Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del
Offentligt
1689916_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2016 - 7396
Doknr.
401484
Dato
18-11-2016
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 5. oktober 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 3 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Susanne Eilersen (DF).
Spørgsmål nr. 3:
”Ministeren bedes kommentere artiklen på www.bt.dk den 26. september 2016 "Anne
stillede ét simpelt spørgsmål til kommunen: Så fik hun en regning på 1.324 kroner" og
oplyse, med hvilken hjemmel Aarhus Kommune kan opkræve gebyr for besvarelse af
spørgsmål fra kommunens borgere f.eks. om beregning af bebyggelsesprocent. Mini-
steren bedes desuden redegøre for reglerne i forbindelse med kommuners opkræv-
ning af gebyr- og brugerbetaling inden for ministerens ressort, herunder om der er en
maksimal timepris?”
Svar:
1. Spørgsmålet består af to dele. Første del af spørgsmålet vedrører en konkret sag i
Aarhus Kommune, hvor kommunen har opkrævet 1.324 kr. for at besvare et spørgs-
mål fra en borger vedrørende beregning af bebyggelsesprocent på borgerens ejen-
dom. Reglerne om kommunernes behandling af sådanne spørgsmål følger af bygge-
lovgivningen, der hører under Transport- og Bygningsministeriets ressort. Social- og
Indenrigsministeriet har derfor anmodet om et bidrag fra transport- og bygningsmini-
steren til besvarelsen af denne del af spørgsmålet. Transport- og bygningsministeren
oplyser følgende:
”Kommunerne er ikke forpligtede til at opkræve gebyr for byggesagsbehandling.
Kommunerne kan vælge at opkræve gebyr for deres byggesagsbehandling eller lade
denne være helt eller delvist skattefinansieret. Hvis kommunen vælger at opkræve
gebyr for byggesagsbehandlingen, kan dette enten ske efter tidsforbrug eller ved op-
krævning af et mindre, fast gebyr på maksimalt 1.000 kr. Vælger kommunen at op-
kræve gebyr efter tidsforbrug, fastsætter de selv timeprisen.
De nærmere retningslinjer for fastsættelse af gebyrstørrelse, samt for hvornår der kan
opkræves gebyr efter byggelovens regler, findes i Trafik- og Byggestyrelsens gebyr-
vejledning til kommunerne fra 2015.
Muligheden for at opkræve et mindre, fast gebyr i alle typer af byggesager blev indført
ved den seneste ændring af byggeloven, som trådte i kraft den 1. juli i år. Formålet
med det mindre, faste gebyr er bl.a. at skabe incitament til, at ansøger indsender til-
strækkeligt oplyste ansøgninger til de kommuner, som i øvrigt vælger at skattefinan-
siere byggesagsbehandlingen. I forlængelse heraf har kommunerne fået bedre vilkår
for at kunne tilbyde byggesagsbehandling uden timebetaling med indførelsen af mu-
ligheden for at opkræve et mindre, fast gebyr ved behandling af alle typer af byggesa-
ger.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om at kommentere artiklen på www.bt.dk den 26. september 2016 "Anne stillede ét simpelt spørgsmål til kommunen: Så fik hun en regning på 1.324 kroner", til social- og indenrigsministeren
1689916_0002.png
Betingelsen for at opkræve gebyr i medfør af byggeloven er, at der er tale om sagsbe-
handling af en konkret byggesag. Kommunen har dog også mulighed for at opkræve
gebyr for eventuel forhåndsdialog.
I en konkret sag er det op til kommunen at vurdere, hvorvidt der er tale om sagsbe-
handling af en byggesag eller almindelig vejledning. Såfremt der er tale om almindelig
vejledningspligt, kan der ikke opkræves gebyr.
Borgere, der mener, at de uretmæssigt er opkrævet gebyr i medfør af byggeloven, kan
klage over kommunens afgørelse til Statsforvaltningen.”
2. I anden del af spørgsmålet anmodes om en redegørelse for reglerne om kommu-
ners opkrævning af gebyrer eller brugerbetaling inden for Social- og Indenrigsministe-
riets ressort.
