Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del
Offentligt
1734486_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2017 - 1097
Doknr.
453150
Dato
20-03-2017
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 21. februar 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 264 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besva-
res. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget Carolina Magdalene
Maier (ALT).
Spørgsmål nr. 264:
”Er det ministerens opfattelse, at danske statsborgere, som er bosat i udlandet, og
ikke er omfattet af folketingsvalglovens § 2, bør få samme mulighed for valgret til Fol-
ketinget, som f.eks. borgere i Sverige, Norge og Island, der, hvis de er bosat i udlan-
det og ikke er omfattet af regler, der svarer til folketingsvalgslovens § 2, alligevel har
mulighed for at stemme ved parlamentsvalg? Og vil ministeren arbejde for at ændre
lovgivningen, så danske statsborgere bosat i udlandet kan få samme vilkår som deres
nordiske naboer mht. valgret til parlamentet?”
Svar:
Som økonomi- og indenrigsminister er det min politiske holdning, at det er vigtigt, at så
mange som muligt kan deltage i vores demokrati og kan stemme, når vi afholder valg i
Danmark. Det gælder ikke kun i forhold til folketingsvalg, men også i forhold til folkeaf-
stemninger, kommunale og regionale valg samt valg af danske medlemmer til Europa-
Parlamentet.
Når det så er sagt, er det naturligvis også vigtigt, at betingelserne for valgret til Folke-
tinget afgrænses i overensstemmelse med grundloven.
Betingelserne for valgret til Folketinget er fastsat i grundlovens § 29, stk. 1. Af be-
stemmelsen følger bl.a. et krav om fast bopæl i riget som betingelse for valgret til Fol-
ketinget. De nærmere regler om, hvornår bopælskravet anses for opfyldt, er fastsat i
folketingsvalglovens § 2.
Reglerne i folketingsvalglovens § 2 blev senest ændret ved lov nr. 438 af 9. juni 2004 i
overensstemmelse med anbefalingerne fra et sagkyndigt udvalg (Valgretsudvalget)
nedsat af den daværende indenrigs- og sundhedsminister og justitsminister. Med lov-
ændringen blev det fastsat, at personer, der agter at vende tilbage til riget inden for 2
år efter udrejsen, anses for at have fast bopæl i riget, jf. folketingsvalglovens § 2, stk.
3. Valgretsudvalgets opgave var bl.a. at undersøge mulighederne for, hvorledes kred-
sen af personer med dansk indfødsret, der under ophold i udlandet har valgret til Fol-
ketinget, i videst muligt omfang kunne udvides inden for rammerne af grundloven.
Valgretsudvalget afgav i oktober 2003 sin betænkning vedrørende revision af folke-
tingsvalglovens regler om valgret under udlandsophold (betænkning nr. 1432/2003).
Af betænkningen (s. 24) fremgår bl.a. følgende:
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 264: MFU spm. om det er ministerens opfattelse, at danske statsborgere, som er bosat i udlandet, og ikke er omfattet af folketingsvalglovens § 2, bør få samme mulighed for valgret til Folketinget, som f.eks. borgere i Sverige, Norge og Island, der, hvis de er bosat i udlandet og ikke er omfattet af regler, der svarer til folketingsvalgslovens § 2, alligevel har mulighed for at stemme ved parlamentsvalg, til økonomi- og indenrigsministeren
1734486_0002.png
”Efter udvalgets opfattelse har den udvidelse af kredsen af valgberettigede, som siden 1970
er gennemført ved ændringer af folketingsvalgloven, betydet, at lovgivningen har strakt sig
meget vidt sammenlignet med, hvad der ville følge af en naturlig forståelse af kravet i grund-
lovens § 29 om fast bopæl i riget.
Det er udvalgets opfattelse, at der – i lyset af de udvidelser af kredsen af personer med
valgret, lovgivningsmagten allerede har foretaget – må antages kun at være plads til meget
begrænsede yderligere udvidelser af den kreds af personer med dansk indfødsret, som
uanset udlandsophold kan anses for at opfylde bopælskravet i grundlovens § 29, stk. 1. En
udvidelse af kredsen af personer, som har valgret uanset udlandsophold, vil efter udvalgets
opfattelse kun kunne komme på tale for personer, som forholdsvis kortvarigt og midlertidigt
har taget ophold i udlandet, og som har bevaret en reel tilknytning til riget, der kan siges at
svare til den, der opnås ved faktisk fast bopæl.
Det vil efter udvalgets opfattelse være grundlovsmæssigt udelukket at udstrække kredsen af
personer, der anses for at have fast bopæl i riget under udlandsophold til trods for, at deres
fravær fra riget er af længerevarende og mere fast karakter, videre end den afgræsning af
kredsen, der med udvidelsen i 1980 allerede er sket ved folketingsvalglovens § 2, stk. 2.”
Som det fremgår af det ovenfor anførte, er kredsen af personer, som kan bevare de-
res valgret til Folketinget på trods af, at de opholder sig i udlandet, allerede udstrakt så
langt, som det er muligt inden for rammerne af grundloven. Det er dermed ikke muligt
at udvide kredsen af personer yderligere, uden at det kræver en ændring af grundlo-
ven.
På denne baggrund har jeg ingen planer om at tage et politisk initiativ på dette områ-
de.
Med venlig hilsen
Simon Emil Ammitzbøll
2