Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 33 92 93 00
Sagsnr.
2016 - 8745
Doknr.
426317
Dato
19-12-2016
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 23. november 2016 stillet føl-
gende spørgsmål nr. 122 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed
besvares af økonomi- og indenrigsministeren. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 122:
"Ministeren bedes redegøre for, hvilke regler der gælder for en kommunes modtagelse
af en donation fra en privat- eller offentlig fond i en konkret bevillingssag til f.eks. en
skole og en legeplads, og kan den bevilgende fond stille krav om hemmeligholdelse af
sit navn som betingelse for at give donationen i forhold til hhv. økonomiudvalg, kom-
munalbestyrelse og offentlighed, udover de oplysninger en kommunes økonomifor-
valtning nødvendigvis skal have for at kunne foretage bl.a. korrekt momsafregning
m.m.?”
Svar:
1.
Økonomi- og Indenrigsministeriet kan generelt oplyse, at kommuner som offentlige
myndigheder kan modtage donationer til brug for varetagelsen af kommunale opga-
ver. Det er en betingelse for modtagelsen af en sådan donation, at eventuelle mod-
ydelser fra kommunen er sagligt begrundet.
2.
For så vidt angår spørgsmålet om hemmeligholdelse i forhold til
medlemmer af
kommunalbestyrelsen og dermed også for medlemmer af økonomiudvalget,
kan mini-
steriet generelt oplyse, at § 9 i lov om kommunernes styrelse indeholder en bestem-
melse, hvorefter ethvert medlem af kommunalbestyrelsen som led i varetagelsen af sit
hverv har ret til at gennemse sagsmateriale, der i endelig form foreligger i kommunens
administration. Et dokument, som kommunen har modtaget fra en ekstern part, opfyl-
der betingelsen i § 9 om, at det ”foreligger i endelig form i forvaltningen”, og er dermed
omfattet af retten til sagsindsigt efter § 9. Om et dokument, der er udarbejdet i den
kommunale forvaltning, ”foreligger i endelig form i forvaltningen”, beror på en konkret
vurdering af, hvad dokumentet måtte have været anvendt til, herunder navnlig på
hvem det måtte have været forelagt. Et kommunalbestyrelsesmedlems ret til sagsind-
sigt efter § 9 i lov om kommunernes styrelse omfatter også sagsmateriale, der inde-
holder oplysninger, der er fortrolige efter de almindelige regler om tavshedspligt i for-
valtningslovens § 27.
Såfremt der i kommunen findes et dokument, hvori navnet på en donerende fond i en
bevillingssag indgår, og dette ”foreligger i endelig form i forvaltningen”, jf. § 9 i lov om
kommunernes styrelse, vil oplysningen således ikke af den kommunale forvaltning
kunne hemmeligholdes for kommunalbestyrelsesmedlemmer, der anmoder om sags-
indsigt i dokumentet.
Det tilføjes, at det er en almindelig kommunalretlig grundsætning, at en sag for kom-
munalbestyrelsen skal være således oplyst, at der foreligger et forsvarligt beslutnings-
grundlag. Spørgsmål om, hvorvidt der foreligger et sådant forsvarligt beslutnings-