Jeg kan hertil generelt oplyse, at brugerbetaling eller gebyropkrævning for ekspeditio-
ner, der har karakter af myndighedsafgørelser i sædvanlig forvaltningsretlig forstand,
kræver lovhjemmel. Det gælder også, hvis gebyret kun er omkostningsdækkende. For
så vidt angår brugerbetaling i andre tilfælde, hvor bl.a. kommunerne stiller en ydelse til
rådighed for borgerne, som borgerne frivilligt kan benytte, og hvor der er tale om beta-
ling for kommunens ydelse, er der ikke et tilsvarende krav om lovhjemmel.
Kommuner har bl.a. en vis adgang til at opkræve betaling for ydelser, der efter almin-
delige kommunalretlige grundsætninger om kommuners opgavevaretagelse, de så-
kaldte kommunalfuldmagtsregler, stilles til rådighed for borgerne, f.eks. på kultur- og
idrætsområdet. Betalingen skal i sådanne tilfælde fastsættes således, at den højst
svarer til kostprisen for den pågældende ydelse.
Nedenfor følger en oversigt over regler inden for Social- og Indenrigsministeriets res-
sort, som giver kommunerne hjemmel til at opkræve gebyrer eller brugerbetaling:
2.1. Gebyrloven (lovbekendtgørelse nr. 66 af 21. januar 2010 med senere ændringer)
En kommunalbestyrelse kan i medfør af gebyrlovens § 2, stk. 2, bestemme, at der
skal betales gebyr til kommunen for erindringsskrivelser vedrørende ikke rettidigt be-
talte ydelser, der opkræves af kommunen, og som i lovgivningen er tillagt udpant-
ningsret. Kommunalbestyrelsen kan endvidere efter lovens § 3, stk. 1, bestemme, at
der ved for sen betaling af ydelser, der opkræves af myndigheden, og som i lovgivnin-
gen er tillagt udpantningsret, skal betales en rente, der udgør 1 pct. pr. påbegyndt
måned fra kravets forfaldsdato at regne. De nævnte gebyrer kan højst udgøre 250 kr.
2.2. Lov om Det Centrale Personregister (lovbekendtgørelse nr. 5 af 9. januar 2013
med senere ændringer)
En kommune har mulighed for at opkræve betaling for udlevering af oplysninger fra
CPR m.v., jf. § 3, stk. 4, § 33, stk. 1 og 2, og § 51, stk. 2, i lov om Det Centrale Per-
sonregister.
2.3. Lov om ægteskabs indgåelse og opløsning (lovbekendtgørelse nr. 1818 af 23.
december 2015)
Efter lov om ægteskabs indgåelse og opløsning (ægteskabsloven) er det borgmeste-
ren (kommunen), der behandler sager om prøvelse af ægteskabsbetingelserne. Det er
ligeledes kommunen, der foretager borgerlige vielser. Hvis ingen af parterne har bo-
pæl i Danmark, skal der betales et gebyr på 500 kr. for kommunens prøvelse af ægte-
skabsbetingelserne, jf. § 13, stk. 3, i ægteskabsloven.
Det fremgår af § 4 i bekendtgørelse om indgåelse af ægteskab, at udgifter til oversæt-
telse af nødvendige dokumenter til prøvelsen (som ikke er affattet på dansk eller et
2
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om at kommentere artiklen på www.bt.dk den 26. september 2016 "Anne stillede ét simpelt spørgsmål til kommunen: Så fik hun en regning på 1.324 kroner", til social- og indenrigsministeren
1689916_0003.png
andet nordisk sprog) skal afholdes af parterne. Hvis der i forbindelse med prøvelsen
skal holdes et møde med parterne, og hvis kommunen vurderer, at der er behov for
tolkning, skal udgiften hertil afholdes af parterne, hvis ingen af dem har bopæl her i
landet. Dette gælder dog ikke, hvis parterne er nordiske statsborgere.
En borgerlig vielse foretages uden udgift for parterne, jf. § 21, stk. 1, i bekendtgørel-
sen. Hvis vielsen skal foretages et andet sted end det sædvanlige vielseslokale, f.eks.
i parternes egen have, kan kommunen dog kræve, at parterne betaler udgifterne i
forbindelse hermed. Vielsen foregår på dansk. Hvis kommunen vurderer, at der ved
vielsen er behov for tolkning, og hvis ingen af parterne har bopæl her i landet, skal
udgiften hertil afholdes af parterne, jf. bekendtgørelsens § 21, stk. 2. Dette gælder dog
ikke for nordiske statsborgere.
