Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 33 92 93 00
Sagsnr.
2016 - 9551
Doknr.
435391
Dato
09-01-2017
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har den 14. december 2016 stillet
følgende spørgsmål nr. 161 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som her-
med besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Merete Dea Larsen (DF).
Spørgsmål nr. 161:
”Ministeren bedes som opfølgning på daværende social- og indenrigsministers svar på
spørgsmål 1 og 2 (SOU alm. del) oplyse, om det er ministerens vurdering, at der er
tale om at udøve lovlig forvaltningsvirksomhed, hvis kommunalforvaltningen – på for-
anledning af et mindretal i byrådet – deltager på et fortroligt møde mellem mindretallet
af byrådet og en fagorganisation mhp. kommende forhandlinger, og forvaltningen ikke
tager referat af mødet?”
Svar:
Som jeg har redegjort for i mit svar på spørgsmål nr. 160 (SOU alm. del), kan jeg af
principielle grunde ikke udtale mig om lovligheden af den beskrevne konkrete situati-
on.
Jeg kan dog generelt oplyse, at der ikke gælder nogen almindelig pligt for en kommu-
nes forvaltning til at tage referat af møder, som den deltager i. Offentlighedslovens §
13 indeholder regler om offentlige myndigheders notatpligt, som også gælder for
kommunerne. I sager, hvor der vil blive truffet afgørelse af en myndighed m.v., skal
den pågældende myndighed m.v., når den mundtligt eller på anden måde bliver be-
kendt med oplysninger om en sags faktiske grundlag eller eksterne faglige vurderin-
ger, der er af betydning for sagens afgørelse, således efter bestemmelsen snarest
muligt gøre notat om indholdet af oplysningerne eller vurderingerne. Det gælder dog
ikke, hvis oplysningerne eller vurderingerne i øvrigt fremgår af sagens dokumenter. En
myndighed m.v. skal i sager, hvor der vil blive truffet en afgørelse, endvidere snarest
muligt tage notat om væsentlige sagsekspeditionsskridt, der ikke i øvrigt fremgår af
sagens dokumenter.
Offentlighedslovens § 13 gælder kun for afgørelsessager. Derudover gælder der ifølge
ombudsmandspraksis en ulovbestemt retsgrundsætning, hvorefter der i visse andre
sager end afgørelsessager antages at være pligt til at gøre notat om væsentlige sags-
ekspeditionsskridt.
Det vil bero på en konkret vurdering, hvilke oplysninger en myndighed skal notere
ned.
Med venlig hilsen
Simon Emil Ammitzbøll