Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del
Offentligt
1710611_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Sagsnr.
2016 - 9733
Doknr.
439562
Dato
13-01-2017
Folketingets Social- Indenrigs- og Børneudvalg har d. 16. december 2016 stillet føl-
gende spørgsmål nr. 171 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed besva-
res. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karin Nødgaard (DF).
Spørgsmål nr. 171:
”Ministeren bedes redegøre for, om det er korrekt, at hvis en hjemløs person, der er
registreret som hjemmehørende i en anden kommune end København, benytter sig af
sociale tilbud til hjemløse og herbergspladser i Københavns kommune, så vil den
hjemløse persons hjemkommune skulle bidrage til at dække de udgifter, som Køben-
havns kommune har haft ift. den pågældende hjemløse person. Ministeren bedes
uddybende redegøre for regelsættet på dette område. Spørgsmålet stilles på bag-
grund af samrådet den 15. december 2016 om konsekvenserne af at afskaffe særtil-
skuddene til Københavns kommune ift. hjemløseindsatsen, jf. SOU alm. del – sam-
rådsspørgsmål P.”
Svar:
Reglerne om, hvilken kommune der skal yde og finansiere hjælp efter den sociale
lovgivning, er fastsat i kapitel 3 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område.
Hvis en hjemløs person, der hidtil har haft opholdskommune i en anden kommune end
København, benytter sig af sociale tilbud til hjemløse og herbergspladser i Køben-
havns Kommune, der er omfattet af § 110 i lov om social service, vil den hjemløse
persons hidtidige opholdskommune skulle bidrage til at dække de udgifter til hjælp
efter den sociale lovgivning, som Københavns Kommune har haft i forhold til den på-
gældende hjemløse person.
I det nedenstående redegøres der for reglerne om opholdskommune, herunder for
hjælp efter lov om social service samt for øvrige ydelser som eksempelvis kontant-
hjælp eller førtidspension.
Opholdskommune
Udgangspunktet i lovens § 9, stk. 1 er, at opholdskommunen har pligt til at yde hjælp.
En persons opholdskommune er efter lovens § 9, stk. 2, den kommune, hvor borgeren
bor eller sædvanligvis opholder sig.
Spørgsmålet om hjemløses opholdskommune er nærmere belyst i punkt 264 i vejled-
ning om retssikkerhed og administration på det sociale område. Heri er anført:
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 171: Spm. om det er korrekt, at hvis en hjemløs person, der er registreret som hjemmehørende i en anden kommune end København, benytter sig af sociale tilbud til hjemløse og herbergspladser i Københavns kommune, så vil den hjemløse persons hjemkommune skulle bidrage til at dække de udgifter, som Københavns kommune har haft ift. den pågældende hjemløse person, til børne-og socialministeren
1710611_0002.png
Ved afgørelse af hvilken kommune, der er opholdskommune, kan der lægges vægt på flere
momenter. Det kan ikke angives udtømmende, hvad der kan lægges vægt på. Folkeregistertil-
meldingen er et vigtigt moment, men de faktiske forhold vejer tungere. Dette gælder særligt i
forhold til hjemløse. Et væsentligt moment er personens egne oplysninger, ikke mindst om hvor
den pågældende har været, og hvor den pågældende har mest lyst til at opholde sig. Der kan
også lægges vægt på, hvor en person senest har været i kontakt med offentlige myndigheder
for at få hjælp eller få udbetalt ydelser.
Man skal være opmærksom på, at alle personer altid har en opholdskommune, og at der derfor
ikke kan stilles minimumskrav til den tilknytning en person skal have til en kommune, for at
kommunen kan anses for opholdskommune. Fastlæggelsen af, hvilken kommune der er op-
holdskommune, kræver ofte, at der foretages en vurdering af en persons tilknytning til flere
kommuner, for at fastslå hvilken kommune der er nærmest til at anse for at være personens
opholdskommune.”
