Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del
Offentligt
1749668_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2017 - 2036
Doknr.
465347
Dato
28-04-2017
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 31. marts 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 335 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 335:
”Et barn, som fortalte om en oplevelse med vold, var til 10 børnesamtaler hos forskel-
lige myndigheder inden for 1 år, før statsforvaltningen indkaldte til en børnesamtale.
På det tidspunkt nægtede barnet at tale med statsforvaltningen, fordi barnet følte, at
det havde udtalt sig rigeligt, og ingen havde lyttet. Statsforvaltningen ville ikke lægge
de 10 andre børnesamtaler til grund. Mener ministeren med baggrund i eksemplet, at
kommuner og statsforvaltningen har de rette redskaber til at håndtere de svære bør-
nesamtaler, herunder den rette viden om overgreb? Og kan ministeren forestille sig, at
der skulle være specialistenheder til dette, så det altid er det samme sted, en børne-
samtale bliver afholdt?”
Svar:
Statsforvaltningen kan efter anmodning fra en forælder træffe afgørelse om ophævel-
se af et samvær med den anden forælder, hvis dette er bedst for barnet. Fortæller et
barn, at det er udsat for vold under et fastsat samvær med den ene forælder, kan det-
te således danne grundlag for en sag i Statsforvaltningen. Samtidig skal kommunen,
hvis der er kendskab til eller mistanke om, at et barn har behov for særlig støtte som
følge af, at det har været udsat for vold, undersøge barnets og familiens forhold og på
den baggrund vurdere, om der er behov for at iværksætte støtte til barnet og familien.
Om Statsforvaltningens afgørelser om samvær kan jeg oplyse, at barnets bedste og
barnets perspektiv er de styrende hensyn efter forældreansvarsloven. Efter lovens § 4
skal alle afgørelser således træffes ud fra, hvad der er bedst for barnet, og efter § 5
skal der i alle forhold vedrørende barnet tages hensyn til barnets egne synspunkter alt
efter alder og modenhed. Det fremgår videre af lovens § 34, at barnet skal inddrages
under en sag om forældreansvar, så dets perspektiv og eventuelle synspunkter kan
komme til udtryk.
Er det i en samværssag i Statsforvaltningen klart, at et barn udsættes for vold eller
grænseoverskridende handlinger af en samværsforælder, skal Statsforvaltningen hur-
tigst muligt fjerne muligheden for overgreb ved at ophæve/suspendere samværet eller
ved at fastsætte samvær under overvågning. På den anden side skal Statsforvaltnin-
gen også hindre, at samværsforælderens forbindelse med barnet afbrydes som følge
af grundløse og/eller chikanøse beskyldninger. Mellem disse klare yderpunkter findes
imidlertid en række sager, hvor det er helt afgørende, at der foretages en konkret og
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 335: Spm. om ministeren mener med baggrund i eksemplet, at kommuner og statsforvaltningen har de rette redskaber til at håndtere de svære børnesamtaler, herunder den rette viden om overgreb, til børne- og socialministeren
individuel vurdering af de i sagen foreliggende oplysninger, og de oplysninger der kan
bibringes sagen i form af f.eks. børnesagkyndige undersøgelser m.v.
Sager om vold eller grænseoverskridende handlinger er således ofte meget komplice-
rede. Derfor skal Statsforvaltningen hurtigst muligt oplyse sagen tilstrækkeligt, bl.a.
ved at Statsforvaltningen henvender sig til barnets bopælskommune for at indhente
oplysninger om barnet og familiens situation, og for at gøre kommunen opmærksom
på familiens situation, hvis dette ikke allerede er tilfældet.
Med satspuljeaftalen for 2013 blev der desuden afsat permanente midler til at styrke
børnenes situation i konflikter mellem forældrene. Initiativet omfatter bl.a. udvikling af
et særligt spor for de meget konfliktfyldte sager, bl.a. ved et styrket samarbejde mel-
lem Statsforvaltningen og kommunerne i de meget konfliktfyldte sager, f.eks. sager
hvor der er påstand om vold eller grænseoverskridende handlinger (Det særlige spor).
