Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del
Offentligt
Deloitte Financial Advisory
Deloitte
Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
CVR-nr. 33 96 35 56
Weidekampsgade 6
Postboks 1600
0900 København C
Telefon 36 10 20 30
Telefax 36 10 20 40
www.deloitte.dk
Notat
g
Totaløkonomi og Fase 2-huset i Slagelse som OPP
Deloitte Financial Advisory har udarbejdet nærværende notat og analyse for Region Sjælland på bag-
grund af ønsket om redegørelse for nedenstående spørgsmål 12, fra
Spørgsmål vedr. sygehusbyggerier
(Dok: 198200):
”Ministeren bedes redegøre for totaløkonomien i hvert enkelte af de 3 OPP-projekter i relation til
sygehusbyggerierne Region Midtjylland, Region Syddanmark og Region Sjælland, som PKA har vun-
det udbuddet af. Til sammenligning bedes ministeren over for hver af de 3 OPP-projekter opstille en
business case med regionen som bygherre af en totalentreprise. Ministeren bedes i sit svar oplyse,
hvilke forudsætninger der er anvendt i beregningen af totaløkonomien, for så vidt angår:
• Risikotillæg
• Effektiviseringsgevinster
• Diskontering af betalingsstrømmen
• Realrenten til diskontering
Ministeren bedes endvidere oplyse summen af den samlede betalingsstrøm i både de 3 OPP-projekter
og i de offentlige totalentrepriser, når betalingerne ikke diskonteres. ”
På baggrund af den opstillede business case er besvarelsen af de enkelte spørgsmål opsummeret i ne-
denstående tabel. Forudsætningerne bag den opstillede business case er uddybet i de efterfølgende
afsnit.
Medlem af Deloitte Touche Tohmatsu Limited
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om at redegøre for totaløkonomien i hvert enkelte af de 3 OPP-projekter i relation til sygehusbyggerierne Region Midtjylland, Region Syddanmark og Region Sjælland, som PKA har vundet udbuddet af, til sundheds- og ældreministeren
1691251_0002.png
Deloitte
2
DKK
Nutidsværdi, OPP
Nutidsværdi, totalentreprise
Ikke-diskonterede betalingsstrømme, OPP, inkl. udnyttelse af gensidig salgs/købsret
Ikke-diskonterede betalingsstrømme, OPP, ekskl. udnyttelse af gensidig salgs/købsret
Ikke-diskonterede betalingsstrømme, totalentreprise
Risikotillæg til anlægssum, totalentreprise
Effektiviseringsgevinster
Realrenten til diskontering (Finansministeriet samfundsøkonomiske diskonteringsrente)
Inflation
Nominel rente til diskontering
Kilde: Delo itte-analyse
No te: Det bemærkes, at det ikke er et retvisende beslutningsgrundlag eller ko rrekt at sammenligne fremadrettede betalingsstrømme, so m er
behæftet med usikkerhed, uden at tilbagedisko ntere disse
mio.kr.
mio.kr.
mio.kr.
mio.kr.
mio.kr.
pct.
pct.
pct.
pct.
pct.
372
404
807
543
434
4,0%
0,0%
4,0%
1,5%
5,6%
Baggrund
Region Sjælland har indgået en OPP kontrakt med MTH/DEAS omhandlende en hospitalsbygning
tegnet i 3 plan med faciliteter i form af fødestuer, gynækologi & obstetrik samt i alt 140 sengepladser
til sygehusets øvrige funktioner. Projektet er finansieret af PKA, Sampension, PensionDanmark og
Industriens Pension.
Der er foretaget en totaløkonomisk vurdering af OPP-løsningen i 2014 forud for gennemførslen af
udbudsforretningen med sigte på at efterleve kravene i budgetvejledningen 2014 og OPP-
bekendtgørelsen. Den totaløkonomiske vurdering viste i 2014, at OPP-løsningen ville være i størrel-
sesordenen ca. 10 mio. kr. dyrere end referenceprojektet. Denne beregning blev foretaget uden at kor-
rigere for den reducerede risiko for Region Sjælland i OPP-scenariet. Endvidere inkluderede bereg-
ningen Region Sjællands renteindtægt som følge af rentetilskrivning på det deponerede beløb jf. låne-
bekendtgørelsens regler herom. Denne totaløkonomiske vurdering er opdateret i nærværende notat i
form af anvendelse af kontraktværdierne samt ved anvendelse af de siden 2014 ændrede forventninger
til det fremtidige inflationsniveau.
