Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del
Offentligt
1719427_0001.png
Børne- og socialminister Mai Mercados talepapir
Anledning
Dato / tid
Talens varighed
Sted
SOU samråd U om hjemløse
26. januar kl. 12.15-13.15.
8-9 minutter
Folketinget
Det talte ord gælder
Samrådsspørgsmål U:
”Ministeren bedes redegøre for, hvordan hun konkret agter at
nedbringe antallet af hjemløse i Danmark, og hvordan hun konkret
vil forebygge, at antallet af hjemløse stiger, som hun udtrykker en
ambition om i Politiken den 16. december 2016 i artiklen ”Mai
Mercado vil have færre hjemløse - men for færre midler”.
Spørgsmålet stilles i lyset af, at regeringen bl.a. har indført
kontanthjælpsloftet og 225 timers reglen og generelt har ført en
økonomisk politik, som ifølge sociale organisationer,
boligforeninger og hjemløseorganisationer vil forhøje risikoen for,
at flere bliver hjemløse.”
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 233: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 26/1-17 om antallet af hjemløse i Danmark, til børne- og socialministeren
Tak for invitationen til samrådet her i dag.
Jeg er blevet bedt om at redegøre for, hvordan jeg konkret vil
nedbringe antallet af hjemløse i Danmark. Derudover er jeg blevet
bedt om at redegøre for, hvordan jeg konkret vil forebygge, at
antallet af hjemløse stiger.
Jeg vil starte med at sige, at hjemløshed først og fremmest er en
rigtig trist situation for hver enkelt borger, der mister fodfæstet, og
ikke kan sikre eller fastholde et liv i egen bolig.
Derudover er det en alvorlig samfundsmæssig problemstilling, og
jeg mener faktisk ikke, at et velhavende samfund som Danmark
kan være tjent med, at der er mennesker, der ikke ved, hvor eller
hvordan de skal tilbringe natten.
Et samfund skal kendes på, hvordan det behandler sine udsatte
borgere. Sådan sagde den konservative socialminister, Palle
Simonsen, og det er en stor inspiration i min tilgang til
socialpolitikken.
Hjemløshed er således en problemstilling, som jeg tager meget
alvorligt, og en indsats som regeringen prioriterer. At jeg vil have
færre hjemløse for færre midler, som det er beskrevet i Politiken,
1
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 233: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 26/1-17 om antallet af hjemløse i Danmark, til børne- og socialministeren
og som der også henvises til i samrådsspørgsmålet, er direkte
forkert.
Alle partierne bag satspuljen har i forbindelse med efterårets
forhandlinger sammen besluttet at omprioritere særtilskuddet til
Københavns Kommune. Beslutningen er truffet på baggrund af en
vurdering af, at midlerne kunne anvendes mere effektivt på anden
vis. Spørger var også med i den beslutning..
Min holdning er derfor ikke, at der skal bruges færre midler på
hjemløse. Nej, jeg synes sådan set at der skal bruges flere penge
på hjemløse, og at vi skal gøre mere. Derfor vil jeg også
fremlægge en handlingsplan for færre hjemløse til efteråret.
Det vil jeg vende tilbage til.
Først vil jeg dog gerne bruge lidt tid på at tale om den udfordring,
som vi som samfund står over for, når det kommer til indsatsen
mod hjemløshed.
I Danmark har vi igennem de senere år desværre oplevet en
stigning i antallet af hjemløse. Især har vi oplevet en stigning i
antallet af unge hjemløse – og den udvikling udgør efter min
mening en af de helt store udfordringer på området.
2
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 233: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 26/1-17 om antallet af hjemløse i Danmark, til børne- og socialministeren
Samtidig er det vigtigt at holde sig for øje, at hjemløshed for langt
de flestes vedkommende handler om mere og andet end at stå
uden bolig. Fire ud af fem hjemløse har enten et misbrug, en
psykisk lidelse eller begge dele. Og ofte står de med udfordringer i
forhold til sygdom, manglende netværk, kriminalitet - for bare at
nævne nogle.
Derfor synes jeg, at vi rammer ved siden af, hvis vi bruger tiden på
at diskutere niveauet for de økonomiske ydelser i forhold til
hjemløshed. Det er en helt anden tilgang, der vil gøre en varig
forskel: Vi skal have ambitioner på alles vegne, og vi skal stå klar
med en social støtte, der hjælper mennesker videre.
Vejen til et selvstændigt og godt liv - hvor man er med i
fællesskabet, og hvor man tager ansvar for sig selv og sine
nærmeste - går gennem uddannelse og beskæftigelse. Vi spiller
fallit som velfærdssamfund, hvis vi ikke holder fast i, at et stærkt
socialt sikkerhedsnet går hånd i hånd med det personlige ansvar
for at forsørge sig selv og sin familie, hvis man kan.
