Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del
Offentligt
1704762_0001.png
Børne- og socialminister Mai Mercados talepapir
Anledning
Samråd P om omprioritering af særtilskud
til Københavns Kommune
15. december 2016 kl. 12-13.30
15 min.
Folketinget
Dato / tid
Talens varighed
Sted
Det talte ord gælder
Samrådsspørgsmål P:
Ministeren bedes redegøre for, hvad konsekvenserne vil være af,
at ministeren har valgt at afskaffe de 2 (hidtil faste) tilskud
”Særtilskud til Københavns Kommune” og ”Københavns
Kommunes sociale indsats overfor stofmisbrugere”, særligt med
fokus på konsekvenserne for hjemløseindsatsen. Derudover
bedes ministeren redegøre for, hvorfor hun mener, at det var
nødvendigt at tilbageføre pengene i de to tilskud til satspuljen, og
hvad den oprindelige begrundelse for tilskuddenes indførsel var.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 163: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 15/12-16 om konsekvenserne af at afskaffe København kommunes særtilskud ift. indsatsen over for bl.a. hjemløse, til børne- og socialministeren
1704762_0002.png
[Indledning]
Som det nok er de fleste bekendt, så er det her mit første samråd
på denne side af bordet i Socialudvalget – jeg har haft min ilddåb i
samråd i Børne- og Ungeudvalget. Jeg er rigtig glad for nu også at
få muligheden for også at komme i dialog med jer, og jeg vil gerne
benytte lejligheden til at invitere til et bredt samarbejde om
socialpolitikken.
Jeg er blevet bedt om at redegøre for overvejelserne bag
omprioriteringen af de to særtilskud til Københavns Kommune og
konsekvenserne heraf - med særligt fokus på hjemløseindsatsen i
Københavns Kommune.
Omprioriteringen indgår som en del af den samlede
satspuljeaftale for 2017, som et bredt flertal i Folketinget står bag.
Derfor vil jeg gerne indlede besvarelsen af samrådsspørgsmålet
med at knytte nogle ord til den samlede aftale, da jeg mener, at
omprioriteringen skal ses i lyset af aftalens samlede helhed.
[Satspuljeaftalen for 2017]
Det er selvfølgelig lidt specielt, at flere af de tilstedeværende
formentlig kender aftalen bedre, end jeg selv gør. For da
satspuljeaftalen blev forhandlet, gik jeg hjemme på barsel.
1
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 163: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 15/12-16 om konsekvenserne af at afskaffe København kommunes særtilskud ift. indsatsen over for bl.a. hjemløse, til børne- og socialministeren
1704762_0003.png
Men det er min vurdering, at jeg har arvet en rigtig god aftale. En
aftale som jeg tror på, kommer til at gøre en forskel for alle
udsatte grupper. Og det er en aftale, der hjælper udsatte
mennesker bredt set – hvad enten vi taler om hjemløse,
mennesker med et misbrug, mennesker med psykiske lidelser,
borgere på botilbud, udsatte grønlændere, kvinder og mænd
udsat for vold i nære relationer, eller sårbare børn og unge. Og
det gælder mennesker i
hele
landet.
Jeg glæder mig også over, at næsten alle Folketingets partier står
sammen om at udmønte de 943 mio. kr. fra årets satspuljeaftale
over de næste fire år til at færre skal være socialt udsatte.
I årets satspuljeaftale går næsten en kvart milliard over de næste
fire år til det nye Udviklings- og investeringsprogram. Det
repræsenterer et stærkt og ambitiøst fokus på metodeudvikling, så
vi får flere indsatser baseret på solid viden, der kan gøre en reel
forskel for udsatte borgere i hele landet. Og det er en ny tilgang til
at få de gode indsatser udbredt til flere kommuner og dermed flere
borgere.
Vi har også afsat en ramme på 237 mio. kr. til at styrke tidlige og
forebyggende indsatser for børn og unge. Og vi har afsat lidt over
2
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 163: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 15/12-16 om konsekvenserne af at afskaffe København kommunes særtilskud ift. indsatsen over for bl.a. hjemløse, til børne- og socialministeren
1704762_0004.png
65 mio. kr. på voldsområdet, hvor vi vil udbrede ambulante
behandlingstilbud og oprette en national enhed.
