Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2017 - 656
Doknr.
448368
Dato
24-02-2017
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 1. februar 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 240 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besva-
res. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget Josephine Fock
(ALT).
Spørgsmål nr. 240:
”Kan ministeren oplyse, hvordan hhv. frikommuneforsøg I, forsøg med udfordringsret
2010-2015 og nu frikommuneforsøg II er/vil blive evalueret og organisatorisk forankret
så det sikres, at det bedst mulige forsøgsdesign anvendes og de erfaringer der kom-
mer løbende kan indarbejdes til forbedringer heraf?”
Svar:
Hvad angår Frikommuneforsøg I har det været frikommunernes ansvar at evaluere
deres forsøg. Frikommunernes evalueringer er indsendt til Økonomi- og Indenrigsmi-
nisteriet og har udgjort en væsentlig del af grundlaget for regeringens opfølgning på
Frikommuneforsøg I.
Udover kommunernes egne evalueringer har Rambøll/BDO udarbejdet følgende eva-
lueringer af Frikommuneforsøg I:
Tværgående slutevaluering af frikommuneordningen
Midtvejsevaluering af frikommuneordningen
Evaluering af forsøg med bedre udnyttelse af botilbud og plejeboliger
Evaluering af forsøg med vederlagsfri fysioterapi
Evaluering af forsøg med retten til anonym ambulant alkoholbehandling
Evaluering af frikommuneforsøg på beskæftigelsesområdet
Endelig har Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning
(KORA) udarbejdet følgende evalueringer af Frikommuneforsøg I:
Evaluering af frikommuneforsøg med tilkøbsydelser på ældreområdet
Kvantitativ evaluering af frikommuneforsøg på beskæftigelsesområdet
De eksterne evalueringer af Frikommuneforsøg I kan tilgås via Økonomi- og Inden-
rigsministeriets hjemmeside, mens kommunernes evalueringer kan tilgås via de tidli-
gere frikommuners hjemmesider.
Hvad angår Frikommuneforsøg II, vil det fortsat være frikommunernes ansvar at eva-
luere deres forsøg. I Frikommuneforsøg II er frikommunerne organiseret i netværk
med henblik på fælles forsøgsudvikling, videndeling, erfaringsopsamling og evalue-
ring. Hvert netværk arbejder under et fælles tema, som skal sikre en mere systematisk
og sammenhængende tilgang til forsøgene. Konstruktionen betyder mulighed for af-
prøvning af forsøg på større populationer og i visse tilfælde kontrolgrupper. Der vil i
Frikommuneforsøg II blive stillet større krav til en systematisk afdækning af effekterne
af forsøgene og de styringsmæssige og organisatoriske forhold, som har betydning for