Når det er sagt, er det klart, at det ikke er økonomiske
incitamenter, der her og nu ændrer livet for en hjemløs. Det er
først og fremmest sociale indsatser, der hjælper dem til en mere
tryg og stabil tilværelse.
3
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 233: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 26/1-17 om antallet af hjemløse i Danmark, til børne- og socialministeren
Her har vi et stærkt fundament at bygge videre på. Vi ved, at ni
ud af ti kan hjælpes med
housing-first-tilgangen,
som først blev
afprøvet i forbindelse med Hjemløsestrategien og siden er blevet
udbredt og forankret i kommunerne i forbindelse med løbende
aftaler om satspuljen.
Udgangspunktet er, at en stabil boligsituation er forudsætningen
for at kunne give rum til at tackle andre sociale problemer. De to
nøgleelementer i tilgangen er derfor et tilbud om en bolig
kombineret med en individuel og helhedsorienteret social og
praktisk støtte med udgangspunkt i borgerens behov. Her har
kommunerne tre vidensbaserede bostøttemetoder, som de kan
arbejde efter, og som er forskellige i forhold til støttens omfang,
organisering og varighed. Derfor er der god mulighed for at give
den enkelte borger den støtte, som der er behov for.
Det er en tilgang, som, vi ved, virker. Erfaringerne fra
Hjemløsestrategien viste, at kombinationen af egen bolig og en af
de tre bostøttemetoder hjælper ni ud af ti borgere med at
fastholde egen bolig. Derudover viser evalueringen af
implementerings- og forankringsprojektet på hjemløseområdet,
der netop er offentliggjort tidligere på måneden, at kommunerne
synes, at det er en god tilgang at arbejde ud fra. De omfattede
4
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 233: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 26/1-17 om antallet af hjemløse i Danmark, til børne- og socialministeren
borgere har også en positiv opfattelse af både boligløsning og den
støtte, som gives. Derfor har fokus igennem de senere år været
på at videreudvikle og udbrede indsatsen, så endnu flere får gavn
af den.
En af de centrale udfordringer i forhold til Housing First er at
skaffe nok boliger, der er egnede til den enkelte borgers behov, og
som er til at betale. Det er et problem, som regeringen er meget
opmærksom på, og arbejdet med at se på, hvordan vi gør det
lettere at skaffe små, billige boliger, er i gang. Derudover vil
regeringen, som det også fremgår af regeringsgrundlaget, drøfte
videre tiltag med kommunerne.
Men samtidig kan indsatsen for hjemløse forbedres. Der er
grupper, der ikke i dag får tilstrækkelig hjælp og støtte af de
eksisterende indsatser.
Vi skal vide mere om, hvordan vi forebygger og afhjælper
hjemløshed blandt unge udsatte, som ofte lever under den sociale
radar alt for længe. Vi har også brug for mere viden om, hvordan
vi hjælper de allermest udsatte hjemløse, der har levet et hårdt liv
på gaden i mange år, til en stabil og værdig tilværelse.
Og vi skal blive bedre til at åbne samfundets fællesskaber – så vi
alle kan være del af noget større. Vi kan og skal altså gøre det
5
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 233: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 26/1-17 om antallet af hjemløse i Danmark, til børne- og socialministeren
bedre. Og det er derfor, at vi skal løfte indsatsen. Og det vil
regeringen gøre med en ny handlingsplan til bekæmpelse af
hjemløshed.
For mig er det magtpåliggende, at den kommende handlingsplan
leverer brugbare løsninger, der gør en forskel for hjemløse i
Danmark. Her skal alle gode kræfter i spil. Derfor vil jeg tale med
aktørerne på området og høre borgere og medarbejdere om hvad,
vi kan gøre bedre.
Det er en proces, som jeg lægger meget vægt på, og som jeg
derfor heller ikke vil foregribe ved at sidde her i dag og fremlægge
konkrete initiativer.
Jeg har inviteret aktører på området til et indledende dialogmøde.
Det drejer sig bl.a. om SAND – de hjemløses landsforening,
repræsentanter for herberger og forsorgshjem, organisationer, der
driver sociale tilbud for hjemløse, eller laver opsøgende arbejde
på gadeplan samt repræsentanter for kommunerne. Her vil jeg
høre om, hvad de ser som de vigtigste udfordringer på
hjemløseområdet, og hvad de gerne ser i en kommende
handlingsplan.
6
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 233: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 26/1-17 om antallet af hjemløse i Danmark, til børne- og socialministeren
Jeg vil også lægge vægt på at få input fra hjemløse borgere, og
de personer, som arbejder med hjemløse til hverdag.
Jeg ser frem til at blive klogere på, hvad vi kan gøre bedre, og til
mange og gode diskussioner om hjemløseindsatsen. Min indgang
til arbejdet er, at der skal være færre hjemløse! Og jeg glæder mig
til at fremlægge et oplæg til en handlingsplan, som kan bidrage til,
at vi opnår netop det.
Tak for ordet.
7