Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 33 92 93 00
Sagsnr.
2016 - 9551
Doknr.
435391
Dato
09-01-2017
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har den 14. december 2016 stillet
følgende spørgsmål nr. 162 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som her-
med besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Merete Dea Larsen (DF).
Spørgsmål nr. 162:
”Ministeren bedes som opfølgning på daværende social- og indenrigsministers svar på
spørgsmål 1 og 2 (SOU alm. del) oplyse, om ministeren er enig i, at en gruppe by-
rådspolitikere, uden at have forelagt det for hverken byråd, udvalg eller andre dele af
det kommunale beslutningssystem, lovligt kan beordre forvaltningen til at udføre ar-
bejdsopgaver, som ikke er sags-forberedende, og vurderer ministeren, at det gør en
forskel, om borgmesteren er en del af denne gruppe?”
Svar:
Som jeg har redegjort for i mit svar på spørgsmål nr. 160 (SOU alm. del), kan jeg af
principielle grunde ikke udtale mig om lovligheden af den beskrevne konkrete situati-
on.
Jeg kan henholde mig til den generelle redegørelse i besvarelsen af spørgsmål nr. 1
og 2 (SOU alm. del) for den kommunale forvaltnings muligheder for at udføre opgaver
efter anmodning fra en gruppe medlemmer af kommunalbestyrelsen.
Som det fremgår af besvarelsen af spørgsmål nr. 2 (SOU alm. del), kan en gruppe af
kommunalbestyrelsesmedlemmer ikke – når der bortses fra bistand inden for de for
kommunen gældende rammer og visse opgaver til sikring af medlemmernes anven-
delse af deres initiativret som nævnt i besvarelsen af spørgsmålet – pålægge forvalt-
ningen at arbejde med en bestemt kommunal sag eller udføre bestemte arbejdsopga-
ver. Dette gælder, uanset om gruppen udgør et mindretal eller et flertal i kommunal-
bestyrelsen, og uanset om gruppen omfatter borgmesteren.
Det kan tilføjes, at borgmesteren som øverste daglige leder af forvaltningen, jf. § 31,
stk. 3, i lov om kommunernes styrelse, har visse ledelsesfunktioner i forhold til forvalt-
ningen. Borgmesteren har således over for kommunalbestyrelsen ansvar for, at de
formelle forhold vedrørende sagsekspeditionen er i orden, og kan udstede generelle
instrukser til forvaltningen i den henseende. I den forbindelse kan tilføjes, at hvis
borgmesteren f.eks. bliver opmærksom på mangler ved den kommunale administrati-
on, herunder eksempelvis vedrørende medarbejdernes kvalifikationer eller indretnin-
gen af administrationen, påhviler det borgmesteren at søge manglerne afhjulpet og
om fornødent indbringe spørgsmålet for økonomiudvalget, under hvis område admini-
strationens struktur og indretning hører, og om nødvendigt tillige for kommunalbesty-
relsen, med henblik på stillingtagen til, hvad der skal foretages for at afhjælpe mang-
lerne. Borgmesteren har imidlertid ikke i sin egenskab af øverste daglige leder af for-
valtningen nogen kompetence med hensyn til sagernes indhold og dermed heller ikke
instruktionsbeføjelser over for de ansatte i denne henseende. Grænsen mellem de