Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del
Offentligt
1700585_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2016-9122
Doknr.
431909
Dato
12-12-2016
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 2. december 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 133 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Bendixen (DF).
Spørgsmål nr. 133:
”Ministeren bedes redegøre for, hvordan Børneklinikken hidtil har været forankret og
finansieret, og hvad baggrunden har været for det udbudsforløb, som beskrives i hen-
vendelsen af 27. november 2016, jf. SOU alm. del – bilag 65.”
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Socialstyrelsen, som oplyser føl-
gende:
”Med kommunalreformen blev en række specialiserede undervisningstilbud for børn
og voksne (herunder Børneklinikken med Københavns Kommune som driftsherre)
videreført med en status som lands- og landsdækkende specialundervisningstilbud og
specialrådgivningsfunktioner.
Børneklinikken var således frem til 30. juni 2014 et landsdelsdækkende tilbud til før-
skolebørn i Region Hovedstaden og Region Sjælland. Børneklinikkens specialrådgiv-
ningsydelser var omfattet af en objektiv finansiering efter folketal (fordelt efter antallet
af 0-6-årige) i de kommuner, der havde adgang til at benytte tilbuddet.
Socialstyrelsen (VISO) overtog pr. 1. juli 2014 – på baggrund af en politisk aftale om
en kvalificeret indsats for grupper med særlige behov (nov. 2013) - ansvaret for at
tilvejebringe de specialrådgivningsydelser, der tidligere hørte under de lands- og
landsdelsdækkende undervisningstilbud, herunder Børneklinikken. Socialstyrelsen
overtog tillige ansvaret for koordinering af vidensudvikling på området. Opgaven be-
nævnes i VISO som KaS: Koordinering af specialrådgivningen under Socialstyrelsen -
Syn, hørelse, døvblindhed, epilepsi mv. på specialundervisningsområdet.
Socialstyrelsen indgik på den baggrund pr. 1. juli 2014 rammeaftaler om levering af
landsdækkende specialrådgivning mv. med driftsherrer for seks specialiserede under-
visningstilbud for børn og voksne, herunder Børneklinikken. Som en del af den politi-
ske aftale skulle alle tilbud fra dette tidspunkt yde landsdækkende rådgivning m.v., og
overgangen fra
landsdelsdækkende
til
landsdækkende
skulle rummes inden for det
hidtidige budget. Det var tillige en del af den politiske aftale, at der frem til 31. decem-
ber 2016 var tale om en overgangsperiode – en såkaldt fredningsperiode. Efter denne
periodes udløb kunne der ske en ændring i leverandørkredsen og/eller organisering
heraf.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 133: Spm. om, hvordan Børneklinikken hidtil har været forankret og finansieret, og hvad baggrunden har været for det udbudsforløb, som beskrives i henvendelsen af 27/11-16, til børne- og socialministeren
1700585_0002.png
Den 1. januar 2016 trådte den nye udbudslov i kraft. Socialstyrelsen bad i 2015 Kam-
meradvokaten om at undersøge, hvorledes valg af KaS-leverandører efter frednings-
periodens udløb pr. 31. december 2016 skulle foregå. Kammeradvokatens vurdering
var, at KaS-ydelser er udbudspligtige i henhold til det såkaldte light-regime. Gennem-
førelse af udbud af KaS-yderlser er således sket i overensstemmelse med Kammer-
advokatens vurdering.
KaS-udbuddene har været opdelt i seks udbud – ét udbud pr. KaS-område. Kontrak-
terne er gældende i perioden 1. januar 2017- 31. december 2020. Overordnet set kan
en udbudsproces give mulighed for, at nye leverandører kan melde sig på banen.
Udbuddene er udført efter udbudslovgivningens retningslinjer, det vil sige med vægt
på gennemsigtighed og lige vurdering af tilbudsgivernes tilbud ud fra de kriterier, som
er lagt til grund for udbuddet.
Socialstyrelsen har hele tiden lagt vægt på en tæt dialog med de seks leverandører,
hvorfor leverandørerne igennem hele forløbet har været bekendt med de lovgivnings-
mæssige bestemmelser om fredningsperioden frem til udgangen af 2016 og om, at
vilkårene herefter ville være anderledes. Socialstyrelsen har ligeledes - da det stod
klart, at opgaverne var udbudspligtige - orienteret KaS-leverandørerne herom, så leve-
randørerne så tidligt som muligt kunne tage de nødvendige organisatoriske foranstalt-
ninger, herunder orientere medarbejdere om udbuddets afholdelse.
