Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del
Offentligt
1729929_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
Sagsnr.
2017-806
Doknr.
449950
Dato
06-03-2017
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 8. februar 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 248 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besva-
res. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn Sørensen (EL).
Spørgsmål nr. 248:
”Vil ministeren fremlægge beregninger for, hvad de økonomiske konsekvenser samlet
set vil være for hver enkelt kommune, hvis man gennemfører forslaget fra 34 hoved-
stadskommuner om, at landsudligningen sænkes til det samme niveau, som den var
på efter kommunalreformen i 2007. Der henvises til de 34 hovedstadskommuners
Hjemmeside:
http://stopforskelsbehandlingen.nu/
sites/stopforskelsbehandlingen.nu/
files/files/media/Stop_Forskelsbehandlingen_Q%26A_06.09.2016_WEB.pdf.”
Svar:
Der refereres i spørgsmålet til hjemmesiden ”Stop forskelsbehandlingen.nu”, hvoraf
følgende fremgår: ”Vi ønsker, at landsudligningen skal sænkes til det samme niveau,
som den var på efter kommunalreformen i 2007. Konkret betyder det en sænkning fra
12 mia. kr. til 8,6 mia. kr.”
Omfordelingen er her beregnet som forskellen mellem kommunerne i hovedstadsom-
rådets faktiske indtægter fra udligningssystemet og de indtægter, kommunerne ville
have fået, hvis bloktilskuddet var fordelt efter folketal svarende til en situation uden
udligning.
Det skal bemærkes, at udviklingen i omfordelingen mellem hovedstadskommunerne
og de øvrige kommuner siden 2007 overordnet kan tilskrives den bagvedliggende
udvikling i kommunernes udgifter og beskatningsgrundlag, den gennemførte lovæn-
dring med henblik på en mere retvisende kommunal udgiftsbehovsopgørelse med
virkning fra 2013 samt lovændringen med henblik på tilpasninger i udligningsniveauet
for at imødegå utilsigtede virkning af refusionsomlægningen på beskæftigelsesområ-
det med virkning fra 2016.
I denne sammenhæng er det relevant bl.a. at tage i betragtning, at der gennem de
seneste 7 år er gennemført flere refusionsændringer på beskæftigelsesområdet, her-
under særligt den seneste omlægning med virkning fra 2016, som betyder højere
kommunale udgifter efter refusion. Denne udvikling indebærer altså samtidig en min-
dre omfordeling via refusion.
Udviklingen i landsudligningen kan altså ikke tilskrives én enkelt faktor og bør heller
ikke ses isoleret fra den øvrige udvikling i kommunernes økonomi.
For at besvare spørgsmålet forudsættes i det følgende, at ønsket om at sænke lands-
udligningen skal forstås som et ønske om at sænke udligningsniveauet i denne ord-
ning.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 248: Spm. om ministeren vil fremlægge beregninger for, hvad de økonomiske konsekvenser samlet set vil være for hver enkelt kommune, hvis man gennemfører forslaget fra 34 hovedstadskommuner om, at landsudligningen sænkes til det samme niveau, som den var på efter kommunalreformen i 2007, til økonomi- og indenrigsministeren
1729929_0002.png
Med det nuværende udligningsniveau på 61 pct. i landsudligningen kan der som oven-
for nævnt beregnes en overførsel fra hovedstadskommunerne til kommunerne uden
for hovedstadsområdet på ca. 12 mia. kr. Hvis udligningsniveauet i landsudligningen
skulle nedsættes, så denne overførsel falder til 8,6 mia. kr., betyder det en nedsættel-
se af udligningsniveauet i landsudligningen fra de nuværende 61 pct. til ca. 40,5 pct.
Der er på den baggrund foretaget en isoleret beregning af de byrdefordelingsmæssige
konsekvenser for kommunerne af en sådan nedsættelse af udligningsniveauet i
landsudligningen. Beregningen, som er foretaget på baggrund af tilskudsudmeldingen
for 2017 fremgår af vedlagte tabel.
Med venlig hilsen
Simon Emil Ammitzbøll
Bilag 1
2