Den totaløkonomiske vurdering er udarbejdet ved at sammenholde nutidsværdien af Region Sjællands
betalinger i OPP-scenariet med nutidsværdien af en teoretisk opstillet totalentreprise med samme funk-
tionskrav. Det skal understreges, at beregningen af referenceprojektet som totalentreprise, hvor Region
Sjælland er bygherre, i sagens natur har hypotetisk karakter.
Kvantificering af totaløkonomi
Jf. analyse om ”Økonomisk fordelagtighed ved offentlig-private partnerskaber” udarbejdet af en
tværministeriel arbejdsgruppe bestående af Finansministeriet, Økonomi- og Indenrigsministeriet,
Transportministeriet, Klima-, Energi- og Bygningsministeriet samt Erhvervs- og Vækstministeriet i
2015, fremgår det, at prisen på offentlig og privat finansiering (i dette tilfælde forskellen på prisen
mellem at Region Sjælland er bygherre og OPP-projektet) ikke kan sammenlignes retvisende uden, at
der foretages en korrektion for risici. Dette betyder med andre ord, at der skal tages højde for de risici,
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om at redegøre for totaløkonomien i hvert enkelte af de 3 OPP-projekter i relation til sygehusbyggerierne Region Midtjylland, Region Syddanmark og Region Sjælland, som PKA har vundet udbuddet af, til sundheds- og ældreministeren
1691251_0003.png
Deloitte
3
som flyttes over til investor ved OPP-scenariet, for således at kunne sammenligne de to scenarier ret-
visende.
I referenceprojekt tillægges der derfor 4 pct. til anlægssummen for at tage højde for, at Region Sjæl-
land ved totalentreprise selv påtager sig risikoen for projektering og udførsel, herunder koordineringen
mellem parterne. Tillægget er fastsat med afsæt i Region Sjællands erfaringer med gennemførelse af
totalentrepriser. Risikotillægget ved Region Sjællands hospitalsprojekt i Køge var ligeledes fastsat til 4
pct. Det bemærkes i den forbindelse at risikotillægget ved andre OPP-projekter godkendt af Finansud-
valget er 5-12%, hvorfor risikotillægget er konservativt fastsat. I driftsfasen er der ikke indregnet et
risikotillæg. Dette skyldes, at driftsopgaven for OPP-leverandøren udelukkende indeholder udvendig
drift og vedligehold.
Nutidsværdiberegningen af de fremtidige betalinger, som indgår i henholdsvis OPP-løsningen og i det
teoretisk opstillede totalentreprise-scenarium, fremgår nedenfor. Beregningen er udarbejdet ved tilba-
gediskontering af alle betalinger i den 20-årige kontraktperiode ved den af Finansministeriet fastsatte
samfundsøkonomiske diskonteringsrente på 4%, justeret for inflation på 1,5% jf. forventningerne til
den langsigtede inflationsforventninger. Betalingerne inkluderer prisen på salgs-/købsretten ved udløb
af driftsperioden, idet det antages, at Region Sjælland udnytter denne.
Forskellen i nutidsværdien af den tilbudte OPP-løsning og den teoretisk beregnede totalentreprise over
den 20-årige kontraktperiode udgør således ca. 31 mio. kr., svarende til en årlig merudgift på ca. 1,6
mio.kr. i totalentreprise-scenariet.
Nutidsværdien pr. 31.12. 2015 af pengestrømme i hele kontraktperioden:
Den tilbudte OPP-løsning
Teoretisk beregnet totalentreprise
372 mio.kr.
404 mio.kr.
Summen af den samlede betalingsstrøm i den offentlige totalentreprise, når betalingerne ikke diskonte-
res er 434 mio.kr. Ligeledes summer betalingerne i OPP-projektet til 807 mio.kr. inkl. prisen på udnyt-
telse optionen på salgs-/købsretten og 543 mio.kr. ekskl. prisen på optionen på salgs/købsretten. Det
bemærkes i denne sammenhæng, at det ikke er meningsfyldt at sammenligne fremadrettede betalings-
strømme, som er behæftet med usikkerhed, uden at tilbagediskontere disse.
