Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del
Offentligt
1748336_0001.png
Børne- og socialminister Mai Mercados talepapir
Anledning
Dato / tid
Talens varighed
Sted
SOU alm. Del AD
20. april
Ca. 12 minutter
FT
2-080
Det talte ord gælder
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 353: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 20/4-17 om økonomisk ulighed, til børne- og socialministeren
1748336_0002.png
[Indledning]
Tak for forespørgslen og oplægget til debatten her.
Jeg er blevet bedt om at redegøre for, om jeg finder, at ulighed
ikke udgør et problem i Danmark, og at økonomisk ulighed ikke er
værd at beskæftige sig med.
Emnet kan jo lyde som en gentagelse fra tidligere samråd og fol-
ketingsdebatter, men det gør mig nu ikke noget, fordi budskabet
er vigtigt:
For mig at se er de forskelle, der udspringer af sociale problemer
og udsathed et større problem end dem, der udspringer af øko-
nomiske forskelle. De socialt betingede forskelle i muligheder kan
og skal vi blive langt bedre til at tage hånd om.
Mangel på ressourcer hos en person eller i en familie handler om
meget andet end økonomi. Jeg husker, at det seneste samråd,
handlede om Niels Plougs bog om social arv. Der diskuterede vi
også, om det var økonomiske ressourcer eller sociale og kulturelle
ressourcer. Det er veldokumenteret af bl.a. SFI.
1
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 353: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 20/4-17 om økonomisk ulighed, til børne- og socialministeren
1748336_0003.png
Så løsningen er at sætte ind med den rigtige støtte i forhold til de
bagvedliggende problemer for at få udsatte mennesker på ret spor
igen. Ikke at give højere ydelser.
Min tilgang er derfor, at vi først og fremmest skal sikre, at flere har
udsigt til et liv med uddannelse, job og deltagelse i samfundets
fællesskaber.
Derfor er det vigtigt, at der er en reel økonomisk gevinst ved at
arbejde i forhold til at modtage offentlig forsørgelse. Det er både
sund fornuft og ret og rimeligt over for alle dem, der hver dag går
på arbejde, også til en mindsteløn.
Og derfor har regeringen sat mål for den sociale mobilitet. Vi skal
have ambitioner for dem, der er på kanten af samfundet og har
brug for hjælp til at løse komplekse udfordringer med misbrug,
vold eller psykisk sygdom. Ambitioner om, at mennesker med
handicap bliver behandlet lige så godt som andre. Og ambitioner,
der sikrer, at alle børn får den bedst tænkelige begyndelse på et
liv med muligheder og livskvalitet. Der er mine ambitioner skyhøje.
[Dagtilbud]
Vi ved desværre, at ikke alle børn vokser op i familier med over-
skud, samtale over middagsbordet og højtlæsning ved sengetid.
2
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 353: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 20/4-17 om økonomisk ulighed, til børne- og socialministeren
1748336_0004.png
Der er børn, der vokser op med sociale problemer som kriminali-
tet, vold og misbrug tæt inde på livet.
Det har alvorlige konsekvenser, som vi ser allerede, når børnene
kommer i dagtilbud
og endda før nogle gange. Og det forfølger
børnene resten af livet.
Vi skal derfor blive bedre til at bryde den negative sociale arv ved
at sætte tidligt ind med hjælp til børn og familier i udsatte positio-
ner. Dagtilbuddene har i den forbindelse en afgørende rolle, fordi
langt de fleste børn i de første år har sin hverdag der.
Som jeg også har nævnt før, præsenterer jeg snart et dagtilbuds-
udspil. Vi har afsat 580 mio. kr. ekstra til dagtilbuddene over de
næste fire år.
Med udspillet vil vi adressere centrale problemstillinger på områ-
det for at sikre, at alle børn
uanset social baggrund
får de
bedste livsmuligheder og for at mindske betydningen af negativ
social arv.
Der vil også være forslag målrettet direkte mod socialt udsathed i
det udspil.
3
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 353: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 20/4-17 om økonomisk ulighed, til børne- og socialministeren
1748336_0005.png
[Udsatte børn]
Jeg ser det som en af mine vigtigste opgaver at arbejde for, at alle
børn i Danmark får den bedste start på livet, men der er udsatte
børn, som har brug for mere end gode dagtilbud og skoler.
De væsentligste årsager til, at børn er udsatte i Danmark, er so-
ciale problemer, der skaber isolation og manglende overskud i
familien. Et barn kan godt vokse op i en familie med en relativt lav
indkomst, uden at det har en dårlig opvækst og er udsat. Det har
vi også diskuteret ad nogle omgange her i kredsen.
Men vi skal holde fast i, at det vigtigste er, at vi sætter ind med
den rigtige og virksomme hjælp og støtte, når vi bliver opmærk-
somme på forældre, som ikke er i stand til at drage tiltrækkelig
omsorg for deres børn. Hvis vi skal opnå det, så skal vi stå på
løsninger, som vi ved virker og som kan sikre, at de udsatte børn
bliver i stand til at indgå i en god hverdag i dagtilbud, skole og se-
nere uddannelse.
