Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del
Offentligt
1748331_0001.png
Børne- og socialminister Mai Mercados talepapir
Anledning
Samråd i Social- Indenrigs- og
Børneudvalget spørgsmål V
Tirsdag d. 28. marts 2017 kl. 14.30-16.00
Ca. 10 minutter
Folketinget, FT 1-133
Dato / tid
Talens varighed
Sted
Samrådsspørgsmål V
Ministeren bedes redegøre for regeringens holdning til ny forskning, jf. artiklen
”Trods 10 års indsatser: Udsatte børn er stadig lige udsatte” i ugebrevet
a4.dk
den 22. december 2016, der viser, at børnefamiliers økonomi har stor
betydning for børns muligheder for at klare sig gennem uddannelsessystemet
og bryde den sociale arv, samt hvad regeringen agter at gøre for at sikre, at
børn i familier med dårlig økonomi i højere grad kan bryde den sociale arv?
Ministeren bedes desuden redegøre for, hvad ministeren forventer, at
kontanthjælpsreformen i lyset af denne forskning vil betyde for børn af
kontanthjælpsmodtageres mulighed for at bryde den sociale arv.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 321: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 28/3-17 om social arv og social ulighed, til børne- og socialministeren
Det talte ord gælder
[Indledning]
Tak for ordet.
Jeg er til dette samråd blevet bedt om at redegøre for regeringens
holdning til forskning, som kæder børnefamiliers økonomi
sammen med børnenes muligheder for at bryde social arv.
Derudover er jeg blevet bedt om at gøre rede for, hvad jeg
forventer, at kontanthjælpsreformen vil betyde for muligheden for
at bryde den sociale arv blandt kontanthjælpsmodtagernes børn.
[Hilser forskningen og debatten velkommen]
Lad mig starte med at sige, at jeg hilser dette samråd og hele
debatten om social arv velkommen.
Spørgsmålet om negativ social arv
og hvordan vi bedst bryder
den
ligger nemlig både mig og regeringen meget på sinde.
Derfor står det helt centralt i regeringsgrundlaget, at alle unge skal
have et godt afsæt i livet. De må ikke tabes på grund af
manglende faglige forudsætninger. Men heller ikke på grund af en
svag social baggrund.
1
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 321: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 28/3-17 om social arv og social ulighed, til børne- og socialministeren
Derfor forfølger regeringen 10 mål for social mobilitet, som
handler om, at flere skal være en del af arbejdsfællesskabet, og at
færre skal være socialt udsatte. Målene sætter retning og
understøtter også en mere vidensbaseret indsats på hele
socialområdet.
I den konkrete artikel i Ugebrevet A4 bliver børnefamiliers
økonomi koblet direkte sammen med forældrenes muligheder for
stimulering af børnene og med børnenes muligheder for læring.
Og det er, så vidt jeg forstår, dén kobling, der har fået spørgeren
til at indkalde til samråd.
Hvis man ser nærmere på den bog,
der ligger bag artiklen, ”Social
arv og social ulighed”,
så giver den et væsentligt mere nuanceret
billede af, hvad det er, der er vigtigt i forhold til børns opvækst og
livsmuligheder, end presseomtalen af bogen har givet indtryk af.
[Social arv skyldes mangel på ressourcer i familien]
Men hvad skyldes social arv?
Bogen viser, at social arv hænger sammen med de ressourcer,
der er
eller mangler
i familien. Først og fremmest sociale og
kulturelle ressourcer. Og hvis vi for alvor skal sætte ind mod social
arv, er det altså dér, vi skal rette blikket hen.
2
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 321: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 28/3-17 om social arv og social ulighed, til børne- og socialministeren
Og her mener jeg, at spørgeren går galt i byen ved at sætte
ressourcer lig økonomisk indkomst.
Derfor erklærer jeg mig uenig i den underliggende præmis bag
samrådet, nemlig at ydelsesniveauet i overførselssystemet er
afgørende for, om børn får mulighed for at udnytte deres
potentiale
og bryde negativ social arv.
[Kan penge løse problemet?]
I Ugebrevet A4, nævnes helt konkrete forhold, som har betydning
for børns udvikling i form af forældrenes ’investeringer’ i børnene.
Og at investerer, er helt basale ting: At være nærværende og vise
opmærksomhed. At tale med sine børn om hverdagen i
børnehaven og relationerne til andre børn. At samtale over
middagsbordet og læse for sine børn. Alt sammen noget som alle
forældre har mulighed for at gøre med deres børn
uanset
økonomisk formåen. Og, vil jeg gerne understrege, også har pligt
til.
Det understreger helt tydeligt, at familien er og bliver barnets
centrum og vigtigste omdrejningspunkt. Det er her, man fødes og
dannes. Den opvækst, man får, og de værdier, man har med sig
3
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 321: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 28/3-17 om social arv og social ulighed, til børne- og socialministeren
hjemmefra, følger én hele livet og danner grundlag for det liv, man
får som voksen.
Derfor er det afgørende vigtigt, at vi sikrer gode rammer for
familien som institution i samfundet. Så vi kan hjælpe børnene
godt på vej i livet.
Derfor tror jeg faktisk heller ikke et øjeblik på, at vi løser
udfordringerne med negativ social arv ved at give forældrene
højere ydelser.
Og det kan jeg heller ikke finde noget forskningsmæssigt belæg
for at mene. Heller ikke i bogen, der er anledning til dagens
samråd.
[Vi skal løse de egentlige problemer
konkrete initiativer fra
regeringen ]
Vi skal fokusere på varige løsninger med dokumenteret effekt.
