Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del
Offentligt
1699055_0001.png
Børne- og Socialministeriet
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2016 - 8974
Doknr.
428475
Dato
08-12-2016
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 29. november 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 126 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jakob Sølvhøj (EL).
Spørgsmål nr. 126:
Ministeren bedes redegøre for, hvorledes lønstigninger og andre ændringer i årets løb
efter den overenskomst, som kommunen har valgt at lægge til grund for udmålingen,
jf. BPA-bekendtgørelsens §5, indgår i beregningen af det kontante tilskud, jf. samme
bekendtgørelses §3, der fastsættes en gang årligt, og om §3, stk. 1, 2. pkt. eller andre
regler (for eksempel reglen om rummelighed) tager højde for, at tilskuddet ikke blot en
gang om året, men til stadighed modsvarer de satser, der skal følges efter bekendtgø-
relsens §5.
Svar:
Det er bekendtgørelse om udmåling af tilskud til borgerstyret personlig assistance
efter serviceloven, der udgør rammen for kommunernes udmåling af tilskud i ordnin-
ger efter servicelovens §§ 95 og 96.
Udmålingsbekendtgørelsens § 5, stk. 1, fastslår, at kommunen ved beregningen af
tilskud til dækning af omkostninger til hjælperløn som minimum skal tage udgangs-
punkt i grundlønnen for sammenlignelige faggrupper, og samme udgangspunkt skal
anvendes ved beregning af alle lønelementer. Disse lønelementer er, jf. § 5, stk. 2,
tidsbestemte tillæg, stedbestemte tillæg, funktions- og kvalifikationstillæg m.v., ar-
bejdsmarkedspension og anciennitet.
Desuden fremgår det af § 5, stk. 2, at der ved beregningen skal sikres den nødvendi-
ge rummelighed i udmålingen. Rummeligheden skal ses i forhold til formålet med ord-
ningerne efter servicelovens §§ 95 og 96 om en fleksibel og helhedsorienteret hjælp,
så der bliver mulighed for at sammensætte et hjælperkorps, der tilgodeser den enkelte
borgers behov.
Udmålingsbekendtgørelsen stiller således ikke krav om, at kommunen skal følge be-
stemte satser eller lægge en bestemt overenskomst til grund ved udmålingen af til-
skuddet. Derfor vil overenskomstmæssige lønstigninger eller andre ændringer hen
over den periode, som udmålingen dækker, ikke have betydning for beregningen af
tilskuddet i den enkelte ordning, idet det som nævnt er udmålingsbekendtgørelsen,
der udgør rammen for udmålingen.
I forhold til udmålingsbekendtgørelsens § 3, stk. 1, 2. pkt., om regulering af tilskuddet
ved generelle ændringer i grundlaget for udmålingen bemærkes, at denne bestem-
melse sigter på den situation, hvor der sker ændringer i tildelingen af hjælpen og fast-
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 126: MFU spm. om, hvorledes lønstigninger og andre ændringer i årets løb efter den overenskomst, som kommunen har valgt at lægge til grund for udmålingen, jf. BPA-bekendtgørelsens §5, indgår i beregningen af det kontante tilskud, jf. samme bekendtgørelses §3, der fastsættes en gang årligt, og om §3, stk. 1, 2. pkt. eller andre regler (for eksempel reglen om rummelighed) tager højde for, at tilskuddet ikke blot en gang om året, men til stadighed modsvarer de satser, der skal følges efter bekendtgørelsens §5, til børne- og socialministeren
1699055_0002.png
sættelsen af timetallet i ordningen. Derimod kan bestemmelsen ikke tages som udtryk
for en pligt for kommunen til løbende at regulere tilskuddet, hvis der ikke er ændringer
i ordningen som beskrevet.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
2