Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del
Offentligt
1708973_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
Sagsnr.
2016 - 9551
Doknr.
435391
Dato
09-01-2017
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har den 14. december 2016 stillet
følgende spørgsmål nr. 162 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som her-
med besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Merete Dea Larsen (DF).
Spørgsmål nr. 162:
”Ministeren bedes som opfølgning på daværende social- og indenrigsministers svar på
spørgsmål 1 og 2 (SOU alm. del) oplyse, om ministeren er enig i, at en gruppe by-
rådspolitikere, uden at have forelagt det for hverken byråd, udvalg eller andre dele af
det kommunale beslutningssystem, lovligt kan beordre forvaltningen til at udføre ar-
bejdsopgaver, som ikke er sags-forberedende, og vurderer ministeren, at det gør en
forskel, om borgmesteren er en del af denne gruppe?”
Svar:
Som jeg har redegjort for i mit svar på spørgsmål nr. 160 (SOU alm. del), kan jeg af
principielle grunde ikke udtale mig om lovligheden af den beskrevne konkrete situati-
on.
Jeg kan henholde mig til den generelle redegørelse i besvarelsen af spørgsmål nr. 1
og 2 (SOU alm. del) for den kommunale forvaltnings muligheder for at udføre opgaver
efter anmodning fra en gruppe medlemmer af kommunalbestyrelsen.
Som det fremgår af besvarelsen af spørgsmål nr. 2 (SOU alm. del), kan en gruppe af
kommunalbestyrelsesmedlemmer ikke – når der bortses fra bistand inden for de for
kommunen gældende rammer og visse opgaver til sikring af medlemmernes anven-
delse af deres initiativret som nævnt i besvarelsen af spørgsmålet – pålægge forvalt-
ningen at arbejde med en bestemt kommunal sag eller udføre bestemte arbejdsopga-
ver. Dette gælder, uanset om gruppen udgør et mindretal eller et flertal i kommunal-
bestyrelsen, og uanset om gruppen omfatter borgmesteren.
Det kan tilføjes, at borgmesteren som øverste daglige leder af forvaltningen, jf. § 31,
stk. 3, i lov om kommunernes styrelse, har visse ledelsesfunktioner i forhold til forvalt-
ningen. Borgmesteren har således over for kommunalbestyrelsen ansvar for, at de
formelle forhold vedrørende sagsekspeditionen er i orden, og kan udstede generelle
instrukser til forvaltningen i den henseende. I den forbindelse kan tilføjes, at hvis
borgmesteren f.eks. bliver opmærksom på mangler ved den kommunale administrati-
on, herunder eksempelvis vedrørende medarbejdernes kvalifikationer eller indretnin-
gen af administrationen, påhviler det borgmesteren at søge manglerne afhjulpet og
om fornødent indbringe spørgsmålet for økonomiudvalget, under hvis område admini-
strationens struktur og indretning hører, og om nødvendigt tillige for kommunalbesty-
relsen, med henblik på stillingtagen til, hvad der skal foretages for at afhjælpe mang-
lerne. Borgmesteren har imidlertid ikke i sin egenskab af øverste daglige leder af for-
valtningen nogen kompetence med hensyn til sagernes indhold og dermed heller ikke
instruktionsbeføjelser over for de ansatte i denne henseende. Grænsen mellem de
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 162: MFU spm. om ministeren er enig i, at en gruppe byrådspolitikere, uden at have forelagt det for hverken byråd, udvalg eller andre dele af det kommunale beslutningssystem, lovligt kan beordre forvaltningen til at udføre arbejdsopgaver, som ikke er sags-forberedende, til økonomi- og indenrigsministeren
1708973_0002.png
formelle forhold vedrørende sagsekspeditionen og egentlige indholdsmæssige forhold
i en sag vil ikke altid være skarp.
Med venlig hilsen
Simon Emil Ammitzbøll
2