Samarbejdet skal sikre, at den relevante faglige viden og et eventuelt konkret kend-
skab til familiens forhold hurtigt og smidigt samles. På den måde sikres en mere foku-
seret afdækning af eventuelle problemstillinger.
Bliver det nødvendigt at inddrage barnet direkte ved en samtale i Statsforvaltningen,
skal samtalen med barnet altid gennemføres af en børnesagkyndig, f.eks. en psykolog
eller en socialrådgiver, idet de oplysninger, der måtte komme frem under en samtale
med barnet, kræver særlig indsigt i børns forhold. Forinden samtalen skal den børne-
sagkyndige sætte sig ind i barnets og familiens situation, f.eks. ved en gennemgang af
sagens akter, herunder oplysninger fra kommunen, eller en drøftelse af sagen med
sagsbehandleren.
Statsforvaltningen skal sikre, at samtalen altid gennemføres så skånsomt for barnet
som muligt, og Statsforvaltningen kan undlade at inddrage barnet direkte i sagen, hvis
det må antages at være til skade for barnet.
Modtager en kommune en underretning fra Statsforvaltningen eller andre om, at et
barn har været udsat for overgreb, herunder vold, skal kommunen tale med barnet
eller den unge. Hvis det er en eller begge forældre, der mistænkes for overgrebet, skal
samtalen finde sted uden samtykke fra forældremyndighedens indehaver og uden at
denne er til stede under samtalen.
Antages det, at et barn har behov for særlig støtte, skal kommunen iværksætte en
børnefaglig undersøgelse af barnets og familiens forhold og derpå iværksætte den
fornødne støtte, når det må anses for at være af væsentlig betydning af hensyn til
barnets særlige behov for støtte. Som led i den børnefaglige undersøgelse skal der
finde en samtale sted med barnet. Det samme gælder forud for, at kommunen træffer
afgørelse om at iværksætte særlig støtte til barnet eller den unge. Samtalen kan under
særlige omstændigheder undlades, herunder i det omfang barnets modenhed eller
sagens karakter i afgørende grad taler imod samtalens gennemførelse.
Partierne bag satspuljen har af flere omgange lavet aftaler, der har haft til formål at
styrke inddragelse af børn i sager, der vedrører dem og at understøtte bl.a. kommu-
nernes håndtering af sager om overgreb mod børn.
Med aftale om satspuljen for 2007, 2010 og 2013 er efteruddannelsestilbud til fagper-
soner omkring barnet, f.eks. socialrådgivere, blevet styrket. Blandt andet udbydes i
regi af Socialstyrelsens Børnekatalog løbende forskellige kurser om inddragende me-
toder, børnesamtalen og opsporing af og håndtering af sager om overgreb mod børn
og unge.
Desuden tilbyder Socialstyrelsens videnscenter for sociale indsatser ved vold og sek-
suelle overgreb mod børn rådgivning og temadage til medarbejderne på kommunale
2
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 335: Spm. om ministeren mener med baggrund i eksemplet, at kommuner og statsforvaltningen har de rette redskaber til at håndtere de svære børnesamtaler, herunder den rette viden om overgreb, til børne- og socialministeren
forvaltninger, anbringelsessteder mv., ligesom de udarbejder oplysnings- og vejled-
ningsmaterialer om opsporing af og håndtering af sager om overgreb mod børn og
unge.
Jeg henviser i øvrigt til de kommende forhandlinger om et nyt familieretligt system,
hvor det bl.a. skal drøftes, hvordan det nye system bedst sikrer inddragelse af barnet i
forløbet, og hvordan det socialretlige element mest hensigtsmæssigt inddrages i de
komplekse familieretlige sager, hvor der for en stor del af disse sager også indgår
socialretlige problemstillinger. Et vigtigt fokus vil således netop være at skåne barnet
for unødig inddragelse i langvarige sagsforløb og i højere grad koordinere indsatsen
mellem myndighederne på området.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
3