Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del
Offentligt
1696221_0001.png
Social- og indenrigsminister Karen Ellemanns talepapir
Anledning
Samråd i SOU om
regionsrådsmedlemmers habilitet og
regionernes anvendelse af OPP-
samarbejder.
Den 24.11.2016 kl. 11.30 i lokale 2-080.
Tid og sted
Samrådsspørgsmål H, stillet af Finn Sørensen (EL):
”Er ministeren enig i, at det er uforeneligt med rollen som formand
eller bestyrelsesmedlem i et regionsråd, at man samtidig
beklæder poster i ledelsen af en privat virksomhed eller
pensionskasse, der byder på udførelsen af opgaver for samme
regionsråd? Såfremt ministeren er enig i dette, hvad vil ministeren
da gøre for at sikre, at det ikke fremover vil være muligt for
folkevalgte politikere i kommuner og regioner at indtage en sådan
dobbeltrolle ved at beklæde poster i direktion eller bestyrelser af
private virksomheder, herunder fonde og pensionskasser, der
byder på offentlige opgaver i samme kommune eller region?”
Samrådsspørgsmål I, stillet af Finn Sørensen (EL):
”Hvad er ministerens holdning til, at regionerne bruger OPP-
samarbejde til at bygge og drive offentlige anlæg mv., når OPP-
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 123: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24/11-16 om brug af OPP-modellen til finansiering af offentlige byggerier, til social- og indenrigsministeren, kopi til finansministeren
1696221_0002.png
modellen både er dyrere end totalentrepriser med regionerne som
bygherre, og når OPP skaber styringsproblemer for fremtidige
beslutningstagere, som er bundet til lange, dyre kontrakter?”
Det talte ord gælder
[Indledning]
Jeg vil gerne på finansministerens og egne vegne sige tak for
invitationen til samrådet her i dag.
Det er aftalt, at vi gør det sådan, at finansministeren og jeg starter
med at svare på alle fire spørgsmål, der er stillet. Bagefter vil der
være mulighed for opfølgende spørgsmål.
Jeg
vil lægge ud med at besvare spørgsmål H og I. Derefter
besvarer finansministeren spørgsmål J og K.
[Baggrund]
De spørgsmål, som vi skal drøfte på samrådet her i dag,
udspringer af den seneste tids medieomtale af tre regioners
udbud af kontrakter på OPP-projekter. De tre udbud blev alle
vundet af pensionsselskabet PKA på et tidspunkt, hvor
regionsrådsformændene i de tre regioner var medlemmer af
PKA’s bestyrelse.
1
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 123: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24/11-16 om brug af OPP-modellen til finansiering af offentlige byggerier, til social- og indenrigsministeren, kopi til finansministeren
1696221_0003.png
Det forhold, at regionsrådsformændene samtidig var medlemmer
af PKA´s bestyrelse, har resulteret i, at der er blevet sat
spørgsmålstegn ved regionsrådsmedlemmers habilitet i
forbindelse med beslutninger, der træffes i regionsrådet.
Omtalen af de tre udbudssager har også givet anledning til, at der
er blevet stillet spørgsmål til regionernes anvendelse af OPP-
samarbejder.
[Samrådsspørgsmål H - Hvervet som regionsrådsmedlem og
reglerne om inhabilitet]
Lad mig starte med at sige vedrørende spørgsmål H om
habiliteten, at det ikke er usædvanligt, at regionsrådsmedlemmer
varetager andre hverv end det politiske hverv. Det kan f.eks. være
bestyrelsesposter i offentlige eller private selskaber.
Varetagelsen af andre hverv er ikke i sig selv uforenelig med
varetagelsen af hvervet som regionsrådsmedlem. Det kan være
regionen selv eller Danske Regioner, der har valgt eller foreslået
medlemmet til at varetage det pågældende hverv. Medlemmet
kan også være ”født til” at varetage hvervet som følge af en fast
praksis eller gammel tradition. Men der kan også være tale om, at
medlemmet har en bestyrelsespost helt uafhængigt af, at
medlemmet samtidig har et politisk hverv.
