Børne- og Socialministeriet
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2016 - 8563
Doknr.
422883
Dato
02-12-2016
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 17. november 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 107 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 107:
”Ministeren bedes med henvisning til artiklen i Fredericia Dagblad ” Udviklingshæm-
mede Frank trives ikke på bosted - men må ikke flytte” den 16. november 2016 rede-
gøre for, om hun mener, at den nuværende lovgivning er tilstrækkelig, og hvilke mu-
ligheder man har som pårørende og værge for at hjælpe sit familiemedlem til et bedre
sted at bo, hvis vedkommende ikke trives i sin nuværende bolig.”
Svar:
Jeg kan ikke udtale mig om den konkrete sag, men jeg kan generelt oplyse, at regler-
ne om optagelse i særligt botilbud uden samtykke er en del af magtanvendelsesreg-
lerne og anses som den mest indgribende sociale foranstaltning i forhold til voksne.
Derfor er der også opstillet en række meget strenge betingelser for at anvende reglen
i servicelovens § 129. Det gælder også for mennesker, der mangler evnen til at give et
informeret samtykke, det vil sige, at personen ikke kan siges at have forståelse for
samtykket og hvad vedkommende har samtykket i.
Det er statsforvaltningen, der efter servicelovens § 131, stk. 1, træffer afgørelse om, at
en person skal optages i et særligt botilbud uden dennes samtykke. Det gælder også,
hvis personen mangler evnen til at give et informeret samtykke. Afgørelsen kan alene
træffes efter indstilling fra kommunalbestyrelsen, jf. § 129, stk. 1. Afgørelse om at
optage en person i et særligt botilbud uden samtykke kan træffes, når det er absolut
påkrævet for, at den pågældende kan få den nødvendige hjælp; når hjælpen ikke kan
gennemføres i vedkommendes hidtidige bolig; når pågældende ikke kan overskue
konsekvenserne af sine handlinger; når pågældende udsætter sig for væsentlig per-
sonskade; og når det er uforsvarligt ikke at sørge for flytning.
Bestemmelsen finder også anvendelse i situationer, hvor en borger allerede er visite-
ret til et botilbud, men efterfølgende får behov, der ikke kan dækkes her. Begrebet
flytning omfatter således også situationer, hvor der visiteres fra ét botilbud til et andet
kommunalt eller regionalt botilbud.
Det er således en betingelse, at flytningen er absolut påkrævet for, at borgeren kan få
den nødvendige hjælp, og at hjælpen ikke kan gennemføres i den hidtidige bolig. Det
indebærer, at hjælpen efter en konkret og faglig vurdering ikke kan ydes forsvarligt på
en anden og mindre indgribende måde. Kan behovet opfyldes ved f.eks. at ændre
boligens indretning mere hensigtsmæssigt, er flytningen ikke absolut påkrævet. Og
kan en risiko for væsentlig personskade afhjælpes på en anden mindre indgribende
måde end ved flytning, er der ikke hjemmel i § 129, stk. 1, til at flytte en borgeren.