Nr
1
Regler om
Opsat pension (dispensation fra
dokumentation for omfanget af
beskæftigelse)
lovpligtig kørsel til og fra Job &
Aktivitetscentret
Sektorministerium
Beskæftigelsesministeriet
Forsøgets dækningsområde
Forventet resultat
Indstilling
Søges/er
imødekommet
på anden vis
Bortfaldet
Præcisering af indstilling/betingelser
Det forventes, at reglerne om krav til
dokumentation for beskæftigelsens omfang
generelt vil blive ændret, så oplysninger fra
eIndkomstregistret kan anvendes.
Folkepensionister, der har eller søger Frigørelse af ressourcer, øget borgertilfredshed
om opsat folkepension
2
Beskæftigelsesministeriet
lovpligtig kørsel til og fra Job &
Aktivitetscentret og kørsel til og fra
Center for specialterapien
Kommunens administration i
relation til at Pensionens størrelse er
afhængig af, om pensionisten er
enlig, gift eller samlevende.
3
Fastsættelse af beløb og regulering
af pensionens størrelse for enlige
og gifte/samlevende pensionister
Beskæftigelsesministeriet
4
Dispensation fra
tilbagebetalingskrav af forudbetalt
pension ved dødsfald
Beskæftigelsesministeriet
Kommunens administration i
relation til skifteret/dødsbo i
forbindelse med tilbagebetaling af
pension ved dødsfald.
5
Opsat pension (dispensation fra
beskæftigelseskravet)
Beskæftigelsesministeriet
Kommunens administration i
relation til at kommunen årligt skal
kontrollere og træffe afgørelse om
beskæftigelseskravet er opfyldt samt
meddele størrelsen af optjent
venteprocent.
Gennemskuelighed, kørselsaftalerne overholdes,
kontrol med kørsel varetages lokalt, klageantallet
over kørslerne reduceres med 80 %, omkostningerne
reduceres med 10 %
Forslaget vil kunne have mobilitetsfremmende effekt
på lejeboligområdet (flere pensionister i lejebolig vil
kunne blive tilskyndet til at flytte sammen). For
borgeren vil det betyde en højere samlet indtægt for
samlevende/ gifte samt øget incitament til at
fortsætte med at arbejde ud over efterløns-/
folkepensionsalderen, når den anden parts
pensionstillæg ikke påvirkes af den erhvervsaktives
indkomst (dvs. parterne behøver ikke nødvendigvis
at gå på pension samtidig).
Ifølge ændringsforslaget kan kommunen (ligesom før
1. februar 1999) straks afslutte sagen med en
stopkode med virkning fra månedens udgang og
lægge sagen på plads. Det vil sige, at man sparer at
skrive til skifteretten, at finde sagen frem flere gange
samt eventuelt i sidste ende at skulle kontere sagen
på plads.
En fjernelse af beskæftigelseskravet vil betyde en
administrativ lettelse for kommunerne, idet de årlige
kontroller m.v. bortfalder. For borgeren vil det
betyde, at borgeren optjener venteprocent fra
tidspunktet for opnået folkepensionsalder, uanset
om pgl. arbejder eller lever af anden pension eller
formue. Folkepensionen udbetales fremad efter
aktuelle forhold, når borgeren ønsker at overgå til
udbetaling af folkepension. (Der kan eventuelt være
behov for at kunne udbetale folkepension
retroaktivt (1-3 måneder) ved en sådan løsning.)
Forslaget vurderes ikke at være i modstrid med
Regeringens Jobplan, men der er naturligvis ikke
hverken samme pisk eller gulerod over den
foreslåede regelforenkling. Til gengæld vil flere
muligvis vælge at arbejde, når der ikke er et
minimumskrav om 1000 timers beskæftigelse.
Afslag
Forslaget afvises, da en ændring af reglerne først
kan ske efter en principiel politisk stillingtagen om
fordeling af velfærdsydelser. Der er ikke hjemmel til
forsøg. Derudover vil forslaget medføre betydelige
merudgifter til social pension.
Afslag
Forslaget afvises, da der ikke er hjemmel til forsøg,
og da der er mulighed for, at kommuner kan opgive
krav på tilbagebetaling fx i tilfælde, hvor de
økonomiske og administrative omkostninger ved
opkrævningen står i misforhold til
tilbagebetalingskravets størrelse.
Forslaget afvises, da der ikke er hjemmel til forsøg.
Det strider i øvrigt mod begrundelsen for at indføre
opsat pension. Forslaget vil endvidere øge
mulighederne for at spekulere i ordningen, fx ved at
få andre pensionsordninger udbetalt over et kortere
åremål mens folkepensionen er opsat.
Afslag
Side
1
af
121