Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2017-1413
Doknr.
459396
Dato
28-03-2017
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 2. marts 2014 stillet følgende
spørgsmål nr. 286 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Torsten Gejl (ALT).
Spørgsmål nr. 286:
Vil ministeren redegøre for, hvilke støtte- og hjælpemuligheder en handicappet
person over 18 år har, hvis personen selv eller dennes værge af helbredsmæssige
årsager nægter, at den pågældende flyttes til et botilbud? Vil ministeren desuden re-
degøre for, om der er givet tilladelse til frikommuneforsøg, som muliggør en de-facto
tvangsflytning af en handicappet borger, uden at der er foretaget en relevant individuel
og konkret vurdering af, om opgaven kan løses i borgerens hjem, evt. ved at nærtstå-
ende personer varetager de praktiske og plejemæssige opgaver?
Svar:
Indledningsvist kan jeg generelt oplyse, at der er en række kriterier, der skal være
opfyldt, før kommunen kan flytte en borger uden samtykke. Det fremgår således af
servicelovens § 129, stk. 1, at kommunalbestyrelsen kan indstille til statsforvaltningen
at træffe afgørelse om, at en person, der modsætter sig flytning eller mangler evnen til
at give informeret samtykke hertil, skal optages i et bestemt botilbud, når det er abso-
lut påkrævet for, at den pågældende kan få den nødvendige hjælp, og hjælpen ikke
kan gennemføres i personens hidtidige bolig. Det er derudover en betingelse, at den
pågældende ikke kan overskue konsekvenserne af sine handlinger, og den pågæl-
dende udsætter sig selv for at lide væsentlig personskade, og at det er uforsvarligt
ikke at sørge for flytning.
Jeg kan i den forbindelse oplyse, at servicelovens § 131 indeholder procedureregler
for behandling af sager om optagelse af en borger i et særligt botilbud efter § 129.
Kravene til kommunalbestyrelsens indstilling til statsforvaltningen findes i § 131, stk. 2.
Kommunalbestyrelsens indstilling skal indeholde en redegørelse for grundlaget for, at
betingelserne i § 129 anses for opfyldt og den nødvendige faglige dokumentation for
den nedsatte funktionsevne. Derudover skal den indeholde en redegørelse for den
hjælp og pleje efter kapitel 16, der har været iværksat eller har været tilbudt den på-
gældende eller familien. Endelig skal indstillingen indeholde en redegørelse for indret-
ning af den nye bolig og den personlige hjælp, pleje og støtte m.v., som derefter vil
kunne stilles til rådighed, samt personens egne samt de pårørendes og den eventuelle
værges bemærkninger til flytningen.
Som svar på spørgsmålet om hvilke støtte- og hjælpemuligheder en handicappet
person over 18 år har, hvis personen selv eller dennes værge af helbredsmæssige