Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del
Offentligt
1741518_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2017 - 1829
Doknr.
461777
Dato
05-04-2017
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 22. marts 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 304 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
Spørgsmål nr. 304:
Ministeren bedes redegøre for, om en kommune kan begrænse brugen af
døgnbehandling efter servicelovens § 107 af hensyn til en reduktion af de afsatte
midler hertil i det kommunale budget.
Svar:
Det kan indledningsvist oplyses, at servicelovens § 107 regulerer de bygningsmæssi-
ge rammer for midlertidige ophold i boformer for borgere, som på grund af betydelig
nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer har behov for
det.
Efter § 107, stk. 1, kan kommunalbestyrelsen tilbyde midlertidigt ophold i boformer til
den ovennævnte målgruppe. Efter § 107, stk. 2, skal kommunalbestyrelsen dels tilby-
de midlertidigt ophold til borgere med betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktions-
evne, der har behov for omfattende hjælp til almindelige, daglige funktioner eller for
pleje, eller som i en periode har behov for særlig behandlingsmæssig støtte. Dels skal
kommunalbestyrelsen tilbyde midlertidigt ophold til borgere med nedsat psykisk funk-
tionsevne eller med særlige sociale problemer, der har behov for pleje eller behand-
ling, og som pga. disse vanskeligheder ikke kan klare sig uden støtte.
Der er således i serviceloven en opdeling mellem de bygningsmæssige rammer og de
servicetilbud i form af bl.a. hjælp og støtte, der leveres i tilknytning til botilbuddet. Ser-
vicetilbuddene kan fx omfatte personlig og praktisk hjælp efter servicelovens § 83,
socialpædagogisk bistand efter servicelovens § 85 og stofmisbrugsbehandling efter
servicelovens § 101.
Det kan herudover oplyses, at serviceloven er en rammelov, der fastsætter den over-
ordnede ramme for indsatsen på det sociale område. Indenfor denne ramme skal den
enkelte kommunalbestyrelse træffe beslutning om serviceniveauet i kommunen, her-
under hvilke tilbud, der stilles til rådighed, omfanget af tilbuddene og hvem der har ret
til dem. Serviceniveauer giver borgerne mulighed for at gøre sig bekendt med, hvilken
hjælp de som udgangspunkt kan forvente at få bevilget fra deres kommune og kan
dermed tjene til en forventningsafstemning.
Serviceniveauer afspejler en lokalpolitisk prioritering, som kommunalbestyrelsen kan
ændre indenfor servicelovens overordnede rammer. Der er således intet til hinder for,
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 304: Spm. om en kommune kan begrænse brugen af døgnbehandling efter servicelovens § 107 af hensyn til en reduktion af de afsatte midler hertil i det kommunale budget, til børne- og socialministeren
at en kommunalbestyrelse nedjusterer sit serviceniveau for fx personlig og praktisk
hjælp, socialpædagogisk støtte eller stofmisbrugsbehandling som følge af reducerede
budgetter, så længe det sker indenfor lovens rammer.
Endelig kan det oplyses, at kommunalbestyrelsen for hver enkelt borger, for hvem det
nye ændrede serviceniveau vurderes at kunne få en betydning, skal træffe en ny afgø-
relse på baggrund af en konkret og individuel vurdering. De generelle, vejledende
serviceniveauer indgår dermed som en del af beslutningsgrundlaget for de konkrete,
individuelle afgørelser, men kan ikke træde i stedet for dem. Borgerne skal fortsat
og
uanset det fastsatte serviceniveau - modtage den behandling, hjælp, støtte mv., som
vedkommende efter serviceloven og på baggrund af en konkret og individuel vurde-
ring har behov for.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
2