Og det handler regeringens mål for social mobilitet om. Målene
går blandt andet på, at flere udsatte børn og unge skal klare sig
godt i skolen og gennemføre en ungdomsuddannelse, da uddan-
nelse er det bedste fundament at bygge voksenlivet på.
4
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 353: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 20/4-17 om økonomisk ulighed, til børne- og socialministeren
1748336_0006.png
[Udviklings- og investeringsprogram]
På trods af de mange gode viljer og hænder. På trods af et bety-
deligt politisk fokus. Ja, så er der for få udsatte borgere, der får et
reelt og varigt udbytte af den sociale indsats i dag. Det skyldes
bl.a., at der ikke har været arbejdet systematisk nok på at udvikle,
afprøve og udbrede virksomme metoder.
Derfor har jeg
som flere andre i lokalet her
store forventninger
til det investeringsprogram på voksenområdet, som partierne bag
satspuljeaftalen blev enige om at igangsætte med efterårets afta-
le.
Med aftalen er der afsat knap en kvart milliard kr. over de kom-
mende fire år til at afprøve og udbrede gode indsatser. Program-
met skal sikre, at flere gode indsatser bliver anvendt i flere kom-
muner, så de kan gøre en forskel for langt flere socialt udsatte
borgere.
Der pågår
som I ved
drøftelser mellem regeringen og S om
”den tekniske udmøntning” af pengene –
hvilke penge kan ud-
møntes hvornår, om man så må sige. Det glæder jeg mig til, at vi
kommer i mål med, så vi forhåbentlig kan få lukket aftalen om,
hvilke indsatser der skal udbredes i år.
5
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 353: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 20/4-17 om økonomisk ulighed, til børne- og socialministeren
1748336_0007.png
[Hjemløse]
Så er jeg nået til et emne, som ligger mig meget på sinde. Perso-
ner, som lever i hjemløshed er nogle af de mest udsatte menne-
sker i Danmark. Her ser vi en ulighed, som jeg vil kæmpe for at
bryde.
For langt de flestes vedkommende er hjemløshed en konsekvens
af flere andre problemer, og handler om mere og andet end at stå
uden bolig. Fire ud af fem hjemløse har enten et misbrug, en psy-
kisk lidelse eller begge dele. Mange hjemløse har også en række
andre udfordringer i forhold til netværk, gæld, kriminalitet og syg-
dom, ligesom en stor del igennem flere år
nogle siden barn-
dommen
har haft behov for hjælp og støtte.
Vi kan og skal altså gøre det bedre. Jeg har stillet mig i spidsen
for en ny handlingsplan mod hjemløshed. Jeg har holdt dialogmø-
de med organisationer og aktører på hjemløseområdet, for at få
deres input. Og jeg har allerede og vil fortsat besøge tilbud og
indsatser for hjemløse. Og lad mig sige, at det gør indtryk, når
man besøger Kirkens Korshærs tilbud i Hillerødgade. Jeg mødte
Claire, Nadja og Muhammed. Der var ikke ret meget håb og
drømme hos dem, kunne man mærke. Tidligere på dagen havde
6
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 353: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 20/4-17 om økonomisk ulighed, til børne- og socialministeren
1748336_0008.png
jeg været på Kofoed Skole, hvor jeg mødte Frida, Martin og Ja-
cob. Der mærkede jeg mere håb og drømme.
[Handicap]
Lighed for mennesker med handicap handler om, at alle skal sik-
res lige muligheder. Det vil sige lige muligheder for at udvikle sig
og udnytte egne potentialer i det omfang, det er muligt for den en-
kelte.
Derfor bygger vores handicaplovgivning på et helt grundlæggende
princip om ligebehandling.
Vi har i Danmark i flere år haft et forbud mod diskrimination af
mennesker med handicap på arbejdsmarkedet, og vi vil nu frem-
sætte et lovforslag indeholdende et generelt forbud mod forskels-
behandling af personer med funktionsnedsættelse.
Uden for arbejdsmarkedet findes der i dag ikke nogen beskyttelse
af mennesker med handicap. Det betyder for eksempel, at hvis en
person med handicap i dag nægtes betjening eller adgang til di-
skotek, restaurant osv., er der ikke nogen beskyttelse mod for-
skelsbehandling. Der mangler et generelt forbud mod diskriminati-
on.
7
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 353: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 20/4-17 om økonomisk ulighed, til børne- og socialministeren
1748336_0009.png
[Afslutning]
Jeg kunne tale længe om, hvordan vi modarbejder ulighed med
redskaber på børne- og socialområdet. Mange redskaber har vi
allerede på hånden, men de skal deles, udbredes og organiseres.
Andre redskaber skal vi udvikle og lovgive om de kommende år.
Jeg vil derfor lægge kræfter i at samarbejde med de mange aktø-
rer, der gør en forskel i dag og har ambitioner om, at vi gør det
mere systematisk og med større effekt fremover, når vi ønsker at
give lige muligheder på tværs af sociale skel og ståsteder.
Tak for ordet.
8