Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2016 - 7396
Doknr.
401484
Dato
18-11-2016
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 5. oktober 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 3 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Susanne Eilersen (DF).
Spørgsmål nr. 3:
”Ministeren bedes kommentere artiklen på www.bt.dk den 26. september 2016 "Anne
stillede ét simpelt spørgsmål til kommunen: Så fik hun en regning på 1.324 kroner" og
oplyse, med hvilken hjemmel Aarhus Kommune kan opkræve gebyr for besvarelse af
spørgsmål fra kommunens borgere f.eks. om beregning af bebyggelsesprocent. Mini-
steren bedes desuden redegøre for reglerne i forbindelse med kommuners opkræv-
ning af gebyr- og brugerbetaling inden for ministerens ressort, herunder om der er en
maksimal timepris?”
Svar:
1. Spørgsmålet består af to dele. Første del af spørgsmålet vedrører en konkret sag i
Aarhus Kommune, hvor kommunen har opkrævet 1.324 kr. for at besvare et spørgs-
mål fra en borger vedrørende beregning af bebyggelsesprocent på borgerens ejen-
dom. Reglerne om kommunernes behandling af sådanne spørgsmål følger af bygge-
lovgivningen, der hører under Transport- og Bygningsministeriets ressort. Social- og
Indenrigsministeriet har derfor anmodet om et bidrag fra transport- og bygningsmini-
steren til besvarelsen af denne del af spørgsmålet. Transport- og bygningsministeren
oplyser følgende:
”Kommunerne er ikke forpligtede til at opkræve gebyr for byggesagsbehandling.
Kommunerne kan vælge at opkræve gebyr for deres byggesagsbehandling eller lade
denne være helt eller delvist skattefinansieret. Hvis kommunen vælger at opkræve
gebyr for byggesagsbehandlingen, kan dette enten ske efter tidsforbrug eller ved op-
krævning af et mindre, fast gebyr på maksimalt 1.000 kr. Vælger kommunen at op-
kræve gebyr efter tidsforbrug, fastsætter de selv timeprisen.
De nærmere retningslinjer for fastsættelse af gebyrstørrelse, samt for hvornår der kan
opkræves gebyr efter byggelovens regler, findes i Trafik- og Byggestyrelsens gebyr-
vejledning til kommunerne fra 2015.
Muligheden for at opkræve et mindre, fast gebyr i alle typer af byggesager blev indført
ved den seneste ændring af byggeloven, som trådte i kraft den 1. juli i år. Formålet
med det mindre, faste gebyr er bl.a. at skabe incitament til, at ansøger indsender til-
strækkeligt oplyste ansøgninger til de kommuner, som i øvrigt vælger at skattefinan-
siere byggesagsbehandlingen. I forlængelse heraf har kommunerne fået bedre vilkår
for at kunne tilbyde byggesagsbehandling uden timebetaling med indførelsen af mu-
ligheden for at opkræve et mindre, fast gebyr ved behandling af alle typer af byggesa-
ger.