Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del
Offentligt
1746946_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2017-2020
Doknr.
Dato
24-04-2017
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 31. marts 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 345 til børne- og socialministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Marianne Jelved (RV).
Spørgsmål 345:
”Vil ministeren overveje at indføre en ordning, hvor en Task Force skal besøge kom-
muner, hvis der er mistanke om, at der er en høj grad af fejl i afgørelser på socialom-
rådet, f.eks. ved at Ankestyrelsen modtager mange klagesager? Og har ministeren
andre overvejelser eller forslag til, hvordan kommunerne hurtigt skal tage imod hjælp,
hvis der er mistanke om, at en kommune har mange fejl i dets afgørelser på socialom-
rådet?”
Spørgsmålet stilles som opfølgning på samrådet den 23. marts med børne- og soci-
alministeren og økonomi- og indenrigsministeren om kommunernes sagsbehandling
på børnehandicapområdet, jf. samrådsspm. AB og AC.
Svar:
Det er vigtigt at slå fast, at det er op til den enkelte kommune, om den vil søge om og
indgå i et forløb hos Task forcen på handicapområdet. Et forløb er således altid base-
ret på et tæt samarbejde mellem Task forcen og kommunen.
Princippet om frivillighed er vigtigt for mig i denne sammenhæng. For jeg tror på, at
vigtige omlægninger af sagsbehandlingen kun kan få den ønskede effekt, hvis de er
forankret lokalt hos den enkelte kommune.
Det er afgørende, at alle de centrale aktører i kommunen, fra borgmesteren til sags-
behandleren, har ejerskab til omlægningerne og kan forstå og bakke op om de foran-
dringer, der sker. Det er et omdrejningspunkt for de lange Task force forløb
men det
forudsætter, at kommunen selv går helhjertet ind i arbejdet med et oprigtigt ønske om
at lave om på tingene.
Det gælder også i forhold til de anbefalinger, som Task forcen kommer med i den
enkelte kommune. For det er og bliver den enkelte kommunes ansvar at sikre, at
sagsbehandlingen er både lovlig og ordentlig
også efter et forløb hos Task forcen.
Jeg har ikke overvejelser om at indføre bestemmelser, som pålægger en kommune at
modtage hjælp, hvis kommunen har mange fejl i sine afgørelser. Det er som nævnt
lokalpolitikernes ansvar at sikre en lovlig og ordentlig sagsbehandling, og det kommu-
nale tilsyn har til opgave at føre tilsyn med, at kommunerne overholder de regler, der
særligt gælder for offentlige myndigheder.
Derudover foretager Ankestyrelsen på baggrund af viden fra ankestatistikken, prak-
sisundersøgelser og sagsbehandlingen på en række forskellige måder vejledning og
formidling i forhold til kommunerne, herunder møder med kommuner, der deltager i
praksisundersøgelser, faglige temamøder, vejledningsmøder, juridisk bistand via hot-
line, telefonisk rådgivning og undervisning.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 345: Spm. om at indføre en ordning, hvor en Task Force skal besøge kommuner, hvis der er mistanke om, at der er en høj grad af fejl i afgørelser på socialområdet, til børne- og socialministeren
Endelig kan kommunerne hente hjælp hos VISO, som tilbyder både kommuner og
borgere gratis vejledende specialrådgivning i særligt komplicerede enkeltsager, lige-
som VISO rådgiver kommuner om problemstillinger, der er fælles for en gruppe af
borgere.
Jeg finder således, at kommunerne allerede har flere muligheder for at få hjælp til at
kvalificere deres sagsbehandling på handicapområdet. Men derudover har jeg taget
initiativ til, at der hvert år offentliggøres en liste, så alle kan følge med i, hvor mange
klagesager de enkelte kommuner får ændret af Ankestyrelsen.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
2