[Omprioriteringen af særtilskud]
Satspuljekredsen bør løbende have fokus på, om pengene fra
satspuljen bruges på den rigtige måde og til de rigtige indsatser.
Det ansvar har vi også taget på os i år. Det er - og skal være - en
helt normal del af den politiske proces, at satspuljepartierne
omprioriterer midler. At vi kanaliserer midlerne derhen, hvor vi
politisk mener, at de vil gøre mest gavn.
Det er aftalen for 2017 udtryk for, når vi blandt andet har
omprioriteret to særtilskud, der har været givet til Københavns
Kommune. De to varige særtilskud er givet i henholdsvis 1995 og
2002. Særtilskuddene stammer dermed fra en tid, hvor
Københavns Kommunes økonomi var en helt anden. København
var i starten af 90’erne i en anden økonomisk situation, og
økonomien er i dag forbedret betragteligt, siden særtilskuddene
blev oprettet. Københavns Kommune har for eksempel i dag en
likviditet, der er ca. 15.000 kr. pr. indbygger. Det er dobbelt så
meget som landsgennemsnittet.
Og det er på den baggrund, at satspuljepartierne har valgt at tage
stilling til, hvor de 58 mio. kr. kan gøre mest gavn. Den situation,
3
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 163: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 15/12-16 om konsekvenserne af at afskaffe København kommunes særtilskud ift. indsatsen over for bl.a. hjemløse, til børne- og socialministeren
1704762_0005.png
der lå til grund for tilskuddenes oprettelse, er ikke længere til
stede.
[Københavns Kommunes sociale indsats]
Jeg synes, det er helt legitimt at fremføre, at når Københavns
Kommune har en stor gruppe af socialt udsatte borgere, så er det
fair, at kommunen også kompenseres for det. Og det bliver de
også.
Her vil jeg nemlig gerne minde om, at den kommunale udligning er
opbygget på den måde, at den netop tager højde for de sociale
forskelle, der er kommunerne imellem. Det betyder, at
Københavns Kommune via udligningen blandt andet får et tilskud,
der afspejler kommunens befolkningssammensætning – herunder
den store andel udsatte borgere.
I forlængelse heraf gælder det naturligvis også, at Københavns
Kommune har den samme forpligtelse over for udsatte borgere
som for eksempel hjemløse og misbrugere som alle andre
kommuner. Det ændrer omprioriteringen af satspuljemidlerne ikke
på.
Så for lige at slå det helt fast. Københavns Kommune kan i 2017,
hvis der er politisk flertal for det i Borgerrepræsentationen,
4
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 163: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 15/12-16 om konsekvenserne af at afskaffe København kommunes særtilskud ift. indsatsen over for bl.a. hjemløse, til børne- og socialministeren
1704762_0006.png
finansiere og prioritere alle de indsatser, der har været omfattet af
særtilskuddene tidligere. Og kunne i øvrigt have valgt at gøre det,
idet kommunen på et tidligt tidspunkt blev informeret om den
tidligere regeringens forslag til omprioritering. Og i den anledning
vil jeg blot minde om, at Københavns Kommune har budgetteret
med serviceudgifter for samlet 24 mia. kr. i 2016. Det er derfor
alene en lokalpolitisk beslutning og prioritering, om indsatserne
skal fortsætte.
[Hvor bor de socialt udsatte?]
I satspuljeaftalen for 2017 har vi valgt at prioritere indsatser, der
kommer de socialt udsatte til gavn i hele landet.
Når vi ser i statistikkerne for udsatte borgere, så er udviklingen
forskellig i kommunerne. Det gælder eksempelvis borgere i
alkoholbehandling, stofmisbrugsbehandling eller på herberger og
forsorgshjem. Overordnet set er antallet af disse borgere faldet en
smule i Københavns Kommune fra 2008 til 2013. Men i samme
periode er antallet steget uden for de større byer.
5