Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2017 - 1700
Doknr.
461693
Dato
05-04-2017
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 16. marts 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 299 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Orla Hav (S).
Spørgsmål nr. 299:
Finder ministeren, at det er rimeligt, at en kommunes socialforvaltning vurderer, at de
tilbyder deres kateterbrugere ”samme type hjælpemidler med samme funktionalitet i
forhold til tidligere anvendte produkter”, når –
så vidt spørger er informeret
–
22 ud af
23 borgere, som er brugere af samme type kateterprodukt fra samme leverandør har
klaget til kommunen over den nye kateter-type produceret af en anden leverandør og
fået deres tidligere kateterprodukt tilbage?
Svar:
Det vil altid bero på en konkret bedømmelse baseret på nøje produktkendskab, hvor-
vidt et nyt hjælpemiddel i forbindelse med leverandørskift - her et kateter - har nye
eller ændrede funktioner i forhold til det hjælpemiddel, som en kommune tidligere har
stillet til rådighed.
En sådan bedømmelse har jeg som minister ingen forudsætninger for at foretage, og
jeg kan derfor heller ikke udtale mig om en kommunens vurdering af, hvilken frem-
gangsmåde i forhold til de berørte borgere, der skal anvendes ved indgåelse af nye
leverandøraftaler.
Men det er min forventning, at kommunernes intention er at agere inden for lovgivnin-
gens rammer og yde borgerne den hjælp og støtte, der modsvarer deres hjælpebe-
hov. Jeg har herved noteret mig det i spørgsmålet anførte om, at kommunen efterføl-
gende har rettet op på situationen i forhold til de berørte borgere.
Med venlig hilsen
Mai Mercado