2.4. Navneloven (lovbekendtgørelse nr. 1816 af 23. december 2013)
Efter navneloven skal en ansøgning om navneændring indgives til personregisterføre-
ren i sognet. I de sønderjyske landsdele skal ansøgningen indgives til personregister-
føreren i kommunen.
Det fremgår af lovens § 25 a, stk. 1, at der ved ansøgning om navneændring skal
betales et gebyr, der i 2016 er fastsat til 510 kr. Gebyret reguleres en gang årligt pr 1.
januar med pris- og lønudviklingen.
2.5. Lov om social service (lovbekendtgørelse nr. 1284 af 17. november 2015 med
senere ændringer) og bekendtgørelser udstedt i medfør heraf
2.5.1. Handicapområdet
Lov om social service (serviceloven) indeholder en række bestemmelser om hjælp og
støtte til borgere med varigt og betydeligt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne.
Ingen af disse bestemmelser indeholder hjemmel til, at kommunerne kan opkræve
administrative gebyrer/brugerbetaling i forbindelse med, at kommunens medarbejdere
skal bruge tid på at besvare henvendelser fra borgerne.
Nedenfor omtales kort de bestemmelser, som indeholder hjemmel til, at kommunerne
kan pålægge borgerne en eller anden form for egenbetaling eller brugerbetaling i for-
bindelse med fastsættelsen af den konkrete ydelse, der gives støtte til efter bestem-
melsen.
Det bemærkes i denne forbindelse, at servicelovens regler om bruger- eller egenbeta-
ling generelt skal ses i lyset af kompensationsprincippet, som er ét af de grundlæg-
gende principper bag udformningen af dansk handicappolitik. Dette princip fastslår, at
borgere med nedsat funktionsevne skal kompenseres for følgerne af deres funktions-
nedsættelse – hverken mere eller mindre. Reglerne i serviceloven om bruger- eller
egenbetaling har i forlængelse af dette princip til formål at sikre, at der ikke sker over-
kompensation i forbindelse med udmålingen af støtte til den enkelte borger.
2.5.1.1. Servicelovens §§ 41 og 100 om merudgifter
Servicelovens §§ 41 og 100 pålægger kommunerne at yde hjælp til dækning af nød-
vendige merudgifter til hhv. børn med betydelig og varig funktionsnedsættelse eller
indgribende kroniske eller langvarige lidelser og voksne under folkepensionsalderen
med varig funktionsnedsættelse.
Hjælpen efter begge bestemmelser udmåles ud fra de sandsynliggjorte merudgifter for
den enkelte. Der gælder dog et minimumsbeløb, jf. § 41, stk. 3, og § 100, stk. 3, som
de sandsynliggjorte merudgifter skal overstige som forudsætning for at modtage
hjælp. For børnemerudgiftsydelsen udgør dette minimumsbeløb 4.656 kr. årligt (2016-
priser), og for voksenmerudgiftsydelsen udgør det 6.288 kr. årligt (2016-priser). Hvis
3
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om at kommentere artiklen på www.bt.dk den 26. september 2016 "Anne stillede ét simpelt spørgsmål til kommunen: Så fik hun en regning på 1.324 kroner", til social- og indenrigsministeren
1689916_0004.png
de sandsynliggjorte merudgifter overstiger minimumsbeløbet, ydes hjælp fra første
krone, og hjælpen fastsættes ud fra de i bestemmelserne nærmere regulerede udmå-
lingssystemer. Hvis de sandsynliggjorte merudgifter ikke overstiger minimumsbeløbet,
skal borgeren selv afholde dem.
2.5.1.2. Servicelovens §§ 45 og 97 om ledsagelse
Servicelovens §§ 45 og 97 pålægger kommunerne at tilbyde 15 timers ledsagelse til
hhv. børn og unge mellem 12 og 18 år og voksne under 67 år, som ikke kan færdes
alene på grund af betydelig og varigt nedsat funktionsevne. Borgeren afholder som
udgangspunkt sine egne udgifter til befordring mv. i forbindelse med ledsagelsen.
