Statsrevisorernes Sekretariat
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Sagsnr.
2016 - 6165
Doknr.
394756
Dato
03-10-2016
Social- og indenrigsministerens redegørelse til beretning nr. 21/2015 om indsat-
sen over for anbragte børn.
Som anmodet i brev af 17. august 2016 fremsendes hermed min redegørelse for de
foranstaltninger og overvejelser, som beretning nr. 21/2015 om indsatsen over for
anbragte børn har givet anledning til.
Af Rigsrevisionens beretning fremgår det, at Rigsrevisionen finder, at der fra 2006 har
været et stort gab mellem lovens centrale krav og den kommunale sagsbehandling.
Statsrevisorerne kritiserer på den baggrund, at kommunernes sagsbehandling i man-
ge anbringelsessager ikke overholder lovens krav om børnesamtaler, handleplaner og
børnefaglige undersøgelser. Jeg har noteret mig, at Statsrevisorerne og Rigsrevisio-
nen derfor finder, at ministeriet ikke i tilstrækkelig grad har understøttet kommunerne i
at indfri Anbringelsesreformens formål.
Rigsrevisionens kritik af kommunernes sagsbehandling bygger primært på Ankesty-
relsens praksisundersøgelser. Der er tale om stikprøveundersøgelser, der dækker
sager i perioden 2006-2013.
Det er min opfattelse, at en del af baggrunden for kommunernes udfordringer har væ-
ret, at Folketinget har gennemført en række store reformer med omfattende lovæn-
dringer over en forholdsvis kort årrække. Det har vist sig, at det har været en større
udfordring for kommunerne end først antaget at implementere de mange reformer.
Jeg mener, at det er vigtigt, at der fremadrettet ikke vedtages nye omfattende regel-
ændringer, før der er fulgt op på implementeringen af tidligere ændringer. Endvidere
bør der være opmærksomhed på, at det i hvert enkelt tilfælde overvejes, hvorvidt lov-
ændringer er den bedste måde at opnå praksisændringer på.
Jeg mener desuden, at der fra politisk side, såvel som fra ministeriets side, fremadret-
tet er behov for at følge langt bedre op på kommunernes implementering af reformer,
end der har været gjort tidligere. Jeg kan konstatere, at der allerede i dag er kommet
et langt større fokus på at sikre, at der bliver fulgt op på implementeringen. Dette har
således været gældende ved de seneste reformer på området eksempelvis i forbin-
delse med vedtagelsen af Tilsynsreformen, der trådte i kraft i 2014, og ”Overgrebs-
pakken”, der trådte i kraft i efteråret 2013. Der er ved begge reformer gennemført en
grundig og målrettet opfølgning på implementeringen for at kunne foretage nødvendi-
ge justeringer, ligesom evalueringsresultaterne efterfølgende er drøftet politisk.