Med finansloven har regeringen afsat 580 mio. kr., som skal højne
kvaliteten i dagtilbuddene. Hvordan regeringen vil bruge disse
penge, vil jeg præsentere i et udspil senere i løbet af foråret.
Med udspillet vil vi tage udgangspunkt i, hvad vi ved virker, blandt
andet fra det engelske forskningsprogram EPPSE
[udtales ’epse’].
4
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 321: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 28/3-17 om social arv og social ulighed, til børne- og socialministeren
Vi vil adressere centrale problemstillinger på området for at sikre,
at alle børn
uanset social baggrund
får de bedste
livsmuligheder og for at mindske betydningen af negativ social
arv. Så det er der fokus på i udspillet.
Det handler om gode læringsmiljøer i dagtilbud og et tættere
samarbejde med forældrene om børnenes læring og trivsel. Vi kan
se ud af undersøgelser, at det har stor betydning for børnenes
læring, når samtalerne med forældrene handler om mere end bare
flyverdragter, men også om, hvordan man kan læse højt for sit
barn.
Det kræver et stærkt fagligt afsæt for personalet, så de kan løfte
udsatte børn i dagtilbud
det gælder både socialt, kognitivt og
socio-emotionelt.
[Hvad ved vi om omfanget af social arv?]
Men hvad ved vi egentlig om omfanget af social arv?
Ja, vi ved, at den familie, man er født ind i, og de oplevelser, man
har som barn, påvirker ens forudsætninger for at klare sig som
voksen.
5
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 321: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 28/3-17 om social arv og social ulighed, til børne- og socialministeren
Men vi ved også, at det ikke er alle udsatte børn, der bliver socialt
udsatte som voksne. Det er dokumenteret flere steder, blandt
andet i en stor analyse fra SFI om familiebaggrund og social
marginalisering fra 2015.
Og en ny analyse, som Børne- og Socialministeriet netop har
offentliggjort, tegner samme billede.
Analysen ser på udsatte børn og unge, der i det tidlige voksenliv
kæmper med sociale problemer i form af misbrug og hjemløshed.
Problemer som kan stå i vejen for en uddannelse og et job.
Analysen viser, at det er lidt under halvdelen af dem, der tidligt i
voksenlivet har været i behandling for et misbrug eller har gjort
brug af et forsorgshjem, som også har været socialt udsatte som
børn.
Og det lyder jo voldsomt. I hvert fald i mine ører.
Men blandt alle udsatte børn og unge er det 10-15 procent, der i
det tidlige voksenliv har modtaget en social indsats relateret til
misbrug eller hjemløshed. Det er stadigvæk mange. Men det er
ikke halvdelen. Langtfra.
6
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 321: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 28/3-17 om social arv og social ulighed, til børne- og socialministeren
Når vi taler om negativ social arv, så handler det altså om, at
nogle børn har en større sandsynlighed end andre for at udvikle
sociale problemer senere i livet. Men det er ikke en naturlov, vi har
med at gøre.
7
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 321: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 28/3-17 om social arv og social ulighed, til børne- og socialministeren
Og jeg tror, vi kan blive meget bedre til at forebygge sociale
problemer i det tidlige voksenliv blandt udsatte børn og unge, det
er også derfor, at der i dagtilbudsudspillet er fokus på social arv.
Men det er ikke højere ydelser, der skal til. Det skal sociale
indsatser, der gør en reel forskel i længden. Og ved at styrke
familierne socialt og kulturelt, som det også fremgår af bogen.
Derfor er det også vigtigt, at vi som politikere ikke medvirker til at
stigmatisere børn, der er anbragt uden for hjemmet eller modtager
andre sociale foranstaltninger. Vi skal tværtimod fortælle udsatte
børn, at de kan det samme som andre børn. Vi må ikke fra politisk
hold tale dem ned
og tage modet fra dem!
[Kontanthjælpsreformen]
Spørgeren henviser i spørgsmålet direkte til regeringens
Jobreform II, som blandt andet omfattede indførelse af et
kontanthjælpsloft.
Kontanthjælpsloftet sikrer, at der er en reel økonomisk gevinst ved
at arbejde i forhold til at modtage offentlig forsørgelse. Det er både
sund fornuft og ret og rimeligt over for alle dem, der hver dag går
på arbejde, også til en mindsteløn.
8
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 321: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 28/3-17 om social arv og social ulighed, til børne- og socialministeren
Det er min forventning, at reformen vil have en langsigtet effekt,
som styrker mange familiers samlede ressourcer. Det er nemlig
godt for børn at opleve, at deres forældre er en del af
arbejdsfællesskab. Og det styrker forældrenes muligheder for at
give deres børn den sociale og kulturelle ballast, som er vigtig for
at de kan udnytte deres potentiale.
[Afrunding]
Så lad mig samle lidt op: Vi skal gøre, hvad vi kan, for at give alle
børn et stærkt afsæt for et selvstændigt voksenliv med
uddannelse og job. Familien er fuldstændig afgørende, når det
handler om de værdier, det enkelte barn får med sig i livet. Derfor
er det i familien, at vi skal sætte ind, når vi vil sikre alle børn en
god start.
Jeg ønsker at styrke rammerne omkring børnefamilierne ved at
hæve kvaliteten i dagtilbud. Jeg ønsker at støtte familierne i
løsningen af sociale problemer, så de voksne kan blive en del af
arbejdsfællesskabet. Jeg ønsker at styrke forældrene i at drage
omsorg for deres børn og skabe bedre rammer for læringsmiljøet i
hjemmene. Det er dét, som jeg mener, bringer både udsatte børn
og alle andre børn fremad i deres liv.
Tak for ordet.
9