Det følger af hhv. § 45 stk. 5, og § 97 stk. 7, at kommunalbestyrelsen kan dække mod-
tagerens udgifter til ledsagerens befordring og andre aktiviteter med tilknytning til led-
sagelsen med et beløb på op til 849 kr. årligt (2016-priser). Eventuelle udgifter til led-
sagerens befordring og andre aktiviteter med tilknytning til ledsagelsen, som oversti-
ger dette beløb, afholdes af borgeren selv.
Social- og Indenrigsministeriet er ikke bekendt med, i hvilket omfang udgifterne til
ledsagerens befordring og andre aktiviteter med tilknytning til ledsagelsen overstiger
beløbet på 849 kr. årligt i de enkelte kommuner.
2.5.1.3. Servicelovens § 103 om beskyttet beskæftigelse
Ifølge bekendtgørelse nr. 483 af 19. maj 2011 om aflønning og befordringsudgifter
m.v. i beskyttet beskæftigelse, særligt tilrettelagte beskæftigelsesforløb og aktivitets-
og samværstilbud (udstedt i medfør af serviceloven) skal personer, der udfører lønnet
arbejde i beskyttet beskæftigelse, selv afholde udgiften til daglig befordring til og fra
virksomheden inden for en afstand af 10 kilometer fra virksomheden. Nødvendige
befordringsudgifter derudover skal afholdes af kommunen. Kommunen skal kun afhol-
de de nødvendige udgifter, der ligger inden for den billigste befordringsmulighed. Ud-
giften til befordring for den enkelte borger kan dog ikke overstige 30 pct. af vedkom-
mendes indtjening ved den beskyttede beskæftigelse efter fradrag af skat.
Social- og Indenrigsministeriet er ikke bekendt med, hvor stor den samlede udgift
(brugerbetaling) til befordring er for borgere i ordningen.
2.5.1.4. Servicelovens § 104 om aktivitets- og samværstilbud
Kommunen skal efter bekendtgørelse nr. 483 af 19. maj 2011 om aflønning og befor-
dringsudgifter m.v. i beskyttet beskæftigelse, særligt tilrettelagte beskæftigelsesforløb
og aktivitets- og samværstilbud, der er udstedt i medfør af servicelovens § 105, stk. 2,
afholde udgiften til befordring for personer med betydelig nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne, der er visiteret til aktivitets- og samværstilbud. Kommunen kan dog
beslutte, at personer, der er visiteret til aktivitets- og samværstilbud, skal betale helt
eller delvist for materialer, der ikke medgår til en produktion. Tilsvarende gælder ved-
rørende udflugter for de pågældende.
Social- og Indenrigsministeriet er ikke bekendt med, hvor stor den samlede udgift
(brugerbetaling) til materialer og udflugter er for borgere i ordningen.
2.5.1.5. Servicelovens § 107 og 108 om botilbud
I bekendtgørelse nr. 715 af 19. juni 2013 om lejerrettigheder til beboere i visse botil-
bud efter serviceloven, der er udstedt i medfør af servicelovens § 111, stk. 2, er der
fastsat regler for huslejebetaling i midlertidige og længerevarende botilbud efter ser-
vicelovens §§ 107 og 108.
4
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om at kommentere artiklen på www.bt.dk den 26. september 2016 "Anne stillede ét simpelt spørgsmål til kommunen: Så fik hun en regning på 1.324 kroner", til social- og indenrigsministeren
1689916_0005.png
I de midlertidige botilbud betaler borgeren for boligen af sin arbejdsindtægt, pension,
kontanthjælp eller anden indtægt. Hvis borgeren bevarer egen bolig under opholdet i
det midlertidige botilbud, betaler borgeren som udgangspunkt ikke for selve botilbud-
det, men kun for de ydelser, der vil kunne opkræves betaling for. I de længerevarende
botilbud fastlægges huslejen på baggrund af borgerens indtægt. Kommunerne fast-
sætter endvidere betaling for el, varme, kost og for andre ydelser, herunder vask, som
er en integreret del af opholdet i det længerevarende botilbud.
