Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del
Offentligt
1708093_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Sagsnr.
2017-19
Dato
04-01-2017
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 12. december 2016 stillet føl-
gende spørgsmål nr. 149 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed besva-
res. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Bendixen (DF).
Spørgsmål nr. 149:
”Kan ministeren redegøre for, hvilke konsekvenser det vil have for hele dagtilbudsom-
rådet, hvis der bliver vedtaget en lov om, at der ikke må være uuddannet personale i
daginstitutioner, jf. artiklen ”Forskere og politikere: For få uddannede pædagoger i
daginstitutionerne”, bragt i Politiken den 21. november 2016?”
Svar:
I nedenstående beregninger forudsættes det, at der indføres en lov, der fastsætter, at
alle ansatte i daginstitutioner skal have en
pædagogisk
uddannelse. Med pædagogisk
uddannelse forstås enten en pædagoguddannelse eller lignende (professionsbache-
lorniveau) eller en pædagogisk assistentuddannelse, PAU (erhvervsuddannelse – hed
tidligere pædagogisk grunduddannelse, PGU).
Tabel 1 viser den nuværende fordeling af forskellige personaletyper i daginstitutioner.
Som det fremgår, er 58 pct. af personalet i daginstitutioner ansat som pædagoger eller
lignende. Det antages, at personalet har en uddannelse som pædagog eller tilsvaren-
de. Dertil kan lægges en andel af personalet, som har en PAU/PGU. Danmarks Stati-
stik offentliggør ikke, hvor stor en andel der har en PAU/PGU. På grundlag af data fra
Kommunernes og Regionernes Løndatakontor anslås det, at cirka 7 pct. af de ansatte
i daginstitutioner har en PAU/PGU.
Tabel 1
Fordeling af pædagogisk personale i daginstitutioner 2012-14
2012
Ansat som pædagog, omsorgsassistent mv.
Ansat som pædagogmedhjælper, dagplejer
mv. (inkl. personale med PAU/PGU)
Kilde: Danmarks Statistik (PAS33)
2013
58 %
42 %
2014
58 %
42 %
58 %
42 %
Hvis der vedtages en lov om, at der ikke må være personale uden en pædagogisk
uddannelse i daginstitutioner, vil det betyde, at cirka 35 pct. af de ansatte i daginstitu-
tioner skal udskiftes med uddannet personale eller gives en pædagogisk uddannelse
som pædagog eller en PAU.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 149: Spm. om, hvilke konsekvenser det vil have for hele dagtilbudsområdet, hvis der bliver vedtaget en lov om, at der ikke må være uuddannet personale i daginstitutioner, til børne- og socialministeren
Vi ved fra forskning, at der er en positiv sammenhæng imellem et dygtigt personale og
den pædagogiske kvalitet i dagtilbud. Forskningen peger også på, at der er andre
elementer, der er vigtige i forhold til god kvalitet, herunder god ledelse, faglig sparring,
tæt forældresamarbejde, god organisering samt nem adgang til relevant viden.
Det er derfor vigtigt at have fokus på alle de veje, der bidrager til at øge kvaliteten i
dagtilbud, hvilket også vil være mit udgangspunkt i et kommende dagtilbudsudspil.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
2