Enhed
Center for Handicap
og Psykisk Sårbarhed
Sagsnr.
2017 - 2345
Dato
09-03-2017
Bilag 1: Baggrundsnotat om tidlige indsatsprogrammer
for børn og unge med kognitive udfordringer
Baggrund
Dette baggrundsnotat indgår som bilag i besvarelsen af Social-, Indenrigs- og Børne-
udvalgets spørgsmål 268 om, hvilke tidlige indsatsprogrammer for børn og unge med
kognitive udfordringer, der findes. Spørgsmålet er stillet den 24. februar 2017 efter
ønske fra Marianne Jelved.
Notatet bidrager med information om tidlige indsatsprogrammer, der vedrører børn og
unge med kognitive udfordringer, som indgår i Socialstyrelsens arbejde med at udvikle
og udbrede viden om virkningsfulde indsatser. I notatet forstås børn og unge med
kognitive udfordringer som en relativt bred målgruppe af børn og unge med opmærk-
somhedsforstyrrelser, herunder primært ADHD og autisme.
Med satspuljeaftalerne er der gennem en årrække afsat midler til forældretrænings- og
mestringsinitiativer for bl.a. børn og unge med kognitive udfordringer. Senest er der i
satspuljeaftalen for 2015 - 2018 afsat 16 mio. til at styrke viden og udbredelse af for-
ældreprogrammer og andre tidlige familierettede indsatser til børn og unge med udad-
reagerende adfærd, herunder børn og unge med ADHD. I satspuljeaftalen for 2014 -
2017 blev der afsat 40,5 mio. til mestringsstøtte til familier med børn med handicap,
som har til formål at udvikle og udbrede forældretræningsindsatser og anden støtte til
forældre med børn med fysiske, kognitive og psykiske handicap.
Tidlige indsatsprogrammer er typisk målrettet forældre til barnet eller den unge, mens
andre indsatser har et bredere helhedsorienteret sigte, som omfatter flere aspekter
omkring den enkelte familie. I det følgendes gives en kort beskrivelse af relevante
tidlige indsatsprogrammer for børn og unge med kognitive udfordringer, som indgår i
Socialstyrelsens arbejde. Mange af indsatsprogrammerne har en bredere målgruppe,
men kan også komme børn og unge med kognitive udfordringer til gavn.
Forældreprogrammer
Forældreprogrammer har vist en positiv effekt som en tidlig forebyggende indsats i
familier i forhold til at reducere problemskabende adfærd hos børn med bl.a. kognitive
funktionsnedsættelser.
Forældreprogrammerne er baseret på en antagelse om, at ændringen i kvaliteten i
forældre-barn relationen vil styrke barnets evne til at kontrollere impulser, oppositionel
og aggressiv adfærd og derved på længere sigt medvirke til at hindre sociale proble-
matikker. Programmerne har desuden til hensigt at ændre familiesamspillet samt
guide forældrene i deres generelle opdragelsespraksis, således at programmerne
opnår en vedvarende positiv effekt hos barnet eller den unge.
Der findes en vifte af forskellige forældreprogrammer, som fx kan have karakter af
forældrekurser i grupper, hjemmebesøgsordninger, individuel forældretræning samt
kombinerede førskole- og forældreprogrammer.
Side 1 af 3