Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2017 - 2036
Doknr.
465347
Dato
28-04-2017
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 31. marts 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 339 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 339:
”Er det ministerens opfattelse, at det er blevet en udbredt opfattelse, at der altid skal
være forældresamvær med begge forældre, også i sager hvor der er mistanke om
vold eller overgreb mod barnet fra den ene af forældrene? Er det i den forbindelse
ministerens erfaring, at der sker en vægtning i forhold til barnets ret til samvær op mod
barnets ret til tryghed, herunder beskyttelse mod overgreb og vold, og er det ministe-
rens erfaring, at statsforvaltningen og kommunerne holder fokus på børnenes behov
og ret til beskyttelse i de sager, hvor bevisbyrden ikke kan løftes?”
Svar:
Om grundlaget for Statsforvaltningens afgørelser om samvær kan henvises til foræl-
dreansvarsloven § 4. Bestemmelsen fastslår lovens grundlæggende princip om, at der
ved alle afgørelser, som myndighederne træffer efter loven, skal tages hensyn til,
hvad der er bedst for barnet.
Efter lovens § 5 skal der endvidere i alle forhold vedrørende barnet tages hensyn til
barnets egne synspunkter alt efter alder og modenhed, og efter § 34 skal barnet ind-
drages under en sag om forældremyndighed, så dets perspektiv og eventuelle syns-
punkter kan komme til udtryk. Dette kan ske ved samtaler med barnet, børnesagkyn-
dige undersøgelser eller på andre måder, der belyser barnets perspektiv.
Et andet af lovens hovedprincipper er også, at et barn har ret til to forældre, og at det
således ikke er forældrenes ret til barnet, der er det bærende hensyn.
Er det i en samværssag klart, at et barn udsættes for vold eller grænseoverskridende
handlinger under samvær, skal Statsforvaltningen hurtigst muligt fjerne risikoen for
overgreb ved at ophæve/suspendere samværet eller ved at fastsætte samvær under
overvågning. På den anden side skal Statsforvaltningen også hindre, at samværsfor-
ælderens forbindelse med barnet afbrydes og ødelægges som følge af grundløse-
og/eller chikanøse beskyldninger. Mellem disse klare yderpunkter findes imidlertid en
række sager, hvor det er tvivlsomt, hvad der er foregået. Sådanne sager kan være
vanskelige at løse, da det afgørende for sagens resultat er den bevisvurdering, som
Statsforvaltningen må foretage.
Modtager Statsforvaltningen en anmodning om ophævelse/suspension af samværet
på baggrund af en påstand om, at samværsforælderen har udøvet vold eller grænse-