Nedenfor opsummeres forudsætningerne anvendt i de totaløkonomiske beregninger:
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om at redegøre for totaløkonomien i hvert enkelte af de 3 OPP-projekter i relation til sygehusbyggerierne Region Midtjylland, Region Syddanmark og Region Sjælland, som PKA har vundet udbuddet af, til sundheds- og ældreministeren
1691251_0004.png
Deloitte
4
DKK
2018-priser
Anlægssum
Tilbagekøbssum
Risikotillæg til anlægssum, totalentreprise
Årlig drift og vedligehold, totalentreprise
Årlig rådighedsbetaling, OPP
Kilde: Delo itte-analyse
t.kr.
t.kr.
t.kr.
t.kr.
t.kr.
400.000
264.000
4%
767
23.491
Det gøres opmærksom på, at der i OPP-løsningen og den teoretisk beregnede totalentreprise er betyde-
lige forskelle i, hvornår pengestrømmene falder. I OPP-løsningen falder en større del af pengestrøm-
mene mod slutningen af kontraktperioden, blandt andet som følge af antagelsen om at optionen ift.
tilbagekøbet efter kontraktudløb udnyttes og fraværet af den initiale anlægsinvestering. Rentefølsom-
heden i OPP-projektet er derfor højere end i den teoretisk beregnede totalentreprise, hvilket betyder, at
resultatet af sammenligningen afhænger af den valgte diskonteringsrente. Som det fremgår af neden-
stående tabel, er OPP-løsningen således fordelagtig ved den anvendte diskonteringsrente på 5,6%.
Denne diskonteringsrente er baseret på den samfundsøkonomiske diskonteringsrente fastsat af Fi-
nansministeriet (realrente) på 4,0% justeret for inflationen, som er antaget at være 1,5%. Dette er lige-
ledes tilfældet, hvis der vælges et højere renteniveau til tilbagediskontering, hvorimod referencepro-
jektet er mere fordelagtig ved en lavere diskonteringsrente. Diskonteringsrenten har således direkte
indvirkning på, hvilket projekt der fremstår mest fordelagtigt.
Den samfundsøkonomiske diskonteringsrente er fastsat i Finansministeriets vejledning i samfunds-
økonomiske vurderinger af store bygge-og anlægsprojekter, og anvendes til at opgøre fremtidige for-
dele og ulemper i nutidskroner. Dermed er realrenten bestemmende for, hvordan fremtiden vægtes i
forhold til nutiden.
Nutidsværdi ved forskellige diskonteringsrenter
Diskonteringsrente
(nominel)
4,1%
5,6%
7,1%
Kilde: Delo itte-analyse
OPP-projekt
mio.kr.
451
372
311
Reference-projekt
mio.kr.
411
404
397
Difference
mio.kr.
(40)
31
86
Øvrige overvejelser
Region Sjælland bør ved sammenligning af et OPP-projekt med en traditionel totalentreprise tage høj-
de for omkostningen ved kapital (den såkaldte alternativ omkostning). Når OPP-løsningen anvendes,
bliver pengene i regionernes kasse i starten af perioden og kan dermed anvendes til andre formål. Det-
te har en værdi, når der sammenlignes med totalentreprise. Der er ikke taget højde for alternativom-
kostningen i dette eksempel, idet spørgsmålene til ministeren ikke berører dette, samt fordi den kort-
sigtede rente er omkring 0% (modsat det tidspunkt hvor beslutningsgrundlaget for projektet blev udar-
bejdet). For en god ordens skyld gøres der dog opmærksom på, at en sammenligning mellem OPP og
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om at redegøre for totaløkonomien i hvert enkelte af de 3 OPP-projekter i relation til sygehusbyggerierne Region Midtjylland, Region Syddanmark og Region Sjælland, som PKA har vundet udbuddet af, til sundheds- og ældreministeren
Deloitte
5
totalentreprise som beslutningsgrundlag for igangsættelse af en udbudsforretning bør tage højde for
kapitalens alternativomkostning.
København, den 27. oktober 2016
Deloitte
Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
Rikke Beckmann Danielsen
Director