2
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 123: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24/11-16 om brug af OPP-modellen til finansiering af offentlige byggerier, til social- og indenrigsministeren, kopi til finansministeren
1696221_0004.png
Når regionsrådsmedlemmer varetager andre hverv end det
politiske hverv, vil der afhængig af blandt andet baggrunden for
udpegelsen til hvervet kunne opstå interessekonflikter mellem de
to hverv.
Opstår der i forbindelse med regionsrådets behandling af en
konkret sag en interessekonflikt, skal den løses ved hjælp af
forvaltningslovens regler om inhabilitet.
Reglerne om inhabilitet betyder, at et regionsrådsmedlem kan
være afskåret fra at deltage i en sags behandling i regionsrådet.
Det sker, når regionsrådsmedlemmet i kraft af varetagelsen af et
andet hverv har en sådan interesse i en sag i regionsrådet, at
vedkommende er inhabil.
Afgørelsen af et inhabilitetsspørgsmål skal ske på baggrund af en
konkret vurdering, hvor forskellige hensyn skal afvejes over for
hinanden. Det har betydning, hvor stærk en interesse i sagen
regionsrådsmedlemmet har, og ofte også hvor konkret og aktuel
interessen er. Hvis medlemmet er udpeget til at varetage det
andet hverv, har det også betydning, hvad der er baggrunden for
udpegelsen.
3
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 123: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24/11-16 om brug af OPP-modellen til finansiering af offentlige byggerier, til social- og indenrigsministeren, kopi til finansministeren
1696221_0005.png
Jeg har fået oplyst, at denne afvejning ofte vil være juridisk
kompliceret, og at løsningen sjældent er simpel.
Af risiko for selv at blive inhabil kan jeg ikke på nuværende
tidspunkt udtale mig om de tre sager om regionsrådsformænds
habilitet, der har været omtalt i medierne. Det skyldes, at
spørgsmål om regionsrådsmedlemmers habilitet er omfattet af det
kommunale og regionale tilsyns kompetence.
Det almindelige tilsyn med kommunerne og regionerne varetages,
som I ved, af Statsforvaltningen i første instans og af ministeriet
som øverste tilsynsmyndighed.
Statsforvaltningen fører tilsyn med, at kommunerne og regionerne
overholder den lovgivning, der særligt gælder for offentlige
myndigheder. Statsforvaltningen beslutter selv, om der er
tilstrækkeligt juridisk grundlag for at rejse en tilsynssag.
Jeg kan oplyse, at Statsforvaltningen den 10. oktober i år har
anmodet om en udtalelse fra hvert af de tre regionsråd.
Udtalelserne skal bruges i forbindelse med Statsforvaltningens
overvejelser om, hvorvidt der er grundlag for at rejse en samlet
tilsynssag. Statsforvaltningen har bl.a. bedt regionerne beskrive
regionsrådsformændenes deltagelse i sagerne om udbud af OPP-
4
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 123: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24/11-16 om brug af OPP-modellen til finansiering af offentlige byggerier, til social- og indenrigsministeren, kopi til finansministeren
1696221_0006.png
projekter og om oplysninger om, på hvilket grundlag
regionsrådsformændene deltager eller deltog i PKA’s bestyrelse.
Udtalelserne skal sendes til Statsforvaltningen inden for en frist på
2 måneder, det vil sige inden den 10. december, og
Statsforvaltningen vil herefter gå i gang med sin sagsbehandling.
Når Statsforvaltningen har afsluttet sagsbehandlingen, har
ministeriet som øverste tilsynsmyndighed mulighed for at tage
sagen op til behandling, hvis ministeriet vurderer, at sagen er af
principiel eller generel betydning eller har alvorlig karakter.
I forhold til den sidste del af spørgsmål H om, hvad jeg vil gøre for
at undgå lignende sager i fremtiden, vil jeg gerne gentage, at
varetagelsen af andre hverv ikke i sig selv er uforenelig med
hvervet som regionsrådsmedlem, og at konkrete
interessekonflikter kan og skal løses efter de gældende regler om
inhabilitet. Det er også min opfattelse, at der allerede i
forvaltningsloven er en hensigtsmæssig afgrænsning af de
tilfælde, hvor man ikke i forbindelse med behandlingen af en sag
samtidig må have andre såkaldt uvedkommende interesser. Om
man i de tre konkrete sager er gået for langt, vil jeg nu i første
omgang overlade til Statsforvaltningen at overveje.
