Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2017-345
Doknr.
468934
Dato
26-04-2017
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg d. 29. marts 2017 har stillet følgende
spørgsmål nr. 322 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Trine Torp (SF) og Pernille Skipper (EL).
Spørgsmål nr. 322:
”Som opfølgning på
samrådet den 28. marts 2017 om social arv og social ulighed, jf.
samrådsspørgsmål V, bedes ministeren redegøre for, hvad ministeren forstår ved
begrebet negativ social arv. Ministeren bedes samtidig redegøre for, hvad ministeren
mener, der skal til for at
bryde negativ social arv?”
Svar:
Den familie, man er født ind i, og de oplevelser man har som barn, påvirker ens forud-
sætninger for at klare sig som voksen. Familien er fuldstændig afgørende, når det
handler om de værdier, det enkelte barn får med sig i livet. I et samfund som det dan-
ske har alle børn i udgangspunktet gode muligheder for at få et godt liv med uddan-
nelse og job, men der er også en risiko for, at de vil udvikle sociale problemer i vok-
senlivet.
Børn, der fødes i familier, hvor forældrene har sociale problemer, har imidlertid en
større risiko for at få samme eller lignende sociale problemer i deres voksne liv, end
deres jævnaldrende. Den større risiko er, hvad jeg forstår ved negativ social arv. Det
er ikke nogen naturlov, og det er ikke mejslet i sten, men det er en øget risiko, som vi
fra samfundets side skal gøre, hvad vi kan for at mindske. Social arv hænger sammen
med de ressourcer, der er
–
eller som mangler
–
i familien. Først og fremmest sociale
og kulturelle ressourcer, og derfor er det dér, vi skal rette blikket hen, når vi skal sætte
ind mod negativ social arv.
Det er vigtigt, at der bliver støttet op om børn, der har behov for ekstra opmærksom-
hed, også inden en egentlig social indsats bliver nødvendig. I Danmark bliver næsten
alle børn optaget i et dagtilbud, og dagtilbud spiller derfor en vigtig rolle i forhold til at
bryde negativ social arv. Som en del af det dagtilbudsudspil, som er lige på trapperne,
er der netop fokus på at styrke kvaliteten i dagtilbuddene, som medvirker til at mind-
ske eller bryde negative sociale arv. Det handler blandt andet om at skabe gode læ-
ringsmiljøer, men også om et tættere samarbejde mellem personale og forældre om
børnenes læring og trivsel. Sammen med for eksempel de danske sundhedsplejer-
sker, der er en unik støtte for nybagte forældre, samarbejdes der på tværs om at støt-
te op om familierne.