Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del
Offentligt
1707004_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
Sagsnr.
2016 - 9295
Doknr.
435517
Dato
22-12-2016
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg, nu Social-, Indenrigs- og Børneudvalg, har
den 7. december 2016 stillet følgende spørgsmål nr. 136 (alm. del) til økonomi- og
indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per-
nille Skipper (EL).
Spørgsmål nr. 136:
”Ministeren bedes give en status for, hvordan regeringen har fulgt op på eller har in-
tentioner om at følge op på hver af de ni anbefalinger om økonomisk støtte til politiske
partier, som GRECO (Europarådets Gruppe af Stater mod Korruption) kom med i rap-
porten af 2. juli 2009 om de danske regler om gennemsigtighed inden for området for
partistøtte og aflæggelse af partiregnskaber, herunder hvilke anbefalinger der er eller
ikke er implementeret og argumenterne for, at anbefalingerne evt. ikke er implemente-
ret.”
Svar:
1.
GRECO har i 2009 vedtaget en evalueringsrapport om Danmarks forebyggelse af
korruption, der bl.a. indeholder ni anbefalinger angående gennemsigtighed på områ-
det for partistøtte og aflæggelse af partiregnskaber.
For det første anbefaler GRECO, at Danmark forbyder anonyme tilskud til politiske
partier og kandidater. Muligheden for at give anonyme tilskud til politiske partier kan
efter GRECO’s opfattelse benyttes til at omgå reglerne om åbenhed i lov om private
tilskud til politiske partier og offentliggørelse af politiske partiers regnskaber (parti-
regnskabsloven).
For det andet anbefaler GRECO, at der indføres en pligt til at offentliggøre den samle-
de værdi af tilskuddenes størrelse til den enkelte tilskudsyder i tilfælde, hvor der ydes
private tilskud på over 20.000 kr. Efter de gældende regler skal alene navn og adresse
på private tilskudsydere, der samlet har ydet tilskud på over 20.000 kr., oplyses.
For det tredje anbefaler GRECO, at der udarbejdes retningslinjer vedrørende rappor-
tering og værdiansættelse af støtte i form af naturalieydelser til politiske partier, da
partiregnskabsloven efter GRECO’s opfattelse ikke er tilstrækkelig klar vedrørende
dette punkt.
For det fjerde anbefaler GRECO at indføre hyppigere rapportering i forhold til indtæg-
ter og udgifter i relation til valgkampagner samt at sikre, at relevant information herom
offentliggøres.
For det femte anbefaler GRECO, at kravene til de politiske partiers regnskaber i parti-
regnskabsloven udvides til også at omfatte indtægter fra partiernes egne aktiviteter
(f.eks. fundraising) og ejendomme på centralt niveau samt – i videst muligt omfang –
på regionalt og lokalt niveau. Endvidere anbefaler GRECO øget gennemsigtighed i
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 136: Spm. om, hvordan regeringen har fulgt op på eller har intentioner om at følge op på hver af de ni anbefalinger om økonomisk støtte til politiske partier, som GRECO (Europarådets Gruppe af Stater mod Korruption) kom med i rapporten af 2. juli 2009 om de danske regler om gennemsigtighed inden for området for partistøtte og aflæggelse af partiregnskaber, til økonomi- og indenrigsministeren
1707004_0002.png
forhold til bidrag fra tredjeparter, f.eks. enheder og interesseorganisationer, der knytter
sig til partierne.
For det sjette anbefaler GRECO, at det sikres, at tilskud over et vist beløb til kandidat-
lister og enkeltkandidater i videst muligt omfang offentliggøres, herunder med angivel-
ser af både tilskudsyderens navn og den samlede værdi af tilskuddenes størrelse til
den enkelte tilskudsyder.
For det syvende anbefaler GRECO, at der sikres en uafhængig og konsekvent revisi-
on af regnskaber fra politiske partier, der er opstillet til folketingsvalg eller til Europa-
Parlamentsvalg, og – i det omfang det er passende – fra partier, der er opstillet til re-
gionale eller kommunale valg. Derudover anbefaler GRECO, at der udfærdiges regler
eller retningslinjer med henblik på at sikre den nødvendige uafhængighed for de revi-
sorer, der reviderer de politiske partiers regnskaber.
For det ottende anbefaler GRECO, at der sikres en uafhængig og reel kontrol af støtte
til politiske partier og valgkampagner.
Endelig anbefaler GRECO som det niende, at fremtidige regler om støtte til politiske
partier og valgkampagner ledsages af fleksible, f.eks. administrative, sanktioner, som
er effektive, proportionale og afskrækkende.
2.
GRECO har siden rapporten fra 2009 afgivet en række opfølgningsrapporter vedrø-
rende Danmark.
I 2011 vedtog GRECO den første opfølgningsrapport om Danmarks gennemførelse af
anbefalingerne. GRECO fandt her, at Danmarks gennemførelse var utilfredsstillende,
og Danmark har derfor siden været genstand for årlige supplerende opfølgningsrap-
porter i 2012, 2013, 2014, 2015 og 2016.
GRECO har i sin seneste opfølgningsrapport fra 2016 konkluderet, at Danmarks gen-
nemførelse af anbefalingerne inden for området for partistøtte og aflæggelse af parti-
regnskaber, som GRECO fremsatte i 2009, fortsat er utilfredsstillende (”globally unsa-
tisfactory”).
GRECO’s seneste opfølgningsrapport fra 2016 kan findes på nedenstående link:
http://www.ft.dk/samling/20161/almdel/reu/bilag/90/1704027.pdf
3.
Skiftende regeringer har som bekendt endnu ikke fulgt op på GRECO’s anbefalin-
ger fra 2009 eller Partistøtteudvalgets anbefalinger fra 2015.
Regeringen bestående af Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti
tiltrådte den 28. november 2016. Regeringen har derfor endnu ikke færdiggjort sine
overvejelser om, hvordan der skal følges op på GRECO’s anbefalinger fra 2009 eller
Partistøtteudvalgets anbefalinger fra 2015. Det bemærkes, at Partistøtteudvalget i
sine anbefalinger bl.a. har inddraget GRECO’s kritik af de danske regler.
Når regeringen afslutter sine overvejelser om, hvordan der skal følges op på de nævn-
te anbefalinger, vil alle relevante synspunkter indgå i regeringens overvejelser, herun-
der naturligvis GRECO’s og Partistøtteudvalgets synspunkter.
Med venlig hilsen
Simon Emil Ammitzbøll
2