Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del
Offentligt
1701638_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2016-9417
Sagsbehandler
CME
Dato
13-12-2016
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har den 30. november 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 127 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Susanne Eilersen (DF).
Spørgsmål nr. 127:
Kan ministeren oplyse, om der er daginstitutioner, der har indført en bestemt
madkultur grundet religion eller ideologi? Det kunne f.eks. være at undlade at
servere svinekød eller udelukkende at servere vegetarisk mad for børnene. I
bekræftende fald bedes ministeren redegøre for, hvilke kommuner disse daginstitutio-
ner ligger i.
Svar:
Et godt frokostmåltid giver børn energi til leg med de andre børn, gode snakke med de
voksne og spændende aktiviteter. En god frokost giver også et fundament til gode
kostvaner nu og her og senere. Og endelig giver frokostsituationen mulighed for en
oplevelse af fællesskab.
Vigtigheden af frokost er også afspejlet i dagtilbudsloven, hvoraf det fremgår, at alle
børn i daginstitutioner skal have tilbudt et sundt frokostmåltid hver dag. Forældrebe-
styrelsen eller forældrene i den enkelte enhed dog kan beslutte at fravælge frokosten.
Frokosten skal leve op til de enhver tid gældende officielle anbefalinger for kost til
børn i den relevante aldersgruppe.
Det er kommunalbestyrelsen i den enkelte kommune, der inden for de lovgivnings-
mæssige rammer og de lokale behov fastlægger rammerne for frokostmåltidet herun-
der, om frokosten skal være økologisk eller lignende.
Jeg kan oplyse, at ministeriet ikke registrerer eller er i besiddelse af oplysninger om,
hvorvidt daginstitutioner har indført bestemte madkulturer grundet religion, ideologi
eller lignende, som indebærer, at institutionerne undlader at servere svinekød eller
udelukkende serverer vegetarisk mad for børnene mv.
Jeg vil dog gerne understrege, at frokosten, som alle andre aktiviteter i dagtilbud, selv-
følgelig skal tilrettelægges, så alle børn oplever sig som en del af fællesskabet, gives
medbestemmelse, forståelse for demokrati og samhørighed med det danske samfund,
som det fremgår af formålsbestemmelsen for dagtilbud.
Med venlig hilsen
Mai Mercado