Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del
Offentligt
1755609_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2017 - 2366
Doknr.
470541
Dato
11-05-2017
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 20. april 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 355 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Orla Østerby (KF).
Spørgsmål nr. 355:
”Ministeren bedes også fremsende
oplysninger om den brugeroplevede kvalitet blandt
forældre til børn i dagtilbud.”
Svar:
Rambøll gennemførte i 2016 en brugertilfredshedsundersøgelse blandt næsten 1.700
forældre til børn i dagtilbud på vegne af det daværende Social- og Indenrigsministerie.
Undersøgelsen viser, at forældretilfredsheden med kvaliteten af deres børns dagtilbud
er høj.
I alt 88 pct. af de adspurgte forældre var i 2016 enten tilfredse eller meget tilfredse
med deres barns dagtilbud samlet set, jf. tabel 1.
Andelen af forældre, der var tilfredse eller meget tilfredse, steg med 2 procentpoint fra
2014 og med 6 procentpoint fra 2012.
Den gennemsnitlige samlede tilfredshed, målt på en skala fra 1 til 5, steg ligeledes:
Fra 4,1 i 2012 til 4,3 i 2016.
Tabel 1
Samlet forældretilfredshed med dagtilbud, 2012-2016
2012
Meget tilfreds eller tilfreds
Samlet tilfredshed (1-5)
82 pct.
4,1
2014
86 pct.
4,2
2016
88 pct.
4,3
Anm.:
Tilfredsheden er et gennemsnit for svar på spørgsmålet ’hvor tilfreds er du med dit barns dagtilbud samlet set?’
på en skala fra 1-5,
hvor 1 er ’meget utilfreds’ og 5 er ’meget tilfreds’. Tabellen bygger på svar fra
1.688 forældre
(2016) fordelt på 19 kommuner.
Kilde:
’Brugertilfredshed på dagtilbuds-,
SFO-
og hjemmeplejeområdet’, Rambøll 2016.
Forældrene blev i undersøgelsen spurgt ind til deres tilfredshed med en række forhold
vedrørende kvaliteten af deres barns dagtilbud.
Generelt var forældrene mest tilfredse med afstanden til dagtilbuddet og mindst til-
fredse med kommunens information om de forskellige pasningsmuligheder, jf. tabel 2.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 355: Spm. om, at fremsende oplysninger om den brugeroplevede kvalitet blandt forældre til børn i dagtilbud, til børne- og socialministeren
1755609_0002.png
Tabel 2
Forældretilfredshed med dagtilbud, 2016
De fem højeste gennemsnitlige vurderinger
Afstanden til daginstitutionen/dagplejen
Hvor tilfreds er du samlet set med frokostmåltidet?
Personalets indsats for at få dit barn til at føle sig tryg og glad
Personalets modtagelse af dig og dit barn ved aflevering
Personalets måde at sige farvet til dig og dit barn ved afhentning
De fem laveste gennemsnitlige vurderinger
Ventetiden på din 1. prioritet blandt daginstitutioner eller dagplejere i kommunen
Mulighederne for at vælge mellem de enkelte daginstitutioner eller dagplejere
Den tid, personalet har til dit barn
Størrelsen af forældrebetalingen for daginstitutionspladsen/dagplejepladsen
Kommunens information om de forskellige pasningsmuligheder
fra 1.688 forældre fordelt på 19 kommuner.
Kilde:
’Brugertilfredshed på dagtilbuds-,
SFO-
og hjemmeplejeområdet’, Rambøll 2016.
Tilfredshed
4,5
4,4
4,4
4,3
4,3
3,6
3,6
3,5
3,4
3,4
Anm.: Tilfredsheden målet på en skala fra 1-5,
hvor 1 er ’meget utilfreds’ og 5 er ’meget tilfreds’.
Tabellen bygger på svar
Med venlig hilsen
Mai Mercado
2