Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2016-9122
Doknr.
431909
Dato
12-12-2016
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 2. december 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 133 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Bendixen (DF).
Spørgsmål nr. 133:
”Ministeren bedes redegøre for, hvordan Børneklinikken hidtil har været forankret og
finansieret, og hvad baggrunden har været for det udbudsforløb, som beskrives i hen-
vendelsen af 27. november 2016, jf. SOU alm. del – bilag 65.”
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Socialstyrelsen, som oplyser føl-
gende:
”Med kommunalreformen blev en række specialiserede undervisningstilbud for børn
og voksne (herunder Børneklinikken med Københavns Kommune som driftsherre)
videreført med en status som lands- og landsdækkende specialundervisningstilbud og
specialrådgivningsfunktioner.
Børneklinikken var således frem til 30. juni 2014 et landsdelsdækkende tilbud til før-
skolebørn i Region Hovedstaden og Region Sjælland. Børneklinikkens specialrådgiv-
ningsydelser var omfattet af en objektiv finansiering efter folketal (fordelt efter antallet
af 0-6-årige) i de kommuner, der havde adgang til at benytte tilbuddet.
Socialstyrelsen (VISO) overtog pr. 1. juli 2014 – på baggrund af en politisk aftale om
en kvalificeret indsats for grupper med særlige behov (nov. 2013) - ansvaret for at
tilvejebringe de specialrådgivningsydelser, der tidligere hørte under de lands- og
landsdelsdækkende undervisningstilbud, herunder Børneklinikken. Socialstyrelsen
overtog tillige ansvaret for koordinering af vidensudvikling på området. Opgaven be-
nævnes i VISO som KaS: Koordinering af specialrådgivningen under Socialstyrelsen -
Syn, hørelse, døvblindhed, epilepsi mv. på specialundervisningsområdet.
Socialstyrelsen indgik på den baggrund pr. 1. juli 2014 rammeaftaler om levering af
landsdækkende specialrådgivning mv. med driftsherrer for seks specialiserede under-
visningstilbud for børn og voksne, herunder Børneklinikken. Som en del af den politi-
ske aftale skulle alle tilbud fra dette tidspunkt yde landsdækkende rådgivning m.v., og
overgangen fra
landsdelsdækkende
til
landsdækkende
skulle rummes inden for det
hidtidige budget. Det var tillige en del af den politiske aftale, at der frem til 31. decem-
ber 2016 var tale om en overgangsperiode – en såkaldt fredningsperiode. Efter denne
periodes udløb kunne der ske en ændring i leverandørkredsen og/eller organisering
heraf.