Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del
Offentligt
1682507_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Christiansborg
2. november 2016
Svar på Social- og Indenrigsudvalget spørgsmål nr. 15 (SOU -
alm. del) af 7. oktober 2016 stillet efter ønske fra Finn Sørensen
(EL)
Spørgsmål
Mener ministeren, at regeringen har givet den rigtige vejledning til offentlige myn-
digheder og virksomheder om OPP-samarbejde, i betragtning af, at der ikke fin-
des nogen evidens for, at det skulle være billigere i det lange løb. Spørgsmålet øn-
skes besvaret inden besvarelsen af SOU alm. del – samrådsspm. H-K.
Svar
Som det fremgår af besvarelsen af Social- og Indenrigsudvalgets spørgsmål nr. 14
af den 7. oktober 2016, foreligger der et omfattende vejledningsmateriale, som
offentlige institutioner kan drage nytte af i forbindelse med indgåelse af OPP-
kontrakter eller overvejelser herom. Det gælder bl.a. i forhold til spørgsmålet om,
hvornår OPP som organisationsform er mere hensigtsmæssig end andre mere
traditionelle organisationsformer. Samtidig gælder det i forhold til at vurdere, hvil-
ken konkret udformning af en OPP-kontrakt, der er mest fordelagtig i det konkre-
te tilfælde.
Til brug for besvarelsen af nærværende spørgsmål er der indhentet bidrag fra Er-
hvervs- og Vækstministeren, som oplyser følgende:
”Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har i 2015 offentliggjort en analyse af øko-
nomisk fordelagtighed ved offentlig-private partnerselskaber (OPP-projekter).
Analysen indeholder en beskrivelse af alle de overvejelser, man som ordregiver
bør gøre sig, når det skal vurderes, om et OPP-projekt er den rigtige organisati-
onsform for den konkrete opgave.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen rådgiver ikke om, hvorvidt en specifik byg-
ge- og anlægsopgave skal gennemføres som et OPP-projekt. Det er således altid
op til ordregiveren selv at foretage en konkret vurdering af, om et OPP-projekt er
den rigtige organisationsform. Et element i vurderingen kan være, hvorvidt der er
et optimeringspotentiale ved at sammenkoble anlæg og drift i det konkrete bygge-
og anlægsprojekt.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen foretog i 2012 en undersøgelse af de forelø-
bige erfaringer fra 13 danske OPP-projekter. Undersøgelsen viste, at de offentlige
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om ministeren mener, at regeringen har givet den rigtige vejledning til offentlige myndigheder og virksomheder om OPP-samarbejde, i betragtning af, at der ikke findes nogen evidens for, at det skulle være billigere i det lange løb, til finansministeren
Side 2 af 2
ordregivere vurderede i hvert enkelt tilfælde af de 13 danske OPP-projekter, at
projekterne i høj eller meget høj grad kunne betegnes som en succes, idet de gene-
relt overholdte såvel tidsplaner som budgetter. Både små og store projekter blev
vurderet af de ordregivende myndigheder at være succesfulde.”
På baggrund af ovenstående er det således vurderingen, at regeringen har ydet en
nyttig og fyldestgørende vejledningsindsats på området. Det er samtidig vigtigt, at
der løbende samles op på erfaringer på området med henblik på fortsat at under-
støtte den mest hensigtsmæssige brug af OPP som organisationsform.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
Finansminister