Som det fremgår ovenfor, vil bopælsregistreringen i CPR således være et vigtigt mo-
ment i afgørelsen af, hvilken kommune der er eller i en periode har været en persons
opholdskommune, men de faktiske forhold vejer tungere, hvis disse ikke svarer til
registreringen.
Handle- og betalingskommune for hjælp efter lov om social service
Særligt for borgere, der har fået ophold i en af en række nærmere angivne boformer
m.v. i en anden kommune ved medvirken enten fra den oprindelige opholdskommu-
nen eller fra anden offentlig myndighed, gælder imidlertid efter lovens § 9, stk. 7, at
den oprindelige opholdskommune fortsat vil være handlekommune for borgeren med
hensyn til hjælp efter lov om social service, dvs. den kommune, der skal træffe afgø-
relse om og levere hjælp efter loven. Det gælder bl.a. ved ophold i herberger og lig-
nende boformer efter § 110 i lov om social service, hvor lederen har truffet afgørelse
om optagelse enten på baggrund af borgerens egen henvendelse eller efter henvis-
ning fra offentlige myndigheder.
Hvis en borger, der hidtil har haft opholdskommune i en anden kommune, får ophold i
et socialt tilbud for hjemløse omfattet af § 110 i lov om social service i Københavns
Kommune, vil det således fortsat være den oprindelige opholdskommune, der skal
yde og finansiere hjælp til borgeren efter lov om social service.
Det bemærkes hertil, at det i § 177 i lov om social service er fastsat, at staten refunde-
rer 50 pct. af kommunens udgifter til herberger og lignende boformer efter § 110 i lov
om social service, herunder udgifter til bistands-, støtte-, beskæftigelses- og aktivitets-
tilbud mv. i forbindelse med boformen.
Betalingskommune for visse andre ydelser (mellemkommunal refusion)
For visse ydelser efter anden lovgivning end lov om social service gælder herudover,
at den tidligere opholdskommune er betalingskommune. Det gælder eksempelvis kon-
tanthjælp og førtidspension.
I § 9 c, stk. 2, jf. stk. 1, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område
er det fastsat, at opholdskommunen i samme situationer som er omfattet af § 9, stk. 7,
har ret til at få dækket sin andel af udgifterne efter lov om aktiv socialpolitik, lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats, lov om individuel boligstøtte, § 52, stk. 1, i lov om social
pension og § 50, stk. 1, i lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension af den tidligere opholdskommune.
Hvis en person, der hidtil har haft opholdskommune i en anden kommune, får ophold i
et socialt tilbud for hjemløse omfattet af § 110 i lov om social service i Københavns
Kommune, vil det således være den tidligere opholdskommune, der i sidste ende skal
finansiere de udgifter, Københavns Kommune måtte have vedrørende hjælp til den
pågældende efter de regler, der er nævnt i § 9 c, stk. 1, i lov om retssikkerhed og ad-
2
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 171: Spm. om det er korrekt, at hvis en hjemløs person, der er registreret som hjemmehørende i en anden kommune end København, benytter sig af sociale tilbud til hjemløse og herbergspladser i Københavns kommune, så vil den hjemløse persons hjemkommune skulle bidrage til at dække de udgifter, som Københavns kommune har haft ift. den pågældende hjemløse person, til børne-og socialministeren
1710611_0003.png
ministration på det sociale område, herunder de nævnte pensionsbestemmelser og
lov om aktiv socialpolitik.
Sammenfatning
Hvis en hjemløs person, der hidtil har haft opholdskommune i en anden kommune end
København, benytter sig af sociale tilbud til hjemløse og herbergspladser i Køben-
havns Kommune, der er omfattet af § 110 i lov om social service, er det således kor-
rekt, at den hjemløse persons hidtidige opholdskommune vil skulle bidrage til at dæk-
ke de udgifter til hjælp efter den sociale lovgivning, som Københavns Kommune har
haft i forhold til den pågældende hjemløse person.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
3