Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del
Offentligt
1691257_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Dato: 23-11-2016
Enhed: Sundhedsøkonomi
Sagsbeh.: DEPMNH
Sagsnr.: 1609410
Dok. nr.: 225199
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har den 7. oktober 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 17 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn Sørensen (EL).
Spørgsmål nr. 17:
”Vil ministeren redegøre for, hvad baggrunden er for, at Region Midtjylland, Region
Syddanmark og Region Sjælland har valgt at bruge en OPP-model til at løse byggebe-
hovet ifm. med regionernes nye sygehuse?
Spørgsmålet ønskes besvaret inden besvarelsen af SOU alm. del - samrådsspm. H-K.”
Svar:
Sundheds- og Ældreministeriet har bedt Region Midtjylland, Region Syddanmark og
Region Sjælland bidrage til svaret.
I økonomiaftalerne med Danske Regioner er der siden 2012 blevet afsat en pulje til
deponeringsfritagelse.
Puljerne, der har ligget i niveauet 300-400 mio. kr. årligt, har muliggjort, at regioner-
ne efter ansøgning kan fritages for den deponeringsforpligtelse, der ellers typisk vil
indtræde, hvis en region vælger en OPP-konstruktion i stedet for at etablere et pro-
jekt med regionen som bygherre.
Med puljerne har skiftende regeringer og Danske Regioner dermed – inden for de
fastlagte puljerammer – gjort OPP-projekterne finansielt mere fordelagtige med det
sigte at fremme fagligt begrundede offentligt-private partnerskaber (OPP), og har
samtidig muliggjort en samlet set øget anlægsaktivitet udover de regionale anlægs-
rammer, der også aftales i økonomiaftalerne.
OPP-projekterne i de tre regioner, som spørgsmålet omhandler, er alle omfattet af
hel eller delvis deponeringsfritagelse fra deponeringsfritagelsespuljerne.
Det er op til regionerne som byg- og driftsherrer i hvert enkelt tilfælde at vurdere, om
det ud fra kvalitetsmæssige, totaløkonomiske og evt. øvrige relevante hensyn vil væ-
re hensigtsmæssigt at anvende en OPP-konstruktion.
Region Midtjylland oplyser, at OPP-modellen er valgt ud fra både faglige og drifts- og
anlægsøkonomiske hensyn, idet regionen herunder bemærker, at alternativet til OPP-
modellen ville have været at udskyde projektet, og at der samtidig var en interesse og
mulighed i markedet for at indgå i en offentlig-privat samarbejdskonstellation.
Region Syddanmark oplyser, at OPP-modellen blev valgt, fordi den gav mulighed for
at fremrykke etablering af nye moderne fysiske rammer til psykiatriske patienter i
Trekantsområdet.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 17: Spm. om at redegøre for, hvad baggrunden er for, at Region Midtjylland, Region Syddanmark og Region Sjælland har valgt at bruge en OPP-model til at løse byggebehovet ifm. med regionernes nye sygehuse, til sundheds- og ældreministeren
Region Sjælland oplyser, at OPP-formen og puljen til deponeringsfritagelse har givet
regionen de nødvendige likviditetsmæssige forudsætninger for i højere grad end el-
lers at realisere regionens sygehusplan 2020. Regionen understreger dog også, at
man ønsker et tæt samarbejde mellem regionen og private virksomheder i forlængel-
se af regionens politik for offentligt-privat samarbejde. Gennem anvendelse af offent-
ligt-privat samarbejde og offentlig-privat innovation arbejder regionen for at udvikle
innovative løsninger, som kan øge sygehusenes produktivitet og forbedre kvaliteten
og patientsikkerheden. Det er desuden regionens opfattelse, at private partnere har
mulighed for at kombinere sygehusbyggerier med andre faciliteter, og at de dermed
kan opnå stordriftsfordele, som regionen ikke selv vil kunne udnytte.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
/
Martin Nyrop Holgersen
Side 2