Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del
Offentligt
1737916_0001.png
Økonomi- og indenrigsminister Simon Emil
Ammitzbølls talepapir
Anledning
Besvarelse af SOU alm. del
samrådsspørgsmål AC om kommunernes
efterlevelse af Ankestyrelsens afgørelser
og påtaler ift. sagsbehandlingen på
børnehandicapområdet
23. marts 2017, kl. 12.00-13-30
Talens varighed
Ca. 5 min.
Sted
Dato / tid
Det talte ord gælder
Spørgsmålene motiveres af udvalget inden talen.
Samrådsspørgsmål AC, stillet på udvalgets vegne:
”Hvilke initiativer vil ministeren tage for at sikre, at kommunerne i
højere grad efterlever Ankestyrelsens afgørelser og påtaler ift.
sagsbehandlingen på børnehandicapområdet? Spørgsmålet stilles
på baggrund af bl.a. Landsforeningen LEV’s vurdering af, at
mangelfuld sagsbehandling og manglende efterlevelse
af Ankestyrelsens afgørelser på børnehandicapområdet er
udbredt i landets kommuner, jf. SOU alm. del - bilag 102.”
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 308: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 23/3-17 om kommunernes sagsbehandling på børnehandicapområdet, til økonomi- og indenrigsministeren, kopi til børne- og socialministeren
1737916_0002.png
[Indledning]
Tak til børne- og socialministeren for en grundig besvarelse af
samrådsspørgsmål AB.
Jeg vil nu besvare samrådsspørgsmål AC.
[Samrådsspørgsmål AC]
Lad mig starte med at sige, at jeg naturligvis er helt enig i, at
kommunerne skal efterleve Ankestyrelsens afgørelser på
børnehandicapområdet – og i det hele taget.
Som økonomi- og indenrigsminister er jeg overordnet ansvarlig
for det kommunale tilsyn, mens Statsforvaltningen varetager
tilsynet i første instans.
Det er også i den egenskab, jeg sidder her i dag. Derfor må mit
bidrag nødvendigvis ses i en mere afgrænset kontekst.
[Statsforvaltningen]
Statsforvaltningen fører tilsyn med, at kommunerne overholder
den lovgivning, der særligt gælder for offentlige myndigheder.
Statsforvaltningen kan ikke tage stilling til, om kommunernes
dispositioner er rimelige eller hensigtsmæssige, eller til
spørgsmål om skønsudøvelse, så længe skønnet udøves
1
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 308: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 23/3-17 om kommunernes sagsbehandling på børnehandicapområdet, til økonomi- og indenrigsministeren, kopi til børne- og socialministeren
1737916_0003.png
inden for de rammer, der er fastsat i lovgivningen.
Statsforvaltningen beslutter selv, om der er tilstrækkeligt
grundlag for at rejse en tilsynssag.
Statsforvaltningen kan som led i den såkaldte fogedfunktion
være med til at gennemtvinge bindende afgørelser fra en
administrativ klagemyndighed som f.eks. Ankestyrelsen. Det
sker ved at pålægge de ansvarlige medlemmer af
kommunalbestyrelsen tvangsbøder.
Tvangsbøder kan bringes i anvendelse, hvis
kommunalbestyrelsen undlader at udføre en handling, som den
efter lovgivningen er forpligtet til at udføre. Tvangsbøder har
altså til formål at fremtvinge opfyldelsen af en handlepligt og
kan ikke anvendes som en straf for en eventuel konstateret
overtrædelse af lovgivningen.
Tvangsbøder kan dog alene anvendes, hvis det fremstår klart,
hvilken beslutning eller hvilke foranstaltninger
kommunalbestyrelsen er forpligtet til at træffe. Tvangsbøder
skal derudover være påkrævet frem for mindre indgribende
reaktioner.
2
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 308: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 23/3-17 om kommunernes sagsbehandling på børnehandicapområdet, til økonomi- og indenrigsministeren, kopi til børne- og socialministeren
1737916_0004.png
Statsforvaltningen har oplyst over for Økonomi- og
Indenrigsministeriet, at Statsforvaltningen ikke i perioden fra
januar 2007 har anvendt tvangsbøder.
Statsforvaltningen har dog i enkelte sager om efterlevelse af en
afgørelse fra Ankestyrelsen fundet anledning til at henlede en
kommunes opmærksomhed på muligheden for at anvende
tvangsbøder. Dette har i alle tilfælde været tilstrækkeligt til at få
kommunen til at rette ind og efterleve afgørelsen.
Det er Statsforvaltningens vurdering, at kommunerne generelt
har stor respekt for det kommunale tilsyn. Og i de ganske få
tilfælde, hvor det har vist sig nødvendigt at ”rasle med sablen”,
har alene truslen om tvangsbøder været tilstrækkelig til at få
kommunen til at efterleve Ankestyrelsens afgørelse.
Statsforvaltningen har derfor ikke haft behov – eller mulighed -
for at pålægge tvangsbøder.
[Det
kommunale tilsyn overføres pr. 1/4-2017 til Ankestyrelsen]
Det kommunale tilsyns første instans overføres i næste uge –
den 1. april – fra Statsforvaltningen til Ankestyrelsen. Det
besluttede et bredt flertal i Folketinget med en lovændring i
februar i år. Jeg vil som økonomi- og indenrigsminister fortsat
være den øverste ansvarlige for tilsynet.
3
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 308: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 23/3-17 om kommunernes sagsbehandling på børnehandicapområdet, til økonomi- og indenrigsministeren, kopi til børne- og socialministeren
1737916_0005.png
Ankestyrelsen tillægges ved overførslen de samme rammer for
anvendelsen af tvangsbøder, som Statsforvaltningen har i dag.
Overførslen vil bidrage til et fortsat fokus på koordineringen
mellem det kommunale tilsyn og Ankestyrelsens øvrige
sagsområder. Det gælder blandt andet i forhold til at få placeret
behandlingen af sagerne det relevante sted.
Overførslen af tilsynet til Ankestyrelsen indebærer som noget
nyt en forudsætning om, at Ankestyrelsen, hvis Ankestyrelsen
modtager en anmodning herom fra en berørt borger, inddrager
det kommunale tilsyns fogedfunktion i sager, hvor en kommune
ikke følger op på en afgørelse fra Ankestyrelsen vedrørende
borgerens forhold.
På den måde vil det kommunale tilsyn med placeringen i
Ankestyrelsen få bedre mulighed for at blive opmærksomt på
eventuelle sager, hvor en kommune ikke følger op på en
afgørelse fra Ankestyrelsen, og dermed få anledning og pligt til
at overveje, om der er grundlag for om fornødent at anvende
tvangsbøder over for den pågældende kommune.
4
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 308: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 23/3-17 om kommunernes sagsbehandling på børnehandicapområdet, til økonomi- og indenrigsministeren, kopi til børne- og socialministeren
1737916_0006.png
[Afslutning]
Det kommunale tilsyn er efter min mening tillagt tilstrækkelige
redskaber, der kan bringes i anvendelse over for kommuner,
som ikke efterlever en bindende afgørelse fra Ankestyrelsen.
Med beslutningen om at overføre det kommunale tilsyns første
instans fra Statsforvaltningen til Ankestyrelsen har vi desuden
for ganske nylig sikret de bedst mulige rammer for, at det
kommunale tilsyn bliver opmærksomt på de tilfælde, hvor
fogedfunktionen kan være aktuel.
Tak for ordet.
5