Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del
Offentligt
1708971_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
Sagsnr.
2016 - 9551
Doknr.
435391
Dato
09-01-2017
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har den 14. december 2016 stillet
følgende spørgsmål nr. 160 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som her-
med besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Merete Dea Larsen (DF).
Spørgsmål nr. 160:
”Ministeren bedes som opfølgning på daværende social- og indenrigsministers svar på
spørgsmål 1 og 2 (SOU alm. del) give sin fortolkning af lovligheden i følgende eksem-
pel på udøvelse af kommunal styrelse og forvaltning: Et byrådsflertal har udtrykkeligt
og flere gange besluttet, at den kommunale forvaltning ikke skal behandle eller yde
bistand i en sag, der indebærer forhandling om en lokalaftale mellem Kommunen og
en faglig organisation. Et mindretal i byrådet modtager alligevel fortrolig bistand i form
af rådgivning og deltagelse på et møde med faglig organisation, hvor forvaltningen i
fortrolighed er beordret til at drøfte indholdet af et udkast til lokalaftale med den faglige
organisation. Vil ministeren desuden oplyse, hvilke muligheder et byrådsmedlem har
for at få gennemset dokumenter relateret til mødet, herunder planlægning af mødets
afholdelse, og hvilke muligheder flertallet i byrådet i øvrigt har for at kunne få oplys-
ninger i en sag som ovennævnte eksempel, såfremt Kommunens forvaltning ikke har
overholdt sin journaliseringspligt?”
Svar:
Økonomi- og Indenrigsministeriet lægger til grund, at spørgsmålet har baggrund i en
konkret sag.
I den anledning kan jeg oplyse, at tilsynet med kommunerne varetages af Statsforvalt-
ningen med Økonomi- og Indenrigsministeriet som overordnet tilsynsmyndighed.
Økonomi- og Indenrigsministeriet er ikke i almindelighed klageinstans over for Stats-
forvaltningen, men ministeriet kan af egen drift tage spørgsmål om lovligheden af
kommunale dispositioner eller undladelser, som Statsforvaltningen har udtalt sig om,
op til behandling, når ministeriet skønner, at sagen er af principiel eller generel betyd-
ning eller har alvorlig karakter.
Økonomi- og Indenrigsministeriet kan på den baggrund af principielle grunde ikke
afgive en udtalelse om lovligheden af den i spørgsmålet anførte situation. Det hænger
bl.a. sammen med, at en eventuel udtalelse vil kunne risikere at blive afgivet på bag-
grund af utilstrækkelig viden om den konkrete sags omstændigheder. Dermed er der
risiko for, at en udtalelse vil give et misvisende billede af retsstillingen i den konkrete
sag. Hertil kommer, at en udtalelse om spørgsmålet vil kunne give anledning til, at
ministeriet risikerer at være inhabilt ved en eventuel senere behandling af den konkre-
te sag i ministeriet.
For så vidt angår kommunalbestyrelsesmedlemmers ret til indsigt i dokumenter, kan
jeg dog generelt – som det også fremgår af besvarelsen af spørgsmål nr. 1 (SOU alm.
del) – oplyse, at det enkelte kommunalbestyrelsesmedlems ret til sagsindsigt efter § 9
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 160: MFU spm. om fortolkning af lovligheden i følgende eksempel på udøvelse af kommunal styrelse og forvaltning: Et byrådsflertal har udtrykkeligt og flere gange besluttet, at den kommunale forvaltning ikke skal behandle eller yde bistand i en sag, der indebærer forhandling om en lokalaftale mellem Kommunen og en faglig organisation. Et mindretal i byrådet modtager alligevel fortrolig bistand i form af rådgivning og deltagelse på et møde med faglig organisation, hvor forvaltningen i fortrolighed er beordret til at drøfte indholdet af et udkast til lokalaftale med den faglige organisation, til økonomi- og indenrigsministeren
1708971_0002.png
i lov om kommunernes styrelse omfatter sagsmateriale, dvs. dokumenter, der vedrører
en sag, som kan behandles af kommunalbestyrelsen, når materialet foreligger i ende-
lig form i forvaltningen.
Endvidere kan jeg generelt oplyse, at betingelsen i § 9, hvorefter dokumenter skal
foreligge i endelig form, anses for opfyldt for så vidt angår dokumenter, der er indgået i
kommunen udefra, når de er modtaget af kommunen. Også kommunens interne do-
kumenter kan efter omstændighederne foreligge i endelig form og således være om-
fattet af retten til sagsindsigt. Det er antaget, at et internt dokument, der foreligger i
forvaltningen, og som har været forevist kommunalbestyrelsen, et udvalg eller et eller
flere medlemmer af kommunalbestyrelsen – bortset fra borgmesteren – foreligger i
endelig form i forvaltningen og dermed er omfattet af retten til sagsindsigt. Interne
dokumenter kan også i andre tilfælde anses at foreligge i endelig form. Om dette er
tilfældet, beror på en konkret vurdering af, hvad et dokument måtte have været an-
vendt til, herunder navnlig hvem det måtte have været forelagt.
Et kommunalbestyrelsesmedlems ret til sagsindsigt efter § 9 i lov om kommunernes
styrelse omfatter også dokumenter, der indeholder oplysninger, der er fortrolige efter
de almindelige regler om tavshedspligt i forvaltningslovens § 27. I sådanne tilfælde
begrænser tavshedspligten kommunalbestyrelsesmedlemmets mulighed for at videre-
give oplysninger.
Videre kan jeg generelt oplyse, at kommunalbestyrelsen ved en flertalsbeslutning kan
afkræve forvaltningen bestemte oplysninger og dokumenter i en sag, der ligger inden
for kommunalbestyrelsens kompetenceområde.
Det er ikke afgørende for, om et kommunalbestyrelsesmedlem har ret til sagsindsigt i
et dokument i forvaltningen, eller om forvaltningen skal imødekomme en anmodning
fra kommunalbestyrelsen om at forelægge den et dokument eller give den bestemte
oplysninger, om kommunen har opfyldt sin eventuelle journaliseringspligt.
Med venlig hilsen
Simon Emil Ammitzbøll
2