Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del
Offentligt
1710597_0001.png
Folketinget
Social-, Indenrigs- og Børneudvalget
Christiansborg
1240 København K
Lovafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
12. januar 2017
Forvaltningsretskontoret
Rasmus Hjalte Niess Bak
2016-0032/36-0036
2168241
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 169 (Alm. del), som Folketin-
gets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har stillet til justitsministeren den
16. december 2016. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Carsten Kudsk
(DF).
Søren Pape Poulsen
/
Caroline Østergaard Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 169: MFU spm. om, hvorvidt det er i overensstemmelse med hhv. offentlighedsloven og forvaltningslovens regler om ytringsfrihed og tavshedspligt, hvis en kommune udarbejder interne regler omhandlende ansattes og frivilliges ret til at udtale sig (om forholdene på arbejdspladsen), til justitsministeren
Spørgsmål nr. 169 (Alm. del) fra Folketingets Social-, Indenrigs- og
Børneudvalg:
”Ministeren bedes redegøre for, hvorvidt det er i overens-
stemmelse med hhv. offentlighedsloven og forvaltningslovens
regler om ytringsfrihed og tavshedspligt, hvis en kommune ud-
arbejder interne regler omhandlende ansattes og frivilliges ret
til at udtale sig (om forholdene på arbejdspladsen)”
Svar:
1.
Som anført i den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 168 (Alm. del)
er rammerne for offentligt ansattes ytringsfrihed nærmere beskrevet i
Justitsministeriets vejledning om offentligt ansattes ytringsfrihed fra okto-
ber 2016.
Det fremgår af vejledningen, at man som offentlig ansat har en udstrakt
ytringsfrihed. Det betyder, at man på egne vegne kan deltage i den offent-
lige debat og fremsætte personlige meninger og synspunkter. Det gælder
også emner, der vedrører ens eget arbejdsområde.
2.
Som fremhævet i vejledningen gælder beskyttelsen af offentligt ansattes
ytringsfrihed kun, når man som offentligt ansat ytrer sig på egne vegne.
Det betyder, at ledelsen på en offentlig arbejdsplads kan fastsætte regler
for, hvem der må udtale sig på myndighedens vegne. Ledelsen kan også
fastsætte retningslinjer for indholdet af udtalelser, der fremsættes på myn-
dighedens vegne.
Ledelsen kan derimod ikke kræve, at man først skal indhente en tilladelse
til at fremføre en påtænkt ytring, når man ytrer sig på egne vegne. Der kan
heller ikke stilles krav om, at man skal orientere ledelsen om ytringer, der
fremsættes på egne vegne.
3.
Som det tillige fremgår af vejledningen, er offentligt ansattes ret til at
ytre sig dog underlagt visse begrænsninger, også når de udtaler sig på egne
vegne. Sådanne begrænsninger følger bl.a. af, at offentligt ansatte har
tavshedspligt om fortrolige oplysninger, som de får kendskab gennem de-
res arbejde.
Offentligt ansatte må endvidere ligesom andre borgere ikke komme med
freds- og ærekrænkende udtalelser. Offentligt ansatte må heller ikke udtale
2
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 169: MFU spm. om, hvorvidt det er i overensstemmelse med hhv. offentlighedsloven og forvaltningslovens regler om ytringsfrihed og tavshedspligt, hvis en kommune udarbejder interne regler omhandlende ansattes og frivilliges ret til at udtale sig (om forholdene på arbejdspladsen), til justitsministeren
sig i en urimelig grov form om deres arbejdsplads. Herudover må offent-
ligt ansatte ikke fremsætte åbenbart urigtige oplysninger om væsentlige
forhold inden for deres eget arbejdsområde.
Det er understreget i vejledningen, at en offentlig arbejdsgiver ikke kan
pålægge offentligt ansatte andre begrænsninger i deres ytringsfrihed end
dem, der er beskrevet i vejledningen. Der kan således f.eks. ikke under
henvisning til en loyalitetsforpligtelse mellem en ansat og dennes arbejds-
plads pålægges den ansatte yderligere begrænsninger i ytringsfriheden.
3