Social- og Indenrigsministeriet har ikke kendskab til de konkrete huslejer, da de, som
beskrevet ovenfor, afhænger af den enkelte borgers indkomst mv.
2.5.1.6. Servicelovens § 113 om forbrugsgoder
Efter servicelovens § 113 pålægges kommunerne at yde støtte til køb af forbrugsgo-
der til borgere med varig funktionsnedsættelse, hvis et i loven nærmere reguleret væ-
sentlighedskriterium er opfyldt. Det er desuden en forudsætning for hjælp, at udgiften
er over 500 kr., og at forbrugsgodet ikke indgår i sædvanligt indbo.
Hjælp til køb af forbrugsgoder udgør som hovedregel 50 pct. af prisen på et standard-
produkt af den pågældende art. Hvis det grundet funktionsnedsættelsen er nødvendigt
med et forbrugsgode, der er dyrere end et standardprodukt, eller hvis funktionsned-
sættelsen nødvendiggør særlig indretning af forbrugsgodet, betaler kommunen desu-
den de nødvendige merudgifter herved. Hvis forbrugsgodet udelukkende fungerer
som et hjælpemiddel til at afhjælpe funktionsnedsættelsen, betaler kommunen de
fulde anskaffelsesudgifter. Der ligger dermed i servicelovens § 113 en vis grad af
egenbetaling for borgeren ved støtte til køb af forbrugsgoder.
Det skal desuden nævnes, at bekendtgørelse nr. 740 af 13. juni 2016 om hjælp til
anskaffelse af hjælpemidler og forbrugsgoder efter serviceloven indeholder regler om
delvis egenbetaling for borgeren for nogle specifikt angivne hjælpemidler og forbrugs-
goder.
2.5.1.7. Bestemmelser om befordringsgodtgørelse i bekendtgørelse nr. 740 af 13. juni
2016 § 24 om hjælp til anskaffelse af hjælpemidler og forbrugsgoder (udstedt i medfør
af servicelovens § 112, stk. 5, og § 113, stk. 6)
Efter § 24 i bekendtgørelse nr. 740 af 13. juni 2016 om hjælp til anskaffelse af hjæl-
pemidler og forbrugsgoder pålægges kommunerne at yde befordringsgodtgørelse i
forbindelse med ansøgning og ydelse af hjælpemidler og forbrugsgoder, når den sam-
lede udgift med det billigste forsvarlige befordringsmiddel overstiger 60 kr., dog 25 kr.
for personer, der modtager sociale pensioner. Borgeren vil dermed selv skulle afholde
sine befordringsudgifter, hvis de samlede udgifter ligger under de angivne beløbs-
grænser.
2.5.1.8. Servicelovens § 117 om individuel befordring
Efter servicelovens § 117 kan kommunerne yde tilskud til borgere, som på grund af
varig funktionsnedsættelse har behov for befordring med individuelle transportmidler.
Kommunernes afgørelser kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.
Det er overladt til den enkelte kommune at tilrettelægge tilskudsordningen og træffe
beslutning om, hvordan hjælpen skal gives. Den enkelte kommune vil dermed kunne
vælge at tilrettelægge ordningen, således at der er delvis egenbetaling ved brug af
ordningen.
5
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om at kommentere artiklen på www.bt.dk den 26. september 2016 "Anne stillede ét simpelt spørgsmål til kommunen: Så fik hun en regning på 1.324 kroner", til social- og indenrigsministeren
1689916_0006.png
2.5.2. Området for udsatte børn og unge
2.5.2.1. Bekendtgørelse nr. 712 af 19. juni 2013 om betaling for ophold i anbringelses-
steder for børn og unge under 18 år samt for døgnophold og udslusningsophold for
unge i alderen 18 til og med 22 år (udstedt i medfør af serviceloven)
På området for udsatte børn og unge har forældre til anbragte børn efter gældende
regler som udgangspunkt pligt til at bidrage til udgifterne ved børnenes ophold i for-
hold til deres indkomstgrundlag. Forældres betaling for opholdet, når deres børn er
anbragt uden for hjemmet, er således reguleret i bekendtgørelse nr. 712 af 19. juni
2013 om betaling for ophold i anbringelsessteder for børn og unge under 18 år samt
for døgnophold og udslusningsophold for unge i alderen 18 til og med 22 år (beta-
lingsbekendtgørelsen).
