Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 33 92 93 00
Sagsnr.
2016-9770
Doknr.
440222
Dato
09-01-2017
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 20. december 2016 stillet føl-
gende spørgsmål nr. 177 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn Sørensen (EL).
Spørgsmål nr. 177:
”Ministeren bedes oplyse den byrdefordelingsmæssige virkning af at øge udlignings-
procenten i landsudligningen 88 pct. I sit svar bedes ministeren:
Antage at hovedstadsudligningen afskaffes,
Antage at udligningsprocenten for udligning af strukturelt underskud sættes
ned proportionalt til stigningen i landsudligningsprocenten,
Inkludere virkning af indfasningen af de nye refusionssatser og ændring i be-
skæftigelsestilskuddet.
Oplyse effekten i år 1-4 efter omlægningen (baseret på seneste økonomiske
prognose og de vedtagne udgiftslofter for kommuner).
Ministeren bedes endvidere oplyse, hvor stor en del af bloktilskuddet der herefter for-
deles gennem udligningsordningen, og hvor meget der fordeles efter indbyggertal.”
Svar:
Der henvises til bilag 3 i besvarelsen af spørgsmål nr. 176.
Beregningen i bilag 3 viser et regneeksempel hvor:
Udligningsniveauet i landsudligningen er forhøjet fra 61 pct. til 88 pct.
Hovedstadsudligningen er afskaffet.
Udligningsprocenten for ordningen for kommuner med højt strukturelt under-
skud er nedsat fra 32 pct. til 5 pct.
Som forudsat i spørgsmål nr. 176, indgår desuden rent beregningsteknisk en ekstra
finansiering af kommunerne på 10,5 mia.kr. som en forhøjelse af bloktilskuddet, der
ellers ikke vil være stort nok til at finansiere den forhøjede udligning. Det er som frem-
hævet i dette svar ikke et realistisk scenarium.
Beregningen vedrører året 2017, dvs. med de refusionsregler, der er gældende for
dette år. Refusionsomlægningen blev indført med virkning fra 2016, og de nye regler
er således gældende i 2017.
I vedlagte bilag 1 er vist de for 2017 opgjorte byrdefordelingsmæssige konsekvenser
af refusionsomlægningen efter initiale udligningstilpasninger, der har ligget til grund for
det udmeldte tilskud pr. 1. juli 2016 som midlertidig kompensation for konsekvenser af
refusionsomlægningen i 2017. Endvidere fremgår virkningen i 2017 efter den midlerti-
dige kompenstionsordning.
Beregninger af virkningen af indfasningen af de nye refusionsregler over de kommen-
de år indgår som led i Finansieringsudvalgets aktuelle arbejde, som pågår frem til