Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del
Offentligt
1710282_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
Sagsnr.
2016 - 8970
Doknr.
429862
Dato
12-01-2017
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 30. november 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 128 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besva-
res endeligt. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DF).
Spørgsmål nr. 128:
”Har en kommune lovmedholdeligt mulighed for at ændre sin garantiprovision til forsy-
ningsselskaber, der optager et kommunegaranteret lån i Kommunekredit, sådan at
garantiprovisionen opkræves hvert år i stedet for oprindeligt som et engangsvederlag,
eller at ændre fra årlig opkrævning til et engangsvederlag? I bekræftende fald hvad
skal der så til, for at en kommune lovmedholdeligt kan ændre sin måde at opkræve
garantiprovision hos et forsyningsselskab på? Spørgsmålet stilles på baggrund af
undersøgelsen ”Kortlægning af kommunale garantiprovisioner for låntagning i forsy-
ningsselskaber” fra 16. februar 2016 fra Ernest & Young
(http://www.ey.dk/Publication/vwLUAssets/EY_ -
_Kortlaegning_af_kommunale_garantiprovisioner_for_laantagning_i_forsyningsvirkso
mheder/$FILE/EY-kortlaegning-af-kommunale-garantiprovisioner.pdf).”
Svar:
En kommune har selv mulighed for at vælge fremgangsmåden for opkrævning af en
garantiprovision i et forsyningsselskab. Det vil sige, at der er mulighed for at ændre sin
garantiprovision således, at garantiprovisionen opkræves hvert år i stedet for oprinde-
ligt som et engangsvederlag, eller at ændre fra årlig opkrævning til et engangsveder-
lag.
Kravene til opkrævning af garantiprovisioner følger af statsstøttereglerne, nærmere
bestemt
Kommissionens meddelelse 155/2008 om statsstøtte i form af offentlige ga-
rantier.
Efter disse regler spiller det ingen rolle, om en garantiprovision betales straks
som et engangsvederlag eller løbende. Det er dog en forudsætning, at provisionen
dækker værdien af garantien i hele garantiens løbetid.
Det afgørende ved betalingen af garantiprovisionen er således - uanset om frem-
gangsmåden ændres fra et engangsvederlag til løbende betaling eller omvendt - at
provisionen stilles i overensstemmelse med statsstøttereglerne.
Der vil således ikke i henhold til statsstøttereglerne være vanskeligheder ved at ændre
formen for betaling af provision, blot den samlede betaling ikke reduceres til under
provisionsniveauet for samme garanti på markedet.
Besvarelsen er baseret på bidrag fra Erhvervsministeriet.
Med venlig hilsen
Simon Emil Ammitzbøll