Hovedreglen i de gældende regler er, at forældrene har pligt til at bidrage til udgifterne
ved opholdet, når deres barn anbringes uden for hjemmet. Forældre med en indkomst
under 131.700 kr. (2016-pl) er dog altid fritaget for betaling. Herudover har kommunen
mulighed for at fritage forældre helt eller delvist for betaling efter en skønsmæssig
vurdering.
Det maksimale beløb, som forældrene kan pålægges at betale for anbringelsen, er
4.357 kr. månedligt, som nås ved et indkomstgrundlag på 567.361 kr. og derover.
Desuden følger det af betalingsbekendtgørelsen § 12, at anbragte børn og unge har
pligt til at bidrage til udgifterne ved opholdet. Betalingen kan kun kræves af indtægt,
der overstiger det beløb, der normalt ydes som lommepenge og til beklædning til den
pågældende aldersgruppe. Endelig følger det af betalingsbekendtgørelsens § 13, at
unge mellem 18 og 22 år, der efter serviceloven § 76, stk. 3, om efterværn opholder
sig i et døgntilbud eller udslusningsophold, også har en pligt til at bidrage til udgifterne
ved opholdet. Egenbetalingen beregnes efter reglerne for huslejebetaling i midlertidige
ophold i boformer efter servicelovens §§ 107, 109 og 110. Egenbetalingen skal afhol-
des af personens indkomst, men det forudsættes, at personen efter betalingen har et
rimeligt beløb til rådighed. Størrelsen af rådighedsbeløbet fastsættes efter en individu-
el vurdering af handlekommunen.
2.5.3. Området for udsatte voksne
2.5.3.1. Servicelovens § 109 om kvindekrisecentre og § 110 om forsorgshjem
Servicelovens § 109 om kvindekrisecentre pålægger kommunalbestyrelsen at tilbyde
midlertidigt ophold i boformer til kvinder, som har været udsat for vold, trusler eller
tilsvarende krise i relation til familie- eller samlivsforhold.
Servicelovens § 110 om forsorgshjem pålægger Kommunalbestyrelsen at tilbyde mid-
lertidigt ophold i boformer til personer med særlige sociale problemer, som ikke har
eller kan opholde sig i egen bolig, og som har behov for botilbud og for tilbud om akti-
verende støtte, omsorg og efterfølgende hjælp.
Udgangspunktet for både § 109 og § 110 er, at beboerne betaler for eget ophold, jf.
servicelovens § 163, stk. 2. Såfremt beboerne i midlertidige tilbud bevarer egen bolig
under opholdet, skal beboeren som udgangspunkt ikke betale for det midlertidige op-
hold, jf. § 163, stk. 2, 2. pkt.
Efter de gældende regler skal borgerens handlekommune træffe afgørelse om ni-
veauet for egenbetaling for den enkelte borger.
3. Jeg kan endvidere afslutningsvis tilføje, at der som led i frikommuneforsøget blev
etableret særlige muligheder for brugerbetaling i de ni udvalgte frikommuner inden for
bestemte opgaveområder. Det omhandlede bl.a. tilbud om tilkøbsydelser til borgere,
som var visiteret til personlig eller praktisk hjælp, og tilbud om salg af bleer til forældre
6
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om at kommentere artiklen på www.bt.dk den 26. september 2016 "Anne stillede ét simpelt spørgsmål til kommunen: Så fik hun en regning på 1.324 kroner", til social- og indenrigsministeren
1689916_0007.png
med børn i daginstitutioner. Der henvises til lov nr. 550 af 18. juni 2012 om frikommu-
ner og lov nr. 1286 af 19. december 2012 om ændring af lov om frikommuner, og lov
nr. 1380 af 16. december 2014 om ændring af lov om frikommuner m.v. Frikommune-
forsøget udløb med udgangen af 2015. Allerede igangsatte forsøg kan dog fortsætte i
en overgangsperiode frem til 1. juli 2017.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
7