Alle udbuddene er gennemført som udbud med forhandling efter udbudsbekendtgø-
relsen. Denne udbudsform giver mulighed for at gennemføre forhandlingsmøder eller
drøftelser med tilbudsgiverne med henblik på at forbedre indholdet af tilbuddet.
Socialstyrelsen har således i udbudsfasen afholdt to forhandlingsmøder med hver
tilbudsgiver, herunder også Børneklinikken/Københavns Kommune, hvor tilbudsgiver-
ne på lige vilkår er gjort opmærksomme på de punkter, hvor de med fordel kunne for-
bedre deres indledende tilbud. Socialstyrelsen har skriftligt og mundtligt understreget
overfor alle tilbudsgivere, at tilbuddene skulle præsentere et tilbud vedrørende fremti-
dig varetagelse af opgaverne.
Socialstyrelsen har således sikret, at der inden for hvert udbud kan indgås kontrakt
med den leverandør, der tilbyder den bedste løsning i forhold til at kunne yde den rette
hjælp til målgruppen og sikre vidensudvikling på området inden for udbuddets ram-
mer. Hvert udbud er blevet vurderet i forhold til: 1) Kvaliteten af de ydelser som tilby-
des, 2) de tilbudte medarbejderes kvalifikationer og erfaring og 3) tilbudsgivers sags-
kapacitet i forhold til ydelserne specialrådgivning og udredning.
Det er Socialstyrelsens klare forventning, at den nye leverandør - Institut for Kommu-
nikation og Handicap (med Region Midtjylland som driftsherre) - kan opretholde og
bidrage til at styrke det eksisterende specialmiljø.
Socialstyrelsen har efter udbuddets afslutning tilbudt Børneklinikken at uddybe vurde-
ringen af deres fremsendte tilbud, men Børn- og Ungeforvaltningen (BUF) i Køben-
havns Kommune og Børneklinikken har ikke ønsket dette.
Med hensyn til overtagelse/afgivelse af medarbejdere fra den hidtidige leverandør af
opgaverne er det specificeret i udbudsmaterialet, at der ikke stilles krav om, at en ny
leverandør overtager medarbejdere fra den hidtidige leverandør af opgaverne, eller at
den hidtidige leverandør skal afgive medarbejder til en ny leverandør af opgaven.
Hvorvidt der skal ske overdragelse af medarbejdere, og om virksomhedsoverdragel-
sesloven finder anvendelse, er et anliggende mellem den hidtidige og nuværende
leverandør. Dette svarer til almindelig praksis i denne form for udbudsforretninger.
Socialstyrelsen er af de to parter blevet oplyst om, at der aktuelt foregår et samarbej-
2
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 133: Spm. om, hvordan Børneklinikken hidtil har været forankret og finansieret, og hvad baggrunden har været for det udbudsforløb, som beskrives i henvendelsen af 27/11-16, til børne- og socialministeren
1700585_0003.png
de mellem Region Midtjylland og Københavns Kommune vedr. overdragelse af de ca.
50 aktive sager fra Børneklinikken til Institut for Kommunikation og Handicap (IKH).
Ifølge Børneklinikken er de implicerede familier informeret skriftligt om den foreståen-
de overdragelse. IKH oplyser tillige, at de er i gang med at indhente samtykke fra de
relevante borgere med det formål at kunne overtage de igangværende sager 1. januar
2017. Formålet er at sikre, at alle igangværende sager overdrages med mindst mulig
gene for borgerne til følge.
Det er vigtigt, at både borgere og fagpersoner føler sig velinformeret om den forestå-
ende proces, herunder hvem der kan kontaktes for yderligere information ved tvivls-
spørgsmål mv. Socialstyrelsen har derfor bedt Københavns Kommune og Region
Midtjylland om løbende at blive orienteret om, hvordan parterne (hver især og i sam-
arbejde) i praksis vil håndtere processen.”
Med venlig hilsen
Mai Mercado
3