Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del
Offentligt
1737333_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2017 - 1494
Doknr.
459048
Dato
28-03-2017
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 7. marts 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 288 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jakob Sølvhøj (EL).
Spørgsmål nr. 288:
Kan ministeren bekræfte, at der efter servicelovens § 83 kan bevilges hjælp til nætter-
ne, når der løbende og gentagne gange er behov for hjælp til borgeren, og at dette
kan indgå i en tilkendelse af en BPA i henhold til § 96, stk. 3?
Svar:
Til brug ved besvarelsen er der indhentet en udtalelse fra Sundheds- og Ældreministe-
riet i forhold til den del af spørgsmålet, der omhandler servicelovens § 83 om personlig
og praktisk hjælp i hjemmet m.v. Sundheds- og Ældreministeriet har oplyst følgende:
”Efter servicelovens § 83 skal kommunalbestyrelsen tilbyde personlig og praktisk
hjælp og madservice til personer som på grund af midlertidigt eller varigt nedsat fysisk
eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer ikke selv kan udføre disse
opgaver. Hjælpen gives efter en konkret, individuel vurdering af borgerens behov for
hjælp.
Personlig og praktisk hjælp og madservice gives hovedsagelig i dag- og aftentimerne,
men kommunalbestyrelsen skal efter servicelovens § 87 sørge for, at der i fornødent
omfang kan gives hjælp døgnet rundt.”
Det kan herefter oplyses, at kommunalbestyrelsen efter servicelovens § 96, stk. 3, kan
vælge at tilbyde BPA til borgere, der normalt ikke er omfattet af personkredsen for
hjælp efter § 96, når kommunalbestyrelsen vurderer, at BPA er den bedste mulighed
for at yde en sammenhængende og helhedsorienteret hjælp til borgeren. Det kan ek-
sempelvis være borgere, der ikke har helt så omfattende og sammensat et hjælpebe-
hov, som det forudsættes efter § 96, stk. 1.
Servicelovens § 96, stk. 3, kan være relevant at anvende i den situation, hvor en bor-
ger ellers vil skulle have dækket sit hjælpebehov efter en række forskellige bestem-
melser, som f.eks. servicelovens § 83 om personlig og praktisk hjælp, § 84 om aflast-
ning og afløsning, § 95 om kontant tilskud, § 97 om ledsagelse, § 100 om nødvendige
merudgifter m.fl.
Men der er intet til hinder for at anvende servicelovens § 96, stk. 3, i andre situationer,
f.eks. hvis en borger har et sådant hjælpebehov efter servicelovens § 83 om personlig
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 288: Spm. om der efter servicelovens § 83 kan bevilges hjælp til nætterne, til børne- og socialministeren
og praktisk hjælp i hjemmet, at kommunalbestyrelsen vurderer, at BPA er den bedste
mulighed for at yde en sammenhængende og helhedsorienteret hjælp til borgeren.
Her kan borgerens behov for hjælp om natten indgå som et moment i den samlede
vurdering.
Afslutningsvis bemærkes, at servicelovens § 96, stk. 3, er en såkaldt kan-
bestemmelse. Det betyder, at den enkelte kommune selv kan beslutte, om den vil
anvende bestemmelsen eller ej. Hvis en kommune generelt har besluttet at anvende
bestemmelsen, kan en borger, der har fået afslag på BPA efter § 96, stk. 3, klage til
Ankestyrelsen.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
2