. Inkludering af adfærd i de opgjorte fordelingsvirk-
ninger ville kræve et betydeligt omfang af relativt grove antagelser om, præcis
hvilke personer, der ændrer adfærd som følge af de enkelte elementer i Helheds-
planen.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
Finansminister