Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del
Offentligt
1720748_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2017 - 301
Doknr.
447196
Dato
08-02-2017
Folketingets Social-, Indenrigs og Børneudvalg har d. 13. januar 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 205 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karin Nødgaard (DF).
Spørgsmål nr. 205:
”Ministeren bedes redegøre for, om det er muligt/lovligt at pålægge de organisationer,
som uddeler julehjælp, at registrere modtagere af julehjælp med henblik på at sikre, at
visse borgere ikke ansøger om og modtager julehjælp flere gange samme år.
Spørgsmålet stilles på baggrund af samrådet den 12. januar 2017 om stigningen i
antallet af ansøgninger om julehjælp, jf. SOU alm. del – spørgsmål R og Q.”
Svar:
Jeg er meget optaget af, at vi stiller krav om dokumentation, der giver mening. Det
handler om at finde den rette balance, så vi ikke pålægger de frivillige sociale organi-
sationer unødige krav, men samtidig får viden, der synliggør og viser effekten af det
arbejde, organisationerne udfører.
Der stilles i dag en række grundlæggende dokumentationskrav til de organisationer,
der modtager tilskud til julehjælp fra ansøgningspuljen ’Støtte til landsdækkende, frivil-
lige sociale foreningers uddeling af julehjælp’, som udmøntes af Socialstyrelsen. Som
noget nyt er der krav om, at organisationerne, der modtager støtte fra denne pulje,
skal optælle antallet af modtagere fordelt på, om der er børn i familien. Dertil kommer,
at det er i organisationernes egen interesse, at hjælpen går til de familier, der har
størst behov, og at hjælpen ikke udnyttes på andres bekostning.
Jeg har derfor ikke planer om at pålægge organisationerne, der uddeler julehjælp, en
generel individbaseret registrering af alle, der modtager julehjælp.
Med venlig hilsen
Mai Mercado