Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del
Offentligt
1741448_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2017 - 1700
Doknr.
461693
Dato
05-04-2017
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 16. marts 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 297 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Orla Hav (S).
Spørgsmål nr. 297:
Mener ministeren, at en kommunes socialforvaltning lever op til servicelovens § 112,
når forvaltningen sender et standardiseret brev ud til borgerne om skifte af hjælpemid-
del pga. leverandørskifte, uden at forvaltningen først har foretaget en konkret og indi-
viduel vurdering af, om hjælpemidlet fortsat matcher borgernes behov?
Svar:
Hvis den nye leverandøraftale betyder, at der kommer hjælpemidler med nye eller
ændrede funktioner, skal kommunen i forhold til alle de borgere, der som en konse-
kvens af den nye leverandøraftale frem over vil modtage en anden type hjælpemiddel,
foretage en konkret og individuel vurdering af, om det nye hjælpemiddel er det bedst
egnede og billigste i forhold til borgerens behov.
Kommunen skal i forhold til hver enkelt borger træffe en afgørelse herom, som kan
påklages til Ankestyrelsen. I disse tilfælde vil det således ikke være tilstrækkeligt, at
kommunen blot meddeler de berørte borgere, at de frem over vil få en anden type
hjælpemiddel.
Hvis den nye leverandøraftale blot betyder leverandørskift, men ingen ændringer i
typen af hjælpemiddel, det vil sige uændret funktion, skal de berørte borgere have
besked herom, men der skal ikke træffes en ny afgørelse.
Med venlig hilsen
Mai Mercado