Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 33 92 93 00
Sagsnr.
2016-9770
Doknr.
440217
Dato
09-01-2017
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 20. december 2016 stillet føl-
gende spørgsmål nr. 176 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn Sørensen (EL).
Spørgsmål nr. 176:
”Ministeren bedes oplyse den byrdefordelingsmæssige virkning af at øge landsudlig-
ningsprocenten til hhv. 70, 80 og 88 pct. I sit svar bedes ministeren forudsætte, at
hovedstadsudligningsprocenten reduceres proportionalt, samt at udligningsprocenten
for udligning af strukturelt underskud ligeledes reduceres proportionalt.
Eventuel manglende finansiering til omlægningen bedes antaget at komme fra
staten.”
Svar:
Det skal indledningsvist bemærkes, at i det gældende tilskuds- og udligningssystem
finansieres hovedparten af landsudligningen og hele udligningstilskuddet til kommuner
med højt strukturelt underskud af det kommunale bloktilskud. Eksempelvis udgør blok-
tilskuddet for 2017 i alt 64,7 mia. kr. Heraf går 51,4 mia. kr. til finansiering af landsud-
ligningen og 6,2 mia. kr. til finansiering af ordningen til kommuner med højt strukturelt
underskud. De resterende ca. 7,1 mia. kr. fordeles efter indbyggertal.
Hvis udligningsprocenten i landsudligningen, som forudsat i spørgsmålet, forhøjes fra
de nuværende 61 pct. til hhv. 70, 80 og 88 pct., vil finansieringsbehovet til landsudlig-
ningen blive større. Med udligningsprocenter i landsudligningen på hhv. 80 og 88 pct.
vil finansieringsbehovet også overstige bloktilskuddets størrelse.
Det er forudsat i spørgsmålet, at den manglende finansiering til et forhøjet udlignings-
tilskud via landsudligningen kommer fra staten. Det er på den baggrund i de vedlagte
regneeksempler beregningsteknisk forudsat, at bloktilskuddet forhøjes, så det bliver
stort nok til at finansiere landsudligningen ved de forudsatte udligningsprocenter. I
eksemplet med et udligningsniveau på 80 pct. betyder det, at bloktilskuddet er forhøjet
med ca. 5,3 mia. kr. og i eksemplet med et udligningsniveau på 88 pct. med ca. 10,5
mia. kr.
Det skal understreges, at det skal betragtes som rent beregningstekniske forudsæt-
ninger. I praksis fastsættes bloktilskuddet årligt med henblik på at sikre, at kommuner-
ne under ét har finansiering til de aftalte udgiftsrammer. De forudsatte forhøjelser af
bloktilskuddet kan således ikke betragtes som realistiske scenarier.
Det er ligeledes forudsat i spørgsmålet, at udligningsniveauet i ordningen for kommu-
ner med højt strukturelt underskud og i hovedstadsudligningen nedsættes svarende til
den forudsatte forhøjelse i landsudligningen. I eksemplet med et udligningsniveau i
landsudligningen på 88 pct. indebærer det, at der ikke sker nogen udligning via ho-
vedstadsudligningsordningen.