5
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 123: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24/11-16 om brug af OPP-modellen til finansiering af offentlige byggerier, til social- og indenrigsministeren, kopi til finansministeren
1696221_0007.png
[Samrådsspørgsmål I – Regionernes anvendelse af OPP-
samarbejder]
Til spørgsmål I om OPP-samarbejder vil jeg starte med at sige, at
jeg har en meget pragmatisk tilgang til anvendelsen af OPP. Mit
primære hensyn er, at vi skal have mest muligt for skatteydernes
penge, når det offentlige investerer.
Der er OPP én blandt flere organisationsformer, som man kan
bruge, når man som offentlig myndighed skal organisere
længerevarende projekter. Og der må det så afhænge af en
vurdering i det konkrete tilfælde, om den bedste løsning vurderes
at være en OPP-model eller en mere traditionel
organisationsform. OPP-modellen kan dog have en række fordele.
Det skal jeg vende tilbage til.
I forhold til besvarelsen af det konkrete samrådsspørgsmål noterer
jeg mig, at spørger helt generelt anfører, at OPP-modellen både
er dyrere end totalentrepriser med regionerne som bygherre, og at
modellen skaber styringsproblemer for fremtidige
beslutningstagere på grund af dyre kontrakter med lang løbetid.
Det er en meget bombastisk konklusion, som jeg ikke mener, der
er belæg for. OPP og økonomien heri må og skal naturligvis
6
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 123: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24/11-16 om brug af OPP-modellen til finansiering af offentlige byggerier, til social- og indenrigsministeren, kopi til finansministeren
1696221_0008.png
vurderes i hvert enkelt projekt. Der er ikke en generel formel for,
om det er dyrere eller billigere. Og det er selvfølgelig regionernes
ansvar at gøre det i hvert enkelt tilfælde. Finansministeren vil i
besvarelsen af samrådsspørgsmål J komme nærmere ind på
spørgsmålet om, hvorvidt OPP som organisationsform er
økonomisk fordelagtig for det offentlige.
Det er korrekt, at fremtidige regionsråd kan blive bundet af de
OPP-kontrakter, som det til enhver tid siddende regionsråd indgår.
Men fremtidige regionsråd bindes jo også, når regionen vælger at
bygge selv, for det må forventes, at også disse bygninger skal
drives fremover.
Mit udgangspunkt er, at OPP-modellen rummer et potentiale, der i
sidste ende kan komme borgerne og skatteyderne til gavn.
Lad mig forklare, hvor jeg ser fordele ved OPP-modellen.
[Vedrørende fordele ved OPP]
Vi kender vist alle til skoler, der nedslides og i sidste ende belaster
kommunernes økonomi voldsomt, når de skal renoveres. Vi
kender også til, at der i større anlægsprojekter kan være store
udfordringer med at holde både budget og tidsplan. Det koster.
7
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 123: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24/11-16 om brug af OPP-modellen til finansiering af offentlige byggerier, til social- og indenrigsministeren, kopi til finansministeren
1696221_0009.png
Her er OPP en anledning til at tænke på totaløkonomien i
anlægsprojekter. Det vil sige ikke bare at se på anlægsbudgettet,
men også at se på risikoen i forbindelse med realiseringen af
byggeriet og på at minimere de omkostninger, der kommer til drift,
energiforbrug og vedligeholdelse. Når dette indgår i en samlet
kontrakt, kan det ses som en samlet forsikring af totaløkonomien i
et projekt.
Med OPP-modellen får den private aktør et incitament til at vælge
de løsninger i anlægsfasen, som er bedst og mest bæredygtige i
det lange løb. På den måde kan de samlede udgifter til anlæg
samt den efterfølgende vedligeholdelse og drift blive mindre end
ellers.
Lad mig vende tilbage til skolen som eksempel: Der skal bygges
en ny skole. Her er det vigtigt at sikre et rimeligt forhold mellem
anlægsomkostninger og de efterfølgende omkostninger til drift og
vedligehold. Det har den private part meget klare incitamenter til
at sikre, hvis vedkommende også står for en del af den
efterfølgende drift og vedligehold.
Anvendes OPP fornuftigt, er jeg derfor overbevist om, at det øger
sandsynligheden for, at der fra start tænkes i løsninger, der også
8
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 123: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24/11-16 om brug af OPP-modellen til finansiering af offentlige byggerier, til social- og indenrigsministeren, kopi til finansministeren
1696221_0010.png
har blik på det lidt længere sigt og dermed den samlede økonomi
og risici i projektet.
OPP er nemlig en model, der også fordeler risici i partnerskabet.
Står den offentlige part som bygherre i et traditionelt
anlægsprojekt, er denne alene om at bære risici ved
anlægsprojektet. Ved OPP-modellen overtager den private part de
risici, der er enighed om i kontrakten.
En OPP-kontrakt kan sikre den pris, det offentlige skal betale.
Hvis projektet så bliver dyrere end forventet, påtager leverandøren
sig tabet, mens den offentlige myndighed betaler den aftalte pris.
Sikkerheden for ikke at skulle til lommen i tilfælde af, at projektet
bliver dyrere end forventet, er dog ikke gratis. Det må det
offentlige betale for, og derfor kan en bygning opført som et OPP
også umiddelbart se dyrere ud, end hvis den var opført på mere
traditionel vis.
OPP-modellen skal naturligvis ikke anvendes ukritisk. Det
afhænger selvsagt af de lokale omstændigheder. Lokale
beslutningstagere i landets kommunalbestyrelser og regionsråd
bør derfor altid afveje fordele og ulemper ved at anvende OPP-
modellen.
9
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 123: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24/11-16 om brug af OPP-modellen til finansiering af offentlige byggerier, til social- og indenrigsministeren, kopi til finansministeren
1696221_0011.png
Det er imidlertid afgørende for mig at understrege, at et OPP ikke
skal ses som en finansieringsmodel, men som en model, der kan
bidrage til at udfordre, nytænke og effektivisere opgaveløsningen i
den offentlige sektor på den lange bane.
[Deponeringsregler og OPP]
Lad mig kort vende tilbage til bekymringen for, at OPP-kontrakter i
uforholdsmæssigt stort omfang vil binde fremtidige regionsråd og
kommunalbestyrelser.
De lange kontrakter er et blandt mange hensyn, regionsråd skal
overveje, når det vurderes, om et konkret projekt er egnet til OPP.
Jeg kan dog berolige med, at deponeringsreglerne som
udgangspunkt sidestiller OPP med at bygge selv.
Det sker i praksis ved, at kommuner og regioner er omfattet af
lånebekendtgørelsernes deponeringsregler i forbindelse med
OPP-projekter, når disse aftaler kan sidestilles med og erstatter
en kommunal eller regional anlægsudgift.
Kort fortalt betyder det, at kommuner og regioner skal deponere et
beløb svarende til værdien af anlægget i OPP-kontrakten. Det
10
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 123: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24/11-16 om brug af OPP-modellen til finansiering af offentlige byggerier, til social- og indenrigsministeren, kopi til finansministeren
1696221_0012.png
offentlige får med andre ord som udgangspunkt ikke nogen
likviditetsgevinst ved at bygge som et OPP.
Ønsket om at kunne bygge uden med det samme at skulle til
lommen, bør derfor ikke være den motiverende faktor for at indgå
aftaler om OPP.
Selv om de deponeringsfritagelsespuljer, skiftende regeringer har
aftalt med regionerne, har haft en relativt begrænset størrelse, har
de givet regionerne en tilskyndelse til at bygge som OPP. Det har
sådan set også været formålet med puljerne. Puljerne ændrer dog
naturligvis ikke på, at OPP kun skal bringes i anvendelse, når det
vurderes at skabe merværdi for det offentlige.
[Afrunding]
Med disse ord vil jeg nu overlade ordet til finansministeren, der vil
besvare